וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק בישראל: מחאה בירדן נגד הפרטת הפוספטים

9.1.2012 / 15:48

בישראל מושמעת ביקורת רבה על השתלטות בעלי הון ומונופולים על משאבי טבע אבל גם בירדן השכנה בה התגלה לאחרונה מרבץ פוספטים עשיר זועמים חברי פרלמנט על הפרטת נכסי הציבור

ביום רביעי האחרון התלהט הדיון בבית התחתון בירדן על הפרטת חברות שנמצאות בבעלות ממשלתית כאשר חבר פרלמנט אחד האשים חלק מעמיתיו בקבלת שוחד. ג'מיל נימרי טען כי יש למנות ועדת חקירה בנוגע לדרך הפרטת חברות במגזר הכרייה והתקשורת.

לדברי נימרי, "ישנה רכילות הנוגעת למשרות שהובטחו על ידי ראש חברת JPMC לבכירים אחרים". ההערה של נימרי עוררה תגובות נזעמות ממספר בכירים שטענו כי התבצעו פגישות עם JPMC (ג'ורדן פוספט מיינס קומפני) שנגעו להפרטה שעברה החברה בלבד.

בכירים אחרים בממשלת ירדן טענו כי הליכי ההפרטה שעברה חברת הכרייה JPMC עמדו בניגוד להסכמים לפיהם יש לשמור על חברות אסטרטגיות בבעלות ממשלתית. חבר הפרלמנט הירדני סמיח מומני אמר כי "הממשלות הפרו הסכמים במסגרת ההפרטה וכי הממשלה לא היתה אמורה להשתמש בכספי ההפרטה לקניית חוב וכי עליה היה לשמור על 51% מהחברות המופרטות".

הכנסות ירדן מהפוספטים - 15% מהרווחים

הליכי הפרטת מכרות הפוספטים בירדן הגיעו לכותרות בשבועות האחרונים לאחר שב-28 בדצמבר פורסם בירדן כי התגלה אזור בגודל 250 דונם המכיל כמויות גדולות של פוספטים בכמות שעשויה להגיע ל-200 מיליון טונות בשווי של כ-30 מיליארד דולר. הגילוי גרם להפעלת לחצים רבים על ממשלת ירדן לבטל את הבלעדיות של חברת הכרייה JPMC שניתנה לה ב-2006.

הכנסות ממשלת ירדן מהפוספטים הן 15% מהרווחים ו-5% מרווחי מפעלי הדשנים של JPMC. לפי מומחים, האתגר העיקרי בטיפול באוצר החדש שהתגלה בצפון מזרח ירדן הוא העובדה כי משקיעים זרים לא רוצים להשקיע במדינה בהיקפים גדולים בעקבות הבלעדיות של JPMC. האפשרות להזרמת מיליארדי דינרים לכלכלת ירדן החולה הניעה גופים שונים לפנות לממשלה לביטול הבלעדיות.

נשיא ארגון הגיאולוגים הירדני, בהג'ט אודוון, אמר לעיתון "ג'ורדן טיימס", כי כבר ישנה חברה מקומית שביקשה רשות מרשות אוצרות הטבע (NRA) לכרייה באזור. מוסא זיוד, מנהל רשות אוצרות הטבע בירדן, אמר ל"ג'ורדן טיימס" כי למרות שהרשות היא זו המעניקה את רשיון הכרייה, הבעיה הגדולה היא הסכם שנחתם ב-2006 עם חברת אחזקות בשם קמיל שהעניקה לה זכות בלעדית לכרות פוספטים ברחבי הממלכה.

בתנאי ההסכם מצוין כי כל הצעה להשקעה בכריית פוספטים צריכה לקבל את אישור חברת קמיל שמחזיקה ב-37% ממניות JPMC ויש לה זכות וטו בנושא. לפי זיוד, לאחר 7 שנים מחתימת ההסכם - יש לממשלה זכות לדון מחדש בתמלוגים.

זיוד אמר ל"ג'ורדן טיימס" כי רשות אוצרות הטבע קיבלה בקשות מכ-8 משקיעים זרים ומקומיים המעוניינים למצוא פוספטים במדינה. מוקדם יותר החודש, ראש הממשלה עון אל-ח'סאונה אמר כי הממשלה עשויה לרכוש מחדש מספר נכסים שהיו בעבר בבעלותה ובינהם חברת הפוספטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully