וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רו"ח פאהן קנה ושות': מעילה כמו בבנק מסחר לא היתה מתרחשת בבנקים הגדולים

אמיר טייג

28.4.2002 / 11:07

מערכות מחשוב לבחינת חריגים ובדיקות רקע שוטפות לעובדים עשויות היו למנוע את המעילה - כך מעריך רו"ח עופר אלקלעי

רו"ח עופר אלקלעי, מנהל תחום הביקורת החקירתית במשרד רו"ח פאהן, קנה ושות', מעריך כי מערכות המחשוב המתקדמות לניהול חריגים הקיימות בחמשת הבנקים הגדולים היו, קרוב לוודאי, מזהות מעילה מסוג זה שאירעה בבנק מסחר בשלב מוקד יותר. העלות הגבוהה של מערכות ממוחשבות מסוג זה מקנות לבנקים הגדולים יתרון תחרותי משמעותי בהשוואה לבנקים קטנים בעלי משאבים מצומצמים יותר.

במהלך הימים רביעי וחמישי הנחה אלקלעי כנס של מכללת בינת בנושא הונאות בעידן הטכנולוגי. אלקלעי העריך כי הדרך היעילה ביותר למנוע הונאות היא ביצוע בדיקות רקע על עובדים חדשים בעת כניסתם לתפקיד, וכן ביצוע בדיקות רקע תקופתיות לעובדים בעמדות מפתח.

על פי הודעת החשודה במעילה בבנק מסחר, אתי אלון, מימון הוצאות אחיה המהמר היה הגורם העיקרי לביצוע העבירה. אלקלעי מזכיר כי הימורים הם אחד הגורמים העיקריים למעילות בקרב עובדים, ובדיקות רקע שוטפות של העובדים היו מגלות, קרוב לוודאי, גורם סיכון זה. עם זאת, ועדי העובדים החזקים בבנקים עשויים לטרפד בדיקות רקע מקיפות לעובדים, כדי לשמור על פרטיותם.

בנק בעל היקפי פעילות נמוכים יחסית צריך להיות יותר קפדן בביקורות הפנימית והחיצונית על פעילותו, מאחר שחריגות קטנות יחסית עשויות לפגוע באיתנותו, כך מוסיף אלקלעי. "בבנק קטן, בו מספר האנשים מצומצם, האמון בין העובדים גבוה יותר, ולפיכך הסמכויות רחבות יותר והיכולת למעול נגישה יותר".

על סמך המידע שהתגלה לגבי אופי המעילה, מעריך אלקלעי כי רמת התחכום של המעילה בבנק מסחר לא היתה גבוהה במיוחד. מעילות מסוג זה מתחילות בהיקפים קטנים, באמצעותן בוחן המועל את המערכת, לאחר שמצא כי אינו נתפס, ממשיך ומעלה את סכומי הגניבה. לפיכך, מעריך אלקלעי כי הסכום העיקרי נגנב בתקופה האחרונה, ולפיכך קשה היה לזהות את החריגות בשלב מוקדם יותר.

אלקלעי הציג נתון לפיו בשנת 2001 רק כ-15% מההונאות שהתגלו בתאגידים דווחו לרשויות האכיפה. יתרת ההונאות טופלו במסגרת הארגון, מחשש לפגיעה במוניטין והערכה נמוכה לגבי יכולת הרשויות לגבות חזרה את הסכום שנגנב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully