וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך ישפיע יישום חינוך חינם מגיל 3 על ילדיכם?

ליאור דטל

10.1.2012 / 10:49

הממשלה החליטה על יישום חוק חינוך חינם מגיל 3 כבר בשנת הלימודים הבאה ומשרד החינוך הודיע כי יישום החוק יושלם באופן הדרגתי עד שנת 2015. איך ואיפה ייושם החוק?

משרד החינוך נערך להוציא לפועל את התוכנית להחלת חוק חינוך חינם לילדים בני 3-4 במלואו כבר בספטמבר הקרוב, והודיע כי יישום החוק יושלם באופן הדרגתי כך שכל התלמידים בגילאים אלה יזכו לחינוך חינם עד 2015. ואולם הדרך ליישום החוק רצופה קשיים רבים ותהיות לגבי אופן יישומו והמשמעות שלו מבחינת ההורים. הנה כמה מהבעיות שמעלה הרפורמה בגנים:

יש לי ילד בגיל 3, איך החוק ישפיע עלי בספטמבר הקרוב?

אם ילדכם לומד במסגרת ציבורית, כמו בגני עירייה, החוק יוחל עליו בספטמבר הקרוב והלימודים בגן יסובסדו באופן מלא על ידי משרד החינוך והרשויות המקומיות, פרט לתשלומי הרשות.

משרד החינוך מבטיח כי בשנת הלימודים הקרובה כל הילדים בני 3-4 שנמצאים בגן ציבורי ייהנו מחינוך חינם. מתוך כ-300 אלף ילדים, כ-100 אלף לומדים כבר כיום במסגרת ציבורית, והוריהם משלמים עד 250 שקל בשנה (תשלום רשות). כ-120 אלף ילדים נוספים לומדים בגנים ציבוריים במימון ההורים, שמשלמים כ-700-900 שקל בחודש. החל בספטמבר הקרוב, הורים אלה ישלמו רק תשלומי רשות שיסתכמו בעד 250 שקל בשנה.

עם זאת, כ-80 אלף תלמידים בגילאים אלה, שצפויים להצטרף למערכת החינוך, לומדים כיום בגנים פרטיים או שוהים בבית עם ההורים או מטפלות. במצב כיום, לא ברור כמה מהם יוכלו להצטרף למערכת הציבורית בספטמבר, שכן לצורך יישום החוק על משרד החינוך להקים 2,500 גנים ולגייס לפחות 2,500 גננות נוספות עד 2015 - מהלך שמעורר ספקות רבים לגבי היתכנותו, בין היתר, בקרב הרשויות המקומיות וארגון הגנים הפרטיים.

בנוסף, במשרד החינוך לא מתחייבים למצוא פתרון לכל ילד עד 2015. לאחר יישומו המלא של החוק יבחן משרד החינוך אם כל ילד בגיל 3 יהיה מחויב להיכנס למסגרות חינוך ציבוריות, או שהוריו יוכלו לשלוח אותו לגן פרטי או להשאירו בבית.

באילו יישובים החוק ייושם קודם?

החוק ייושם בכל הרשויות המקומיות. ואולם הבעיה היא שלא בטוח כי בכל הרשויות ישנן קרקעות מתאימות לבניית גנים והרחבת הקיימים, כפי שנדרש במטרה ליישום החוק, דבר שיותיר ילדים בני 3-4 שיצטרפו למערכת החינוך ברשויות אלה מחוץ לגנים הציבוריים. במשרד החינוך הודיעו כי בכל מקום שבו תתעורר בעיה או קושי יישקלו פתרונות מתאימים.

האם ניתן לבנות כל כך הרבה גני ילדים בטווח של שנה?

תלוי את מי שואלים. לצורך יישום החוק מתכנן משרד החינוך להקים 2,500 גנים עד 2015 כדי שניתן יהיה לקלוט את 80 אלף התלמידים החדשים שיצטרפו למערכת. מתוכם, כ-1,500 גנים מתוכננים להיבנות בשלב ראשון במימון מלא של משרד החינוך. המשרד הודיע כי ניתן יהיה לעמוד ביעד עד ספטמבר הקרוב, וכי ניתן לבנות גן בתשעה חודשים.

עם זאת, ברשויות המקומיות טוענים כי לא ניתן יהיה לעמוד ביעד מכיוון שבניית כל גן אורכת בין שנה וחצי לשלוש שנים. במשרד החינוך טוענים כי ביקשו מהרשויות המקומיות להיערך לבנייה מאסיבית של גנים כבר לפני כחודשיים, וכי בקרוב יערוך המשרד כנס בעניין עבור ראשי הרשויות המקומיות.

לפי משרד החינוך, באחרונה אישר המשרד בנייה של 500 גנים ראשונים ברשויות המקומיות. עם זאת, ברשויות טוענים כי בניית הגנים לא תואמה עמם. במרכז השלטון המקומי, המייצג את הרשויות המקומיות, מוחים נגד הקיצוץ הרוחבי שהיה נחוץ לצורך יישום החוק, בטענה שיפגע בשירותים הניתנים לתושבים והודיעו כי יפתחו במאבק בנושא.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

מה יעלה בגורל הילדים הלומדים בגנים הפרטיים?

גני הילדים הפרטיים ייפגעו מאחר שיישום מלא של החוק יאפשר להורים רבים לשלוח את ילדיהם למסגרות ציבוריות בחינם. משרד החינוך מתכנן להציע לגנים הפרטיים המאוגדים לקבל סבסוד מהמדינה עבור כל תלמיד שלומד בהם, בהתאם לסבסוד שיקבלו הגנים הציבוריים - זאת, בתנאי שיסכימו להיות כפופים להנחיות ולכללים של משרד החינוך, ולהגביל את שכר הלימוד בגנים.

עם זאת, בתוכנית לא ייכללו כ-5,000 גנים, שעל פי הערכות לא מאוגדים. שלומית ביסמנובסקי, יו"ר ארגון גני הילדים הפרטיים בישראל, כינתה את החוק "קטסטרופה". לדבריה, "ישנם ילדים שבגיל צעיר זה עדיין אינם בשלים נפשית להתמודד עם מסגרת של 35 פעוטות בגן אחד, שבהם יש רק גננת אחת ולצדה סייעת אחת. לא ניתן לקחת מההורים את זכותם להחליט באיזו מסגרת חינוכית יתחנך ילדם. זה לא קיים בשום מקום אחר בעולם".

לדבריה, משרד החינוך לא יוכל לסבסד 120 אלף תלמידים שנמצאים כיום במסגרות פרטיות. "במשרד החינוך זורים חול בעיני ההורים והציבור. גננות מדווחות כי הורים רבים שילדיהם אמורים על פי החוק לקבל חינוך חינם, מבטלים רישום בגנים הפרטיים ואכן מאמינים כי בספטמבר הקרוב יקבלו חינוך חינם. הקטסטרופות בתחום החינוך שמכתיבה התנהלות הממשלה יתנפצו בקרוב בפנינו. בלית ברירה יהיה צורך להכפיל את המכסה ולרשום אפילו עד 60 ילדים לגן עם גננת וסייעת אחת. האם זה מה שרוצה ראש הממשלה להשיג?" טענה ביסמנובסקי.

מי יילמד את הילדים שייכללו בחוק?

במצב הנוכחי קיים קושי גדול ליישם את החוק בשל מחסור בגננות ובסייעות. כדי להתחיל ליישם את החוק כבר בספטמבר יש צורך לגייס לפחות 1,500 גננות עד ספטמבר לטובת גני הילדים החדשים ו-1,000 גננות נוספות בשנים הקרובות. כיום מסיימים מדי שנה בכל המכללות להוראה במדינה כ-1,000 סטודנטים בלבד במסלול הוראה לגנים, וכדי לעמוד ביעד יש להגדיל באופן משמעותי את מספרם - צעד שידרוש תוספת תקציבים עבור הכשרת המורים. גם אם יחליטו לעשות זאת, לא ניתן יהיה לקבל תוספת של גננות חדשות בטווח הקצר. משרד החינוך מתכנן לאתר גננות שנמצאות במסלול הוראה לגנים ולפעול להסבת גננות בגנים פרטיים עבור הגנים החדשים. בנוסף, המשרד בוחן בימים אלה חלופות נוספות.

לדברי אורית מיוחס, ראש המסלול להכשרת מחנכים לגיל הרך במכללה האקדמית בית ברל, "גם כיום יש דרישה לגננות, ללא קשר לחוק. עם זאת, איכות ההכשרה לא תיפגע עם הגדלת ההיצע. לגננות המוכשרות יש את הכלים המתאימים ללמד את הילדים ולתת מענה לצורכיהם מכל הבחינות".

מה יעשו הילדים לאחר סיום הלימודים בצהריים?

לשם כך, הממשלה אישרה גם הקמת מסגרות של צהרונים שיפעלו לאחר סיום הלימודים בגנים. הפרטים על התוכנית עדיין לא נחשפו, אך על פי החלטת הממשלה, העלות להורים תהיה על פי מבחני הכנסה. כך, הורים מבוססים כלכלית ישלמו מחיר מלא או מסובסד חלקית, בהתאם להכנסתם, ואילו הורים שאינם מבוססים יסובסדו באופן מלא. זאת, בתנאי ששני ההורים מועסקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully