וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברי כנסת: "להגמיש מגבלות האשראי על משכנתאות"

רנית נחום-הלוי

9.1.2012 / 12:21

באסיפה הכללית של התאחדות בוני הארץ קראו חברי הכנסת לנגיד בנק ישראל להוריד את ההגבלות המוטלות על משכנתאות. "יכול להיות שאנחנו ערב החלטות חדשות לכיוון הקלה בענף הדיור"

חברי כנסת קוראים לממשלה ולבנק ישראל להגמיש את מגבלות האשראי הנוקשות בתחום המשכנתאות. באסיפה הכללית של התאחדות בוני הארץ (לשעבר התאחדות הקבלים, רנ"ה), קראו חברי הכנסת לפעול בתחום זה.

"קיבלנו שוק דיור שמתפרע כלפי מעלה ולכל דבר יש גבול, שמו על ענף הנדל"ן עוד ועוד משקל ולכן קשה לאנשים", אמר יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ כרמל שאמה-הכהן בפאנל נדל"ן, "אנחנו רוצים שמחירי הדירות יירדו, אך אם בעבר דאגנו לזוגות הצעירים, היום אנחנו גם מוטרדים לגבי האשראי לדיור לקבלנים. יש גבולות לכל דבר, ואם נגיד בנק ישראל סטנלי פישר אומר שהמצב מסוכן ושם את הרגל על הברקס, זה עשוי ליצור מצב מאוד מסוכן".

"מה שעשה פישר היה בזמן, אולם הוא חוכך בדעתו אם לא הגיע הזמן להרפות. ניהלנו שיחה עם פישר האם מידת ההגבלות ראויה. הוא השיב לנו שרצה לפני מספר חודשים לעצור את השתוללות הענף. כיום הוא שואל את עצמו אם צעדי הצינון עדיין נדרשים, יכול להיות שאנחנו ערב החלטות חדשות לכיוון הקלה בענף הדיור, סיכם שאמה-הכהן.

גם יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) קרא למדינה ולפישר "לשחרר". כהן: "המדינה שמה יותר מדיי חסמים, אך צריך לחשוב על הסכנה של אלה ש"נשואים" 30 שנה למשכנתא. צריך לתת לשוק הנדל"ן לעבוד, להתנהל לבד והכוונה היא שבנק ישראל והמפקח על הבנקים ישחררו יורת את הרסן בתחום הזה".

ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו), אמרה בהקשר זה כי "אין ספק שצריכים לטפל בנושא האשראי, ואין ספק שהעיניים נשואות כלפי ארה"ב. אל תשכחו ששם נתנו גם 110% משכנתא, כאן אולי נתנו 80%, לא צריך ללכת להגזמה של 60%. פגשתי שני זוגות שגרים אצל ההורים עם ילדיהם מאחר והם צריכים לאסוף 40%".

"חלומות באספמיה לבנות 60 אלף דירות"

סם אולפינר, נשיא כבוד של התאחדות בוני הארץ, מתח ביקורת על התנהלות הממשלה בתחום הבנייה: "יש רגולציות הולכות ומחמירות המאיימות על עצירת ענף הבנייה. שני הבנקים הגדולים לא מאפשרים אשראי לחברות הבנייה, הבנק היחיד שעוד נותר הוא מזרחי טפחות. אם יש ציפיות לבנייה של 60 אלף דירות זה יהיה חלומות באספמיה אם לא יהיה את הכסף".

"תחשבו לאיזה אסון תגיע הארץ אם הענף יעצור. אני לא חושב שצריך להמשיך את העלאת מחירי הדירות, אולם אנחנו עשרות שנים אומרים שהקרקע של מנהל מקרקעי ישראל שייכת לכל המדינה. אם ב-2008 בראשון לציון עלתה קרקע לדירה 300 אלף שקל, כיום היא עולה 840 אלף שקל, המינהל לא צריך לשדוד את הציבור. מדוע יש מע"מ על דירות? מי משלם זאת? הקונים המסכנים, האוצר מרוויח מהזוגות הצעירים".

  • עוד באותו נושא:
  • משכנתאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully