וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: זיכוי כספי של לקוח יהיה תקף לשנתיים

צבי זרחיה

9.1.2012 / 14:53

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את הצעת החוק של ח"כ רונית תירוש לקריאה שנייה ושלישית. לפי ההצעה מימוש הזיכוי לא יהיה מותנה בהצגת חשבונית הקנייה

זיכוי כספי של לקוח יהיה תקף למשך שנתיים - כך עולה מהצעת חוק שהגישה ח"כ רונית תירוש (קדימה) ואושרה היום להצבעה בקריאה השנייה והשלישית בועדת הכלכלה. עוד קובעת ההצעה שמימושו לא יוגבל בהצגת חשבונית הקנייה ולא יהיה מוגבל בתנאים.

לפי ההצעה, הזיכוי יודפס או ייכתב באופן שימנע את מחיקת הכתוב בו, בהתאם לתקנות שיקבע שר התמ"ת. כמו כן, קבעה הוועדה כי במידה שהלקוח ירכוש מוצר שמחירו נמוך מהזיכוי הוא יהיה זכאי לקבל את העודף בכסף מזומן, בתנאי שלא יעלה על 5% משווי הזיכוי או 100 שקל (הנמוך מביניהם). החוק יכנס לתוקף לאחר אישורו בקריאה השנייה והשלישית, תוך 30 יום מפרסומו ברשומות.

תירוש הסבירה כי המטרה היא להסדיר בצורה טובה יותר מהמצב כיום את קבלת הזיכוי. היא הסבירה כי יש מקרים שבהם צרכנים מקבלים זיכוי, שוכחים לממש אותו ומגלים אחרי תקופה קצרה שתוקפו פג או שהם לא יכולים לממש אותו במבצעים מסוימים ולא יכולים לקבל עודף אם לא מימשו את מלא הזיכוי.

היועצת המשפטית של התאחדות התעשיינים, עו"ד רונית פרל, הזהירה כי החקיקה יכולה לגרום למצב שבו עוסקים יבחרו לא לתת זיכוי אם החוק לא מחייב אותם לעשות זאת, בגלל שעצם מתן הזיכוי יטיל עליהם חובות שיהוו תמריץ שלילי למתן הזיכוי. "ברגע שיש התערבות יתר בשיקולים עסקיים בעלי העסקים יכולים לחשוב פעמיים", אמרה עו"ד פרל.

מנגד, הזהירה תירוש כי מדובר ביחסי גומלין, שבהם הצרכנים יכולים לבחור שלא לקנות באותו בית עסק והמחוקק אף הוא יכול להתערב ולחייב את בעלי העסקים לתת זיכוי.

ובתוך כך, ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום את הצעת החוק שלפי תווי קנייה שמנפיקים בתי עסק לא ישאו מועד תפוגה. הצעת החוק הוגשה על ידי ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו).

מילר ציין כי "לרוב מצוין בתווי קניה תאריך תפוגה, כך שאם מחזיק בתו קניה לא היה זריז דיו ולא מימש אותו במועד, התו הופך לחסר כל ערך וההשקעה בו ירדה לטמיון. מצב זה הוא בלתי סביר, שכן ככל שחולף זמן ארוך יותר מרגע רכישת התו ועד למימושו, טובת ההנאה שמפיק עוסק גדלה: הוצאות המימון הנחסכות לו הולכות וגדלות. לחילופין, אף אם אין לו הוצאות מימון, כספי הקונה מונחים בקופתו ומאפשרים לו לקבל תמורתם ריבית או להניב ממנו פירות באופן אחר".

לדבריו, "הצעת החוק עושה צדק עם קונה התו ומצילה אותו מעושק ומאידך גיסא, היא איננה פוגעת באינטרסים הלגיטימיים של המוכר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully