וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוקו: לא כל כך בריא - לפחות שיהיה טעים

עדיה פיטרמן

10.1.2012 / 8:48

השוקו הוא משקה יומיומי של ילדים רבים בישראל. מבדיקת השוק עולה כי מבחינה תזונתית אין הרבה הבדל בין היצרניות השונות - מבחינת הטעם דווקא יש

הוא קר בקיץ, חם בחורף ומגיע יחד עם הלחמניות בקייטנות, בספל, בכוס, בבקבוק או בשקית. ילדי ישראל אוהבים שוקו ורבים מהם שותים את המשקה על בסיס יומי, בבוקר או בערב.

שוק השוקו נחלק לשניים: משקאות שוקו ארוזים מקוררים, ואבקות להכנת משקה בטעם שוקו. היקף המכירות של משקאות החלב בטעמים הסתכם ב-2011 ב-364.5 מיליון שקל, בעוד שהיקף המכירות של אבקות השוקו הסתכם ב-54.2 מיליון שקל - כך לפי נתוני חברת המחקר נילסן, המבוססים על רשתות השיווק הגדולות, הרשת הרביעית, מינימרקטים ומכולות פרטיים ומייצגים כ-97% מהשוק המבורקד (שעושה שימוש בברקוד, ע"פ).

השחקניות המרכזיות בשוק משקאות החלב הן שטראוס עם המותג יטבתה, שמחזיקה ב-62% מהיקף המכירות הכספי, ותנובה עם המותג שוק (Shock), שתופסת נתח של 33.2% מהיקף המכירות הכספי. שחקנית נוספות היא טרה, המחזיקה בנתח של 2.7%. בשוק האבקות שולטת ביד רמה שטראוס עם המותג עלית והמוצר שוקולית (87.3%), כשאחריה אסם-נסטלה עם שוקו נסקוויק (5.6%). רשתות שופרסל ומגה מוכרות אבקות שוקו של המותג הפרטי, ותופסות נתחי שוק של אחוזים בודדים.

ניסינו לבדוק אם מבחינה תזונתית יש עדיפות כלשהי לשוקו זה או אחר. כדי להשיב על כך בחרנו את האבקות והמשקאות המובילים בשוק, והעברנו את רשימת הרכיבים והערכים התזונתיים שלהם לשתי דיאטניות בכירות - עינת מזור משירותי בריאות כללית ומיכל סוקמן ממכבי שירותי בריאות - ללא שמות המוצרים והחברות.

באופן כללי, ציינו הדיאטניות, מאחר שהשוקו מכיל לא מעט סוכר, מיקומו מבחינת ערכים תזונתיים הוא בטווח שבין ממתק לבין מוצר חלב עשיר בסוכר. עם זאת, יש לשוקו גם כמה יתרונות. "השוקו מספק לילדים את כל היתרונות שבחלב: סידן, אשלגן, מגנזיום, B12 וויטמינים נוספים", מציינת מזור, "כך שהוא יכול לתת מענה כארוחת בוקר, וזה נכון במיוחד לגבי ילדים שלא אוהבים לשתות רק חלב". לדבריה, מחקרים מראים כי לשוקו יתרונות על פני משקאות ממותקים אחרים, כמו מיצים. "הטענה הרווחת שלפיה הקקאו מעכב את ספיגת הסידן בגוף הופרכה, ונמצא כי השוקו מספק לילדים מנת סידן ראויה", היא אומרת.

ואולם, לדברי סוקמן, עדיף להרגיל ילדים לקבל את כל הרכיבים התזונתיים האלה מחלב בלבד. "אין יתרון תזונתי או חינוכי בלתת שוקו על פני חלב", היא אומרת. "זו דרך קלה לגרום לילדים לשתות חלב, אך צריך לזכור שאם הופכים את השוקו לשגרתי, מחזקים את ההרגל לטעם מתוק. רצוי להפחית את ההרגל הזה, לנסות להעביר ילד משלב הינקות אל חלב ולא אל שוקו, ולשמור את השוקו כפינוק שניתן מדי פעם".

בבדיקת הערכים התזונתיים של שוקו מאבקה ושל שוקו שנמכר מוכן, נמצאו הבדלים קלים. הדיאטניות ציינו כי בעבר נחשבו האבקות כבעלות ערכים תזונתיים טובים יותר מהמשקאות המוכנים, אך המשקאות יישרו קו עם הערכים התזונתיים של האבקות. אחוזי השומן במשקאות המוכנים - כ-4% לכוס - אף נמוכים מאלה המבוססים על אבקות (יותר מ-6% לכוס). לדברי הדיאטניות, ההבדל נובע כנראה מכך שהמשקה על בסיס אבקה הוכן עם חלב 3% שומן, בעוד שהמשקאות המוכנים מהולים גם במים וברכיבים אחרים.

אבקות מבוססות סוכר

אבקות השוקו מציגות ערכים תזונתיים דומים עד זהים, מלבד נסקוויק של אסם-נסטלה, שערכי הקלוריות והפחמימות שלה מעט גבוהים יותר. הסיבה לכך היא כנראה החישוב השונה של היצרן לכוס משקה, המבוסס על 23 גרם אבקה, לעומת חישוב של 16 גרם אבקה בשלושת סוגי האבקות האחרים. כל יצרני האבקות מבססים את חישובי הערכים שלהן על הכנת השוקו עם חלב 3% שומן.

"הורים שמכינים את המשקה על בסיס האבקה, יכולים לעשות שימוש בחלב מסוגים שונים, כמו למשל חלב מועשר, שכמות הסידן בו מגיעה קרוב לפי שניים סידן בכוס", אומרת מזור. לדבריה, אם בכוס חלב 3% שומן יש כ-200 מ"ג סידן, בחלב המועשר מדובר בכמות כפולה - 400 מ"ג סידן - שהיא חצי מהתצרוכת היומית המומלצת לילדים בני 4-8. שימוש בחלב 1% שומן מומלץ רק לילדים עם עודף משקל או כולסטרול.

סוקמן מציינת כי הסוכר הוא הרכיב הראשון שמצוין על גבי אריזות כל האבקות - מה שמראה כי חלקו מבין רכיבי המוצר הוא הגדול ביותר. לכן, היא מדגישה, אין צורך להוסיף סוכר כשמכינים שוקו מאבקה.

המשקאות המוכנים מכילים יותר מכוס

גם המשקאות המוכנים דומים בערכים התזונתיים שהם מציגים, בעיקר בערכי השומן והחלבונים. בערכי הקלוריות והפחמימות קיימת שונות מעטה בין המשקאות, ומי שמציג את רמת הקלוריות והפחמימות הגבוהה ביותר הוא המילקשייק שוקו של יטבתה (שטראוס), ששונה גם בהרכבו ממשקאות השוקו האחרים, ומכיל בין היתר תוספת סירופ שוקו. משקה זה הוא הכי פחות מומלץ, מאחר שמדובר ב"שוקו מחוזק", מציינת סוקמן.

לעומת מידת הפחמימות במילקשייק שוקו של יטבתה, השוות ערך לכ-6 כפיות בכוס שתייה של 200 מ"ל, בשוקו Shock מופחת הסוכר של תנובה נמצאה מידת הפחמימות הקטנה ביותר, השוות ערך לכ-4 כפיות בכוס שתייה. ואולם, לדברי הדיאטניות, בין שאר המשקאות נמצאו הבדלים זניחים, שמסתכמים בחצי כפית עד כפית סוכר. מי שמצטיין ברמת הסידן שבו הוא השוקו של טרה, אך לדברי מזור, הסיבה לכך היא תוספת מלאכותית של סידן ברכיבים.

גם במשקאות השוקו המוכנים, הרכיב המרכזי לאחר החלב הוא הסוכר. "מדובר ב-4-5 כפיות סוכר בכוס משקה שוקו - כמות גבוהה מאוד", אומרת סוקמן. הדיאטניות מציינות כי בבקבוקי השוקו ובשקיות השוקו מדובר בתכולה גדולה יותר משל כוס. התכולה של רוב המשקאות המוכנים היא בין 250 ל-350 מ"ל, ולרוב ילדים נוטים לשתות את כל תכולתם. לדברי מזור, "יש להכפיל את הערכים המצוינים על האריזה, שמתייחסים ל-100 מ"ל, ואז לבדוק את כמויות הסוכר, מאחר שבאופן זה הילד צורך כמויות גבוהות ביותר של סוכרים, והמנה הגדולה נוטה גם להשביע מאוד ולבוא על חשבון ארוחה".

כמה כפיות אבקה שמים בכוס שוקו?

אף כי הערכים התזונתיים של השוקו המבוסס על אבקה ושל המשקה המוכן הם דומים, הדיאטניות מציינות כי באבקות יש יכולת לשלוט בכמויות וכך להכין משקה מופחת סוכר.

"הגמישות קיימת גם בכמות האבקה שניתן למהול בחלב, וגם בכמות המשקה, בהתאם לגודל הכוס", אומרת מזור. "אם מכינים את השוקו לפי ההוראות, מקבלים משקה עשיר יותר, אך ניתן להכין אותו מכפית אחת ולא משתיים, למשל, בכוס קטנה של 200 מ"ל". לדבריה, "אפילו אם על כפית אבקת שוקו מוסיפים כפית סוכר אחת, עדיין חוסכים כמות פחמימות כמו של כפית סוכר בהשוואה להכנת משקה עם שתי כפיות אבקה, כי האבקה מאוד ממותקת".

אפשר גם למהול את המשקה במים, ולא רק בחלב. "אם מדובר בארוחת בוקר, מומלץ שהמשקה יהיה מורכב כולו מחלב", אומרת מזור. "אך אם זו כוס שנייה ביום, אפשר לערבב חלב עם מים. זה תלוי כמובן גם במשקל הילד ובתזונה שלו. מומלץ לשתות שוקו לא יותר מפעם-פעמיים ביום או כמה פעמים בשבוע, ואם מדובר בבקבוק אישי, לא יותר מבקבוק אחד ביום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

אחרון במבחן הטעם: שוקולית

מאחר שהערכים התזונתיים במשקאות השוקו דומים למדי, נראה כי בחירת השוקו בסופו של דבר תלויה בטעם ובמחיר. כדי לברר מה הילדים אוהבים, נעזרנו בארבעה טועמים צעירים: עומר מרינוב בן ה-6, מאיה טוסון בת ה-8, ונועם גלסמן ורועי מרינוב בני ה-10.

הילדים טעמו את המשקאות השונים כשהם ללא זיהוי, ונתנו לכל אחד ציון בסולם 1-5, כש-5 הוא הציון הגבוה ביותר. את המשקאות המבוססים על אבקה הגשנו כשהם מוכנים לפי הוראות היצרן, המצוינות על גבי האריזות.

מבין כל המשקאות, המוכנים והמבוססים על אבקה כאחד, קיבל השוקו הוותיק של יטבתה (שטראוס) את הציון הגבוה ביותר. הילדים ציינו כי המשקה טעים מאוד, בעל טעם שוקו שאינו חזק או חלש מדי ומידה טובה של מתיקות ומרירות. לעומת זאת, שוקולית (שטראוס), אבקת השוקו הוותיקה והשחקנית המובילה בשוק, זכתה לציון הנמוך ביותר. הילדים אמרו כי המשקה לא מספיק מתוק, ורק בסוף השתייה מורגשת מתיקות מעטה.

משקה המילקשייק של יטבתה, שמבחינת ערכים תזונתיים נמצא פחות מומלץ מהאחרים, קיבל ציון גבוה גם הוא, והילדים ציינו לטובה את הקצף שלו (שנוצר בעקבות שקשוק של 20 שניות לפי הוראות היצרן, ע"פ). מאיה אמרה שהמשקה מזכיר לה שוקו של מסעדות, ורועי אמר כי אמנם המשקה מתוק מאוד, אך הקצף הופך אותו לאוורירי.

השוקו של יצרניות תחליפי החלב - "לא תחליף לארוחה בריאה"

באחרונה השיקה אבוט, יצרנית סימילאק, את פדיאשור קומפלט - אבקה להכנת משקה בטעמים וניל ושוקו, שנועד לספק השלמה תזונתית לילדים שהם אכלנים בררנים, בגילאי שנה עד 10. פדיאשור קומפלט מכיל שילוב של חלבונים, פחמימות ושומן, 28 ויטמינים ומינרלים, פרוביוטיקה וסיבים תזונתיים, בהתאם לכמויות המומלצות לצריכה יומית לילדים.

אבקה נוספת להכנת משקה בטעם שוקו, הקיימת בשוק זמן מה וגם היא מועשרת בוויטמינים, היא מטרנה ביג של חברת מעברות. מטרנה ביג שונה במהותה מפדיאשור, מאחר שמדובר במשקה שוקו מועשר בלבד, שלא מיועד לשמש תחליף לארוחה. מטרנה ביג אינו נמצא על המדפים כיום, אך ממעברות נמסר כי מדובר בחוסר זמני עקב ביקוש מוגבר ואי עמידה ביעדי הייצור, והחברה פועלת לחזור לספק את המוצר בחודשים הקרובים.

לפי הדיאטניות עינת מזור משירותי בריאות כללית ומיכל סוקמן ממכבי שירותי בריאות, הערכים התזונתיים הבסיסיים, כולל כמות הפחמימות (כ-4 כפיות סוכר לכוס) בפדיאשור קומפלט ובמטרנה ביג נמצאו לא מאוד שונים ממשקאות שוקו רגילים. אמנם פדיאשור מכיל אחוז שומן גבוה יותר, אך לדבריהן זהו חלק מהרכבו העשיר המיועד לספק תחליף לארוחה. לדברי מזור, ההעשרה בוויטמינים במטרנה ביג מהווה יתרון. ואולם, לדברי סוקמן, האבקה מיועדת להכנה עם מים בלבד וכוללת כמות סידן גבוהה, כך שאם מוהלים אותה בחלב, יכולה כמות הסידן להיות גבוהה מדי לספיגה.

"אם נותנים לילד כתחליף לארוחה בריאה משקה שוקו, זה מרגיל אותו לממתק", אומרת סוקמן בהתייחס לפדיאשור. "עדיף לספק לו את הוויטמינים בתוסף ככדור, שיבין שהוא נאלץ לקבל זאת בעקבות האכילה הבררנית שלו, ולהמשיך לשפר אצלו את האכילה של מזונות ממקור טבעי". מזור מציינת כי במקרים שבהם הילד הוא בררן כבר בגיל צעיר מאוד, הפדיאשור יכול דווקא לסייע, "אך אז מומלץ לתת את משקה הווניל, כדי לא להרגיל את הילד לטעם השוקו שדומה יותר לממתק בטעמו". שתי הדיאטניות מדגישות כי לא מדובר בפתרון קסם, ואין לתת את המשקאות האלה במקום ארוחה, אלא בין ארוחות, ולהמשיך לחשוף את הילדים למאכלים בריאים כדי לשפר את הרגלי האכילה שלהם.

  • עוד באותו נושא:
  • שוקו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully