וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלה דואלית בארה"ב

ד"ר גד אריוביץ'

12.1.2012 / 17:03

יש "שתי כלכלות" באמריקה, אחת במיתון והאחרת בפריחה. ד"ר גד אריוביץ' סבור כי הבחירות לנשיאות יושפעו ממצב התעסוקה שנמצא בשיפור

הדעה הנפוצה היא שהמשק האמריקני, ושוק העבודה במיוחד, מקרטע או נמצא ברמת פעילות כלכלית נמוכה. אלא שמצב הכלכלה ושוק העבודה בארה"ב מורכב יותר מהדעה הרווחת והפשטנית הנ"ל. המשק האמריקני נמצא כעת במצב שיכול להיות מוגדר כדואלי: חלק בולט מהכלכלה האמריקנית נמצא במיתון . מצד שני, חלק משמעותי אחר מהכלכלה האמריקנית נמצא במצב בריאותי תקין ואפילו בפריחה כלכלית.

בדרך כלל, בתקופת מיתון המשק המודרני נוטה ברובו לסבול וההיפך, בתקופת פריחה כלכלית, נוטים כמעט כל ענפי המשק ליהנות מהמצב הכללי. לא כך המצב במשק האמריקני היום. מצד אחד, ממשלת ארצות הברית, הסקטור הפיננסי ושוק הבניה נמצאים בלחץ פיננסי כאשר שני המגזרים האחרונים במיתון. מצד שני, שאר ענפי המשק נמצאים במצב סביר עם חלקים נכבדים במצב יציב ובריא כאשר לא מעט עסקים פועלים אפילו במצב של פריחה.

התופעה של כלכלה דואלית נובעת מההתפתחויות בעשור האחרון שבו נוצרה בועה של אשראי, במיוחד במשק האמריקני. בועת האשראי התנפחה על ידי ממשלת ארה"ב שמימנה בגדול הוצאות שוטפות במלוות ויצרה כר פורה לסקטור הפיננסי וענף הנדל"ן לעבור למנופים גבוהים – לממן את פעילותם העסקית על ידי חובות הולכים וגדלים. בזמן שהאשראי זרם לסקטורים הנ"ל, מרבית השוק הפרטי נאלץ להסתפק בהקצאה מוגבלת יותר של אשראי. מהלך שיצר שוק פרטי בריא וחזק יותר ועם רמת מינוף (חובות) יותר נמוכה מאשר החלקים החולים של הכלכלה האמריקנית-הממשלה, הסקטור הפיננסי וענף הנדל"ן.

שוק התעסוקה כברומטר

הקיום של שתי כלכלות האחת בריאה יחסית והשנייה חולה מתבטא היטב בשוק העבודה. מגזרים רבים במשק, שאינם נושאים חובות כבדים, מגייסים עובדים ונמצאים במצב של צמיחה בפעילות העסקית שלהם כבר מראשית שנת 2010. כלומר, כבר שנתיים של עלייה בפעילות העסקית. מאידך הסקטורים שנאלצים להוריד את רמת המינוף הפיננסי לא מצליחים לצוף מעל המים ונראה שעדיין נמצאים בשלב של פיטורי עובדים. הגרף המצורף מראה בברור את ירידת מספר העובדים בסקטור הפיננסי וענף הבניה ( הקו האפור) לעומת העלייה החזקה בתעסוקה בשאר הסקטור הפרטי בשנתיים האחרונות (הקו האדום).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

זכייה במרוץ לבית הלבן

כשביל קלינטון רץ לנשיאות בארה"ב 1992 הוא זיהה היטב את הגורם המנצח בבחירות והשתלח בנשיא המכהן, ג'ורג' בוש - "זו הכלכלה, טמבל". נראה, לכאורה, שבמרוץ הנוכחי אובמה וגם יריביו הרפובליקאים סבורים שהפעם האמרה יכולה להיות "זה שיעור האבטלה, טמבל". ואכן, בחמישים השנים האחרונות לא נבחר נשיא אמריקני מכהן כאשר שיעור האבטלה עולה על 7.2%. הדעה הרווחת בין הפרשנים הפוליטיים שגורלו של אובמה יושפע משיעור האבטלה שיהיה באמריקה בזמן הבחירות בחודש נובמבר השנה. היות ושיעור האבטלה היה בדצמבר האחרון 8.5% , סוברים פרשנים רבים שסיכויי אובמה תלויים: האם תצטמצם האבטלה ב- 10 החודשים שנותרו לבחירות ותגיע למימדים המאפשרים את בחירת הנשיא?

במצב הנוכחי של כלכלה דואלית, לא ברור אם הקביעה המקובלת בין הפרשנים שגורלו של אובמה יקבע בעיקר על ידי מצב האבטלה היא כה נחרצת. בעיקר מכיוון שמצב כלכלת ארה"ב כיום אינו כה גרוע כמו שמצטייר על ידי פרשנים. לכן סיכויי אובמה להיבחר שנית נראים סבירים מהמקובל. עם יריב רפובליקאי לא אטרקטיבי די לאובמה, כנראה, להמשיך וליהנות מהמגמה של ירידה באבטלה כדי לזכות במרוץ.

ד"ר גד אריוביץ, מרצה לכלכלה במרכז ללימודים אקדמיים, אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully