וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גירעון בקופה? נדחוף תרופות לחולים

רוני לינדר-גנץ

10.1.2012 / 8:28

גירעונות קופות החולים הסתכמו ב-2011 על פי ההערכות בכמיליארד שקלים. בקופת חולים כללית הופתעו הרופאים לקבל מכתב המעודד אותם להגביר מכירות התרופות כדרך התמודדות עם הגירעון

רופאים באחד המחוזות בקופת חולים כללית הופתעו לקבל בשבוע שעבר את המכתב הבא מהמנהל הרפואי של המחוז: "רופא יקר שלום רב. כידוע לכם, מנכ"ל הכללית קבע כי הגדלת מכירות ה-OTC (תרופות ללא מרשם, רל"ג) היא יעד חשוב, שעמידה בו מהווה מרכיב חשוב בחוסן ובאתגר התקציבי העומד בפני המחוז.

"לאור זאת, מצורף למכתב זה לוח שולחני וכן עלון תרופות, שיקל עליכם את המלאכה בעידוד המטופלים לרכוש תרופות מדף, שעשויות להקל על הסימפטומים של תחלואת החורף. שיתוף פעולה יאפשר את השגת היעד הכל כך חשוב".

חלק מהרופאים התקוממו נגד מה שהם רואים כהתערבות מסחרית בשיקולים הרפואיים שלהם מצד קופת החולים. "חמודי (הדמות המצוירת המזוהה עם כללית, רל"ג) הוא חכם מאוד ויודע כיצד לנהל שירותי רפואה, אבל השבוע גיליתי שהוא גם די מרושש, ושאני צריך לעזור לו", ציין אחד מהם בציניות לאור הפנייה החריגה.

כל קופות החולים נמצאות בגירעונות משמעותיים, שעל פי הערכות עשויים להסתכם בכמיליארד שקל ב-2011. על רקע הגירעונות הגבוהים נערכים בקופות בחודשים האחרונים צעדי התייעלות רבים, ובהם ניסיון להגדיל את ההכנסות.

תרופות ללא מרשם הן מוצר רווחי מאוד עבור הקופות, ושולי הרווח שלהן יכולים להגיע למאות אחוזים, לכן בכל הקופות יש מאמץ לשווק אותן לחולים, לעתים בנוסף לתרופות מרשם. ואולם הפנייה הנוכחית לרופאים, שלמעשה קוראת להם באופן גלוי לעודד מטופלים לרכוש תרופות כדי לעמוד ביעדים כספיים, היא חריגה בנוף הקופות.

לא רק הרופאים בכללית הגיבו בחריפות למכתב. בעקבות פניית TheMarker למשרד הבריאות הודיעו מהמשרד כי פנו לכללית והורו לה לבטל את הוראת המנהל הרפואי לאלתר, ולמנוע הישנותה בעתיד. "שימוש ברופאים ככלי לקידום מכירות של תרופות במטרה לעמוד ביעדי תקציב מחוזיים הוא שימוש ציני באנשי המקצוע העומדים לרשות הקופה", אמרו במשרד. "הנחיות מסוג זה עשויות לפגום באמינות המערכת הרפואית הציבורית - ואף בשיקול דעתו של הרופא, ולהעמידו במצבים שעשויים להגיע לכדי ניגוד עניינים".

גם לשכה האתיקה של ההסתדרות הרפואית התקוממה: "הקופה הופכת את הרופאים לסוכני מכירות לטובת האינטרסים הכלכליים שלה, וגורמת בכך לזילות המקצוע", אמר פרופ' אבינועם רכס, ראש הלשכה. "על פי כללי האתיקה, רופא אינו אמור לתת את תוארו ומעמדו לטובת אינטרסים כלכליים, לרבות של המוסד הרפואי שבו הוא עובד".

מהכללית נמסר: "לכללית יש עניין בהבאת מרב המידע לרופא כדי להקל עליו במתן תשובות ללקוחות כשהם מתעניינים בשימוש בתרופות. אין כל כוונה להעמיד את הרופא במצב לא נוח של משווק לכאורה. ייצאו על כך הבהרות לכל המנהלים והרופאים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully