וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם free תביא את התחרות בתקשורת הקווית לארץ?

אמיתי זיו

12.1.2012 / 8:40

חברת free, שבעליה שותף אסטרטגי בגולן-טלקום, מנהלת תחרות ערה בשוק התקשורת הקווית בצרפת. מהמחירים הנמוכים אותם היא גובה ניתן ללמוד על הצפוי לנו מגולן-טלקום

הרחבת התחרות בתחום התקשורת הקווי, שעליה הכריז שלשום שר התקשורת משה כחלון, עשויה לשנות את פני שוק התקשורת המקומי - ולהביא לישראל סוג חדש של תחרות, הנפוץ בעיקר במדינות המפותחות באירופה.

באופן מעט אירוני, שני אנשי העסקים שמובילים את חזית התחרות באירופה הם אלה שעשויים להביא בשורה זו גם לישראל. פטריק דרהי, הבעלים של HOT, וקסבייה ניאל, השותף האסטרטגי בגולן-טלקום ובעליה של רשת הסלולר free, מנהלים ביניהם בצרפת חזית תחרותית שוקקת, שנסמכת על שוק סיטוני של תשתיות קוויות - אותה פרקטיקה שמבקש עתה כחלון להביא לישראל.

הפרק האחרון במאבק זה התרחש שלשום, עת הכריזה Free על השקת פעילות הסלולר שלה. Free החלה את דרכה תוך ניצול רפורמת השוק הסיטוני שהונהג בצרפת בתחילת העשור הקודם - ושינתה את שוק שירותי הטלפון הקווי והאינטרנט. Free השיקה ב-2002 חבילת טריפל קווית עם אינטרנט של 100 מגה, טלפון וטלוויזיה רב-ערוצית, במחיר זעום של 30 יורו, מחיר שתקף עד היום.

כעת free עושה זאת שוב: החברה הכריזה על השקת פעילות הסלולר שלה כשהיא חותכת את מחירי הסלולר בכ-70%. Free הכריזה על שתי חבילות תמחור. הראשונה עולה 20 יורו בחודש (כ-100 שקל) וכוללת שיחות ל-40 מדינות ללא הגבלה, הודעות טקסט ו-MMS ללא הגבלה וחבילת גלישה של 3 ג'יגה-בייט בחודש. בנוסף, דווקא לקוחות קיימים של Free באינטרנט או בטלוויזיה ישלמו על החבילה הזאת אף פחות: 16 יורו בחודש.

החבילה השנייה עולה 2 יורו בחודש (כ-10 שקל). בחבילה הזאת הלקוח מקבל 60 דקות שיחה ו-60 הודעות טקסט. כמו בחבילה הראשונה, גם במקרה זה הלקוחות קיימים של Free נהנים מהטבות ויקבלו את החבילה הזאת במחיר של 0 יורו בחודש. חריגה מהחבילה תעלה ללקוח 5 יורו-סנט לדקת שיחה (25 אגורות) ויורו-סנט להודעת טקסט (כ-5 אגורות). Free מוכרת גם מכשירים, אך לקוחותיה אינם מחויבים לרכוש אותם דרכה. מכשיר כמו סמסונג גלקסי Ace נמכר ברשת ב-192 יורו בסך הכל (כ-940 שקל). לשם השוואה, ברשת פרטנר נמכר אותו המכשיר ב-1,000 שקל יותר.

כמו בצרפת

אז למה אנחנו טורחים לפרט את החבילות של free בצרפת? משום ש-Free היא בבעלות המליארדר הצרפתי ניאל, שמחזיק גם ב-30% ממניות חברת סלולר ישראלית, שנמצאת כיום בהקמה, גולן-טלקום. מנכ"ל החברה, מיכאל גולן, גדל ב-Free הצרפתית והיה מנכ"ל שלה.

הדומה בין Free הצרפתית וגולן-טלקום רב: free התמודדה במכרז התדרים הצרפתי ב-2009 ושילמה עבור התדר 240 מיליון יורו, גולן-טלקום המקומית התמודדה במכרז התדרים הישראלי ב-2011 והפקידה ערבות של 360 מיליון שקל; Free חתמה הסכם נדידה פנים ארצית עם אורנג' הצרפתית, גולן-טלקום חתמה הסכם נדידה עם סלקום אצלנו; את הרשת של Free בנתה חברת נוקיה-סימנס - אותה חברה שמקימה בימים אלה את הרשת של גולן-טלקום.

לפיכך, יש בסיס טוב להאמין שגולן-טלקום תלך בדרכה של האחות הרחוקה מצרפת. גולן-טלקום סירבה להתייחס ישירות לחבילות הסלולריות של Free ולפרט עד כמה החבילות שלה יהיו דומות או שונות, אך מנכ"ל החברה מסר בלקוניות: "ללקוחות שרואים את המהפכה של Free כדאי למלא את הפרטים באתר golan-telecom.co.il".

איך Free מצליחה למכור סלולר במחירים כל כך נמוכים? נתחיל בעובדה שמדובר בחברה רזה מאוד. מועסקים בה רק 4,000 עובדים שמספקים שירות ליותר מ-5 מיליון לקוחות. גם מערך השיווק של החברה רזה: היא לא מקימה עמדות מכירה והשיווק שלה מתנהל רק באינטרנט.

בנוסף, בבלוג הטכנולוגי GigaOm התייחסו לכוונתה של free לפרוש רשת חדשנית: "ניאל הולך לשנות את הנוף הסלולרי. בהשקת הרשת החדשה שלו הוא מגדיר בגישה רדיקלית חדשה מהי חברת סלולר במאה ה-21". הכוונה היא שגם מבחינה הנדסית, Free מציגה גישה חדשה לפריסה: במקום להתבסס בעיקר על תרני אנטנות גדולים כמו חברות הסלולר הוותיקות, Free תחלק ללקוחות אתרי פמטוסל.

בנוסף, כל מודם שתחלק החברה הקווית Free, יכיל מעתה פמטוסל. ודאי לא תופתעו לשמוע שגם גולן-טלקום המקומית הולכת לבנות רשת המתבססת במידה רבה על התקנת אנטנות פמטוסל בבתי הלקוחות.

ניאל מקווה לגייס לרשת הסלולר החדשה 20 מיליון משתמשים. עם הקבלות שכבר יש לו, למפעילות הסלולר הקיימות יש סיבה להילחץ. לפי ג'י.פי מורגן צ'ייס, תוכניות תעריפים ללא הגבלה הנמכרות כיום בצרפת עולות 50-80 יורו, בעוד ש-Free צפויה לגבות 20 יורו בלבד. לפי מורגן סטנלי, עד 2020 תשתלט Free על 13% מהשוק, בעיקר על חשבון חברות MVNO הצרפתיות (ייתכן שגם גולן-טלקום תאיים בעיקר על המפעילות הווירטואליות), אבל גם על חשבון החברות הגדולות. בנוסף, טוענים במורגן סטנלי, כי השקת Free סלולר תגרור ירידות הכנסה בשלוש חברות הסלולר הגדולות בצרפת בשיעור של 15%-20%.

בדרך לתחרות הגדולה

אורי ליכט מ-IBI מעריך כי המקרה של Free משליך ישירות לשוק המקומי וכי התעצמות התחרות עוד לפנינו: "שוק הסלולר נכנס לתקופה מאתגרת כשלראשונה זה שנים ייכנסו שורה של מתחרים חדשים לענף. הנעלם הגדול לקראת התחרות הצפויה השנה היא חברת גולן-טלקום, שנכנסת לתחרות כשעל פניו אין בידה יתרון מהותי כלשהו מלבד ההצלחות שרשמה מעבר לים.

"ההצעה האחרונה של החברה בצרפת עושה רושם של 'בעל הבית השתגע', וזהו החשש הגדול של חברות הסלולר בישראל. אם החברה בצרפת יודעת להרוויח גם ברמות מחיר כאלה, ייתכן שגם בישראל צפויה ירידת מחירים משמעותית יותר ממה שהשוק צפה עד כה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully