וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר באחד העם ננעל בעליות שערים קלות

ערן אזרן

9.1.2012 / 16:42

המדדים בבורסה התל אביבית עברו לסירוגין מעליות וירידות והמסחר ננעל במגמה מעורבת. מדד ת"א 25 ומדד ת"א 100 הוסיפו כ-0.1% לערכם ואילו מדד הבנקים ירד ב-1%

יום מנומנם למדי נרשם היום בבורסת תל אביב. במשך רוב שעות המסחר, המדדים עברו לסירוגין מעליות שערים קלות לירידות שערים, כשהמשקיעים עוקבים אחר האירועים באירופה. עם סיום יום המסחר ננעלו המדדים במגמה מעורבת, כשת"א 25 ות"א 100 רושמים עליות קלות, בעוד מדד הבנקים ננעל בירידות.

בסיכום יומי, מדד ת"א 25 ומדד ת"א 100 הוסיפו עד 0.1%. מדד מניות הבנקים איבד 1%, ומדד נדל"ן 15 עלה ב-0.1%. מתחילת השנה עלה ת"א 100 ב-3.25%. בלטו במסחר מניית הכשרה אנרגיה שעלתה בכ-10%, מניית מודיעין שהוסיפה לערכה כ-4.5% ואפריקה ישראל שהתחזקה 3.5%. מחזור המסחר הסתכם ב-1.1 מיליארד שקל - מחזור נמוך, בדומה לימי המסחר האחרונים.

אייל כהן, מנהל חדר המסחר בבנק מרכנתיל דיסקונט , הסביר: "בשבועיים האחרונים אנחנו רואים עליות מינוריות במדדים במחזורים מאוד נמוכים. צריך לזכור שבשבוע שעבר טכני טבע עלתה בכ-8%, והמדד עולה בקושי ב-2.5%.המשקל של טבע מאוד גבוה במדד, כך שלכאורה העליות של טבע היו אמורות לסחוף את המדד. עם זאת, ראינו שזה לא קןרה. כנראה ששאר המניות קיזזו את העליות החדות של טבע.

לדברי כהן, המצב באירופה ממשיך גם עכשיו להיות לא פשוט. "רמת הריבית על אג"ח של ממשלת איטליה עולה על 7% וגם בצרפת הריביות עולות. יש תופעה אנומלית - איך יכול להליות שהריבית על אג"ח של קרן החילוץ באירופה תהיה נמוכה מזו של צרפת - אחת המדינות הערבות לה. כיצד ייתכן שהדירוג של צרפת יירד בעוד שהדירוג של קרן החילוץ יישאר באותה הרמה", תהה כהן.

"אנחנו רואים שמשבר החוב מתפשט גם למדינות מזרח אירופה, כמו הונגריה למשל, שלא הצליחה בשבוע שעבר להנפיק אג"ח. המחלה של גוש היורו אמנם החלה במדינות המערב, אך היא מתפשטת במהירות כך שהמצב לאו דווקא נהיה יותר טוב", אמר.

עוד סימן לחששות המשקיעים בכל הנוגע למשבר באירופה הגיע היום מגרמניה: הממלה המקומית גייסה היום 3.9 מיליארד יורו בהנפקת אג"ח לשישה חודשים בריבית שלילית - לראשונה בתולדותיה.הבנק המרכזי של גרמניה הודיע כי האג"ח, שמועד פירעונן חל ביולי, הונפקו בריבית ממוצעת של 0.0122%.הביקוש בהנפקה עלה כמעט פי שניים על ההיצע.

הריבית השלילית מעידה על כך שהמשקיעים הסכימו לקבל סכום נמוך מכפי שהלוו לגרמניה כשהאג"ח תיפרענה. הסיבה העיקרית שהמשקיעים הסכימו לריבית השלילית היא אי הוודאות בשווקים, שגרמה להם לברוח להשקעות מקלט. בנוסף, יתכן שהם מחפשים הגנה מפני דפלציה.

מדדי התל בונד (תל בונד 20, 40, 60) נסחרים בעליות שערים קלות. מדד תל בונד שקלי מוסיף כ-0.2%. איגרות החוב הממשלתיות -הן השקליות והן הצמודות - רושמות עליות קלות של עד 0.1%. איגרת חוב ממשלתית מסוג שחק (שקלית בריבית קבועה) במח"מ של 10 שנים נסחרת כעת בעליות של 0.1% והתשואה יורדת ל-4.96%. אג"ח מסוג גליל (צמודה למדד בריבית קבועה) נסחרת ביציבות בתשואה של 2.33%.

חברת הדירוג מידרוג העריכה אתמול כי בשנה וחצי הקרובות קיימת סבירות גבוהה להורדת הדירוג לחברות האחזקה במשק. מידרוג דירגה את 20 חברות אחזקה (לא כולל חברות אחזקה המתמחות בנדל"ן) שחובותיהן לבעלי האג"ח נכון למועד עריכת הדו"ח הגיעו לעד 30 מיליארד שקל. הדירוג הממוצע של חברות אלה הוא כעת על A2-A3 - שמשמעותו סיכון אשראי נמוך. כיום, ליותר ממחצית מהחברות האלה נקבע אופק דירוג "שלילי".

בסקירה מתודולוגית של חברות האחזקה שהוציאו רו"ח ליאת קדיש, ראש צוות במידרוג, וסיגל יששכר - ראש תחום מימון חברות במידרוג, מסבירות השתיים כי בשנה הקרובה, יצטרכו חברת האחזקה להתמודד עם מינוף גבוה על רקע האי ודאות בשווקים והקושי ביכולת למחזר חוב הן בשוק האג"ח (עלויות מימון גבוהות) והן בשוק האשראי הבנקאי בעקבות החמרת הרגולציה. בין חברות האחזקה הבולטות במשק: אידיבי אחזקות, קבוצת דלק, החברה לישראל, כלכלית ירושלים, סאני, אינטרנט זהב ועוד.

מניות בולטות במסחר

שותפות "תמר" חתמה אמש על הסכם עם דליה אנרגיות, שעתידה להקים את תחנת הכוח בצפית (בסמוך לכביש 6 קרוב לכפר מנחם), בצמוד לתחנה קיימת של חברת החשמל. התחנה, בהספק של 870 מגה וואט, תופעל בגז הטבעי מהקידוח. דליה אנרגיה תרכוש 1.38 BCM בשנה למשך 17 שנים, בסכום כולל של כחמישה מיליארד דולר. הבעלות על "תמר" מתחלקות בין נובל אנרג'י (36%), שמשמשת גם כקבלן הקידוח, דלק אנרגיה בחלקים שווים בין דלק קידוחים לאבנר, ישראמקו ודור גז.

על רקע ההסכם, גולדמן סאקס הוריד הבוקר את התחזית למחיר הגז הטבעי בניו יורק ל-3.10 דולרים למיליון יחידות תרמיות בריטיות (BTU) ב-2012, לעומת התחזית הקודמת למחיר של 3.70 דולרים. זאת לאחר שהמחירים נפלו ביותר מ-40% ב-2011. כעת יורדים החוזים על הגז הטבעי ב-1.5% ל-3.017 דולר למיליון BTU במסחר האלקטרוני בניו יורק. הפעם האחרונה שבה המחירים היו מתחת ל-3 דולרים היתה בספטמבר 2009, אך הפעם האחרונה שבה המחירים ירדו אל מתחת ל-3 דולרים בעונת החורף היתה בפברואר 2002.

מניית כיל השילה אתמול 2.5% במחזור הגבוה בבורסה על רקע הודעתו של מנכ"ל החברה ב-13 השנים האחרונות, עקיבא מוזס, על פרישתו הקרובה. עזיבתו של מוזס מצטרפת לפרישתם של שניים מהמנכ"לים הבכירים במשק בשבוע שעבר: גליה מאור שהודיע על פרישתה מניהול בנק לאומי ושלמה ינאי שעוזב את טבע .

התנועה הצרכנית לקידום חברה כלכלית הוגנת פנתה בסוף שבוע שעבר לממונה על ההגבלים ולמפקח על שוק ההון והביטוח בבקשה לפתוח בחקירה כנגד סוכנות הביטוח "שקל" מקבוצת ה פניקס שבשליטת יצחק תשובה, בטענה שזו פועלת כ"קרטל" בניסיון למנוע ולסכל הטבות הניתנות לציבור המבוטחים והחוסכים בקרנות הפנסיה, הגמל וההשתלמות.

דלתא גליל , יצרנית ההלבשה התחתונה, דיווחה הבוקר לבורסה על הפסקת משא ומתן לרכישת פעילות הג'ינס של יצרנית מוצרי אופנה Jones Group. זאת בהמשך להודעתה באוקטובר האחרון כי מנהלת משא ומתן לעסקת רכישה שעלולה לשנות את פניה.

חברת הנדל"ן אדרי-אל ישראל נכסים, שבשליטת גבי אדרי (83%), הודיעה אמש כי היא שוקלת לערוך בימים הקרובים גיוס חוב בשוק באמצעות הרחבה של סדרה אג"ח ב'. החברה, שעתידה לפרסם בימים הקרובים דו"ח הצעת מדף בו יפורטו פרטי ההנפקה המלאים, טרם החליטה בנוגע להיקף הגיוס המתוכנן. היא ציינה כי ההחלטה על הגיוס כפופה עוד לאישור הדירקטוריון ולקבלת אישור הבורסה לניירות ערך בתל אביב.

יצרנית כלי הרכב הממוגנים תכוף , מבהירה היום למשקיעים כי גילתה טעות בדו"חותיה הכספיים ברבעון הראשון של שנת 2011 ותיקונה צפוי להקטין את הרווח מ-167 מיליון שקל לכ-156 מיליון שקל. זאת בשעה שהגירעון בהון העצמי יגדל מ-1.2 מיליון שקל ל-11.8 מיליון שקל. החברה עדיין בודקת את השפעת התיקון על דו"חותיה לרבעון השני והשלישי של השנה, ותפרסמם במסגרת הצגה מחדש של הדו"חות כנדרש בחוק.

מג'יק תעשיות תוכנה , הנסחרת בנאסד"ק ובתל אביב, הודיעה היום כי הגדילה את אחזקותיה במניות המפיץ הדרום אפריקני Magix Integration בכ-25% נוספים - ובכך השלימה את רכישת החברה לפי שווי כולל של 2.8 מיליון דולר

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully