וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט נסגרה בעליות קלות לאחר פגישת מרקל וסרקוזי

רם עוזרי

9.1.2012 / 23:30

הדאו ג'ונס הוסיף לערכו כ-0.3%; S&P 500 נסגר בעלייה של 0.2%; טבע עלתה ב-2.4%

המסחר בבורסות ניו יורק התנהל היום לאורך כל יום המסחר בעליות שערים קלות. זאת, על רקע תוצאות פגישתם של סרקוזי ומרקל באירופה וציפייה להתקדמות בפיתרון בעיית החובות של אירופה.

הדאו ג'ונס הוסיף לערכו כ-0.3%; S&P 500 נסגר בעלייה של 0.2%; הנאסד"ק עלה ב-0.1%. התשואה על האג"ח ל-10 שנים של ממשלת ארה"ב ירדה במהלך המסחר ב-1.7% ונסגרו לבסוף ללא שינוי ברמה של 1.96%, לאחר שגרמניה הנפיקה יותר מוקדם היום 3.9 מיליארד יורו בריבית שלילית.

העליות בניו יורק נרשמו לאחר שבורסות אירופה הגיבו דווקא בירידות לתוצאות הפגישה. לונדון ירדה ב-0.6%; פרנקפורט נחלשה ב-0.7%; פאריס איבדה 0.3% מערכה; מילאנו ירדה ב-1.8% לאחר שמניית אוניקרדיט צללה ב-38% בעקבות קשיי מימון של הבנק הגדול באיטליה; מדד סטוקס 600 הכלל אירופי רשם ירידה של 0.5%; היורו התחזק ב-0.2% מול הדולר לרמה של 1.2746 דולר ליורו לאחר שמוקדם יותר נפל מולו לשפל של 16 חודשים.

המצב באירופה והתפתחות משבר החובות ביבשת המשיכו לרכז את תשומת לב המשקיעים גם היום. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי נפגשו היום בברלין, על מנת לגבש כללים להידוק המשמעת התקציבית בגוש היורו, לאחר שבפגישתם ב-9 בדצמבר הוסכם על יצירת מסגרת תקציבית ל-17 מדינות גוש היורו. מרקל אמרה כי המגעים להקמת איחוד תקציבי באירופה מתקדמים יפה, והוסיפה כי ישנו סיכוי טוב כי הסכם בנושא זה ייחתם כבר בסוף ינואר, או לכל המאוחר בוועידת האיחוד האירופי במארס.

בנוגע למצב ביוון, אמרה מרקל כי היא וסרקוזי הסכימו כי יש לסיים מוקדם ככל האפשר את המגעים עם נושיה הפרטיים של יוון לגבי התספורת על האג"ח הממשלתיות, והזהירה כי אם לא תהיה התקדמות במשא ומתן, לא ניתן יהיה להעביר ליוון את השלב הבא בחילוץ.

מרקל אמרה כי היא מעוניינת ששרי האוצר האירופיים יגבשו תוכנית למס על עסקות פיננסיות ("מס רובין הוד") עד מארס. עם זאת, היא אמרה שבאיחוד האירופי המס הזה אינו אפשרי, ולכן גרמניה וצרפת צריכות לקדם הסכם ברמת גוש היורו. סרקוזי שב וחזר על מחויבותו ליישום מס על עסקות פיננסיות מוקדם ככל האפשר, ואמר כי "יש לרסן דה-רגולציה שערורייתית במגזר הפיננסי". הוא הוסיף כי יש להכניס לתלם את כל מי שסייע ביצירת המשבר הכלכלי.

ממשלת גרמניה גייסה היום 3.9 מיליארד יורו בהנפקת אג"ח לשישה חודשים – לראשונה בתולדותיה בריבית שלילית. הבנק המרכזי של גרמניה הודיע כי האג"ח, אשר מועד פירעונן חל ביולי, הונפקו בריבית ממוצע של 0.0122%- . הריבית השלילית מעידה על כך שהמשקיעים הסכימו לקבל סכום נמוך מכפי שהלוו לגרמניה כאשר האג"ח תיפרענה. הביקוש בהנפקה עלה כמעט פי שניים על ההיצע. לדברי הבנק המרכזי, זוהי הפעם הראשונה שבה המשקיעים מסכימים לקבל ריבית שלילית על אג"ח גרמניות.

יו"ר קרן המטבע הבינלאומית (IMF), כריסטין לגארד מעריכה כי אירופה עשויה לחמוק ממיתון השנה, וישנן סיבות להיות אופטימיים לגבי התחזית לאזור. "הסצנה בגוש היורו השתנתה מאוד במהלך 18 החודשים האחרונים, יש סיבה להיות קצת יותר אופטימיים לגבי התחזית", אמר לגארד בראיון לעיתון הדרום אפריקאי "ביזנס דיי".

מה שמביא לאופטימיות באשר למצב בשווקים הפיננסיים הוא המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי באירופה. בסוכנות הידיעות בלומברג מעריכים כי נשיא הבנק, מריו דראגי, עשוי השנה ללכת בעקבותיו של יו"ר הבנק הפדרלי בארה"ב בן ברננקי, ולהוריד ריביות לרמה אפסית.

"כשגוש היורו על סף מיתון שני ב-3 שנים, דראגי עשוי להוריד את הריבית במדינות השותפות למטבע היורו אל מתחת ל-1%, לראשונה אי פעם, ולסייע לבנקים באמצעות רכישות אג"ח נוספות. מאזני הבנק המרכזי של אירופה כבר תפחו ב-17% מאז נכנס דראגי לתפקיד ב-1 בנובמבר" כתבו בבלומבג.

לפי הערכות בנק אוף אמריקה, ג'פריז, סיטי, ג'יי.פי מורגן צ'ייס וברקליס קפיטל, הבנק המרכזי צפוי להותיר את הריבית ללא שינוי בפגישתו הקרובה ב-12 בינואר, ברמה של 1%. עם זאת, עד אמצע השנה הבנק עשוי להפחית את הריבית ל-0.5%.

בניגוד לכך, המשקיע ביל גרוס הביע תחזית פסימית במיוחד לגבי הצפוי בשנת 2012. "השווקים הפיננסים קורסים באיטיות תוך צמצום המינוף, מכיוון שיש יותר מדי חובות ופחות מדי אמון. תיפרדו לשלום מ'הנורמלי הישן', תתכוננו להגדיר מחדש את "הנורמלי החדש', וברוכים הבאים למצב ה'על נורמלי' של 2012", כתב גרוס.

"המצב הנורמלי החדש כפי שפימקו וכלכלנים אחרים מתארים אותו הוא מצב עולמי של צמיחה מתונה במערב, שיעור אבטלה גבוה וצמצום מסודר יחסית של המינוף. כעת נראה כי העולם נמצא בדרך שבו הסבירות להתרחשות של אחת משתי אפשרות הקיצון הרבה יותר גדולה", הוסיף גרוס. לדבריו השווקים הפיננסים של 2012 יתאפיינו בדואליות חדשה, אשר מצד אחד טומנת בחובה אפשרות לצמצום חסר תקדים של המינוף, ומצד שני אפשרות של התפרצות אינפלציה עקב מדיניות מרחיבה של בנקים מרכזיים.

"זה כאילו שלכדור הארץ יש כעת שני ירחים במקום אחד, ושניהם הולכים וגדלים כמו גידול סרטני שמאיים על האוקיינוסים והגאות ושפל הפיננסים ועל החיים הכלכליים כפי שהכרנו אותם במחצית המאה האחרונה. ברוכים הבאים ל-2012", כתב גרוס.

מניית טבע מוסיפה להינות מסנטימנט חיובי בעקבות חילופי המנכ"לים הצפויה והיא עלתה ב-2.4%. מאז ההודעה זינקה מניית טבע ב-9% עד לרמה הנוכחית במחיר של 44.9 דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully