וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורפדה מכירת קניון עיר ימים לדוד עזריאלי

מיכאל רוכוורגר

8.1.2012 / 17:16

הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיוויד גילה חשש כי אישור העיסקה יגרום לצבירת כוח עודפת ל-2 קבוצות הקניונים הגדולות - עזריאלי וקבוצת מליסרון-בריטיש

לאחר שהערים קשיים בעסקת מיזוגה של קמור מוטורס אל תוך דלק רכב , כעת מטרפד הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיוויד גילה את העסקה בהיקף של כ-800 מיליון שקל למכירת קניון עיר ימים בנתניה על ידי אזורים (50% ) ושיכון ובינוי (50% ) לידי קבוצת עזריאלי. בעקבות אי ההסכמות עם הרשות להגבלים עסקים, משכה עזריאלי את בקשתה לאישור רכישת הקניון, מה שהוביל לביטול העסקה.

לפי הערכות של הגורמים המעורבים, גילה הביע חשש כי במידה ויאשר לקבוצה כה חזקה בתחום הקניונים כמו עזריאלי לרכוש את הקניון בנתניה (שבה כיום לא פועלת), הדבר יגרום לצבירת כוח עודפת ל-2 קבוצות הקניונים הגדולות - עזריאלי וקבוצת מליסרון-בריטיש המחזיקה בנתניה בקניון השרון, הממוקם בצד השני של העיר. החשש מתייחס בעיקר לצבירת כוח עודף שעשוי לאפשר ל-2 הקבוצות הללו להכתיב את הכללים בכל הנוגע למערכות היחסים מול השוכרים.

במסגרת ההסכמות בין הצדדים אזורים היתה אמורה למכור את חלקה בקניון תמורת כ-350 מיליון שקל וברווח של 250 מיליון שקל, כך שבניכוי החוב היו אמורים להיכנס לקופתה כ-150-200 מיליון שקל. בגלל שלשיכון ובינוי היתה זכות סירוב לעסקה והיא בחרה לממש אף היא את אחזקתה תמורת סכום קצת גבוה יותר של כ-370 מיליון שקל וברווח של כ-250 מיליון שקל.

קניון עיר ימים נמצא בימים אלה בשלבי בנייה סופיים ואמור להיפתח בתחילת 2012. הקניון מתפרס על שטח של כ-58 אלף מ"ר. עד היום, נחתמו הסכמי שכירות ליותר מ-70% משטחי המסחר בקניון, ובגינם ישולמו דמי שכירות של כ-40 מיליון שקל בשנה. עזריאלי העריכה כי ההכנסות התפעוליות נטו (NOI) שיניב לה הקניון בשנה יעמדו על 61 מיליון שקל וכן העריכה כי יידרשו לה 80 מיליון שקל נוספים כדי להשלים את בניית הקניון.

המפסידה הגדולה מביטול העסקה הנה אזורים שתצטרך למצוא קונים אחרים בכדי לאתר מקורות נזילים לתשלום של כ-140 מיליון שקל לבעלי האג"ח סדרה 7 . בעקבות חוסר הוודאות להשלמת העסקה התשואות לפדיון של האג"ח של אזורים (סדרה 7 וסדרה 8 ) עלו לרמות זבל של כ-18%.

"צמיחה של שתי השחקניות הגדולות בתחום הקניונים (מליסרון ועזריאלי) תתבצע בעתיד בעיקר על ידי ייזום (זה גם המצב כיום כאשר מליסרון שותפה בבניית קניון באר שבע, עזריאלי רכשה קרקע לקניון ברמלה ויוזמת קניון בראשל"צ)", טוען האנליסט שי ליפמן מבית ההשקעות אי.בי.אי. להערכתו, "הקרקע פורייה כעת להיווצרותה של 'שחקנית שלישית' בענף הקניונים (להערכתי זו גם כוונת הממונה על ההגבלים העסקיים). גוף שיבוא וירכוש את קניון עיר ימים בנתניה ואת הקניונים שמליסרון צריכה למכור כדי לעמוד בתנאי המיזוג עם בריטיש (גרנד קניון בחיפה, רננים ברעננה וסביונים ביהוד) יכול להפוך לשחקן מרכזי".

ליפמן מוסיף כי "גופים שכבר פעילים בענף ועל ידי הרכישות הנ"ל יכולים להפוך לגוף שלישי דומיננטי בענף: אמות, נכסים ובנין, מנופים, נצבא וגזית ישראל. להערכתי אחד מהגופים הללו יעשה קפיצת מדרגה בתחום ויגדיל את הנוכחות שלו שם (בסבירות גבוהה ע"י שיתוף פעולה עם גופי מוסדיים שמפוצצים במזומנים אך חסרים את יכולות הניהול והתפעול שקיימות בחברות)".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully