וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין למנות את אהרון פוגל לתפקיד יו"ר פרטנר"

12.1.2012 / 14:21

במכתב שהופנה לממונה על שוק ההון והביטוח במשרד האוצר טוענת התנועה לאיכות השלטון כי מינוי יו"ר מגדל לתפקיד יו"ר פרטנר יביא אותו למצב של "ניגוד עניינים תמידי ועמוק"

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום לממונה על שוק ההון והביטוח במשרד האוצר, פרופ' עודד שריג, על מנת שיתערב בכוונתו של אילן בן למנות לתפקיד יו"ר פרטנר את אהרון פוגל, יו"ר חברת הביטוח מגדל .

במכתב לשריג, נאמר: "אהרון פוגל מכהן מאז שנת 2000 כיו"ר דירקטוריון קבוצת מגדל, שבשליטת חברת ג'נרלי האיטלקית. על פי פרסומים מהעת האחרונה, עולה כי ישנה כוונה למנות את מר פוגל ליו"ר חברת התקשורת פרטנר. חברת מגדל מחזיקה בכ-1.7% מחברת פרטנר, כמו גם בכ-180 מיליון שקל אג"ח של פרטנר. כמו כן, מחזיקה מגדל אג"ח נוספים של חברות השייכות לבעל השליטה של פרטנר, אילן בן דב. כך, באם יתמנה פוגל, הוא ימצא בניגוד עניינים תמידי ועמוק, בין הצורך להיטיב עם המשקיעים במגדל, לבין הצורך לפעול לטובת חברת פרטנר ".

"חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח) קובע לא יכהן כדירקטור במבטח מי שתפקידיו או עיסוקיו האחרים יוצרים או עלולים ליצור ניגוד עניינים. אין חולק כי קיים ניגוד אינטרסים בין חברת מגדל כמלווה בשוק ההון, לבין חברת פרטנר כלווה משמעותית. בהתאם לחוק, כל בקשה למינוי דירקטור בחברת ביטוח יש להגיש לממונה לפחות שישים ימים לפני מועד תחילת הכהונה, ורק בהיעדר התנגדות הממונה יאושר המינוי. באם מתבררים פרטים נוספים לאחר אישור המינוי, שיש בהם כדי להשפיע על ניגוד העניינים בהם נמצאים נושאי המשרה, הרי שבסמכות הממונה להורות על הפסקת כהונתו באם לדעתו הנסיבות החדשות מחייבות זאת".

"אין צורך להכביר מילים על הבעייתיות הרבה בכהונת צולבת של דירקטורים. הועדה להגברת התחרותיות במשק קבעה בהמלצות הביניים שהגישה, כי "כאשר הדירקטור המכהן בגוף פיננסי משמעותי הוא בעל זיקה לגוף ריאלי משמעותי, פוטנציאל להיווצרות ניגודי עניינים הוא גדול, גם בהינתן ההגנה הנגזרת מהרגולציה הקיימת".

"דומה כי קיימת הבנה בין גורמי הרגולציה השונים כי יצירת מגבלות פורמאליות מלאכותיות אין בה די כדי להבטיח את אינטרס הציבור. כך, אף אם מר פוגל ימנע מדיוני דירקטוריון בנושאים בהם הוא שרוי בניגוד עניינים, הרי שמטבע הדברים כיו"ר הדירקטוריון "רוחו שורה" בחדר הדיונים.

"בזמן האחרון אנו עדים למקרים נוספים בהם בעלי תפקידים בכירים נדרשו לוותר על אחד מתפקידיהם בשל דרישת הרגולטור להימנע מכהונה כפולה בתאגידים ריאליים ופיננסיים. כך למשל אירית איזקסון נדרשה להתפטר מתפקידה כדירקטורית באי.די.בי פיתוח כתנאי להמשך כהונתה כיו"ר ישראכרט במקביל לכהונתה כדירקטורית בבנק הפועלים. יעקוב פרי, שכיהן כיו"ר בנק מזרחי נדרש לוותר על מינויו כדירקטור בחברת פרטנר בשל ניגודי עניינים, וכך גם בשנת 2010 נדרש אהוד שפירא לוותר על כהונתו כיו"ר הפניקס על מנת לאשר את מינויו כדירקטור בבנק לאומי.

"למעלה מן הצורך נזכיר כי בכל הקשור להליכי מינוי דירקטורים בבנקים בישראל, הבענו את עמדתנו בפורומים שונים (בין השאר במסגרת נייר העמדה שהוגש לוועדת הריכוזיות והערות שהוגשו בנושא התיקון לחוק מראני), כי יש לקדם תפיסה ניהולית-פיקוחית חדשה, שתדאג לרמתם המקצועית של דירקטורים, באמצעות יצירת מנגנון הסמכה ורישוי באמצעות מוסדות מורשים. זאת, על מנת להבטיח רמת ניהול גבוהה ביותר ולקדם שינוי במערכות הפיקוח על הבנקים, ובהתאם לתפיסה כי אין כל מגבלה פורמאלית זולת הפרדה מלאה שתוכל לרפא את ניגוד העניינים החריף שמעלה כהונה כפולה של דירקטורים.

"תפיסה ניהולית-פיקוחית חדשה זו תמנע מראש מצבים מהסוג המתואר לעיל ותקל על הגופים הרגולטוריים, שכן תחייב דירקטור לקבל רישיון, לכהן במשרה מלאה, בדירקטוריון אחד בלבד, והשאלה בנוגע לניגודי עניינים בשל כהונה כפולה כלל לא תעלה. גישה זו מפורטת ביתר פירוט במכתבינו לכלל חברי ועדת הריכוזיות, שיוצא במקביל למכתב זה.

"לאור האמור לעיל, על הממונה להפעיל את סמכויותיו הקבועות בחוק, ולהורות כי ככל שמעוניין מר אהרון פוגל להתמנות ליו"ר חברת פרטנר עליו להתפטר מתפקידו בחברת מגדל, וכן לאסור כהונה מקבילה מהסוג הנדון בכלל המוסדות המנהלים נכסים פיננסיים של הציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully