וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון לבנק ישראל: "לא ברור לי כיצד לא גיליתם את המעילה"

ליאור כגן

12.5.2002 / 13:34

הממשלה אישרה את ההצעה לפצות את לקוחות הבנק למסחר; עד 4 מיליון שקלים - פיצוי מלא; מעל 4 מיליון שקלים - פיצוי של 95%

הממשלה אישרה לפני מספר דקות ברוב של 15 שרים מול מתנגד אחד, את ההצעה לפיה בנק ישראל יעניק ערבות למפקידי הכספים בבנק למסחר. בישיבת הממשלה נמתחה ביקורת חריפה על הנגיד דוד קליין ועל המפקח על הבנקים, יצחק טל, שנכחו בישיבה.

ראש הממשלה, שמתח ביקורת חריפה על בנק ישראל, ביקש שיוצגו לו בדחיפות האפשרית נתונים על המעילה ועל המשמעויות התקציביות שכרוכות בכך. שרון קבע כי תוך שבועיים ייערך דיון נוסף בכל מה שקשור לפרשת בנק למסחר.

"לא ברור לי כיצד לא עליתם על זה, למרות שאתם אומרים שאתם מנהלים פיקוח הדוק על הבנקים", אמר שרון לאנשי בנק ישראל.

לפי החלטת הממשלה, לקוחות בעלי חשבון של עד 4 מיליון שקל יקבלו את כל סכום הפיקדון, ואילו לקוחות שבחשבונותיהם היו יותר מ-4 מיליון שקל ייאלצו לוותר על 5% מהסכום שמעל ל-4 מיליון שקל. בעניין זה החליטו ראשי האוצר ובנק ישראל כי לא תהיה הבחנה בין סוגי החוסכים, בין אם לקוחות מוסדיים ובין אם פרטיים. עם זאת, ההחלטה כפופה לבדיקת היועץ המשפטי לממשלה.

דן מרידור, שהתנגד בהצבעה, אמר כי לפני שמחליטים על ערבות אוטומטית, צריך לבחון את הנושא של ביטוח פקדונות כולל למפקידים בכל הבנקים. היועמ"ש רובינשטיין הביע ביקורת על העובדה שההצעה של בנק ישראל לפיצוי הלקוחות, הוגשה רק זמן קצר לפני הישיבה.

עוד הוחלט בממשלה, כי בשלב זה בעלי העניין בבנק, יתר בעלי המניות בו, קרוביהם ותאגידים שבשליטתם, לא יקבלו פיצוי על ההפסדים שייווצרו להם מהתמוטטותו. גם לקוחות שלגביהם יהיה יסוד לחשוב כי הם היו מעורבים במעשי המירמה בבנק לא יקבלו כל פיצוי. כמו כן, הנגיד יהיה רשאי להודיע על ביטול ערבות ללקוח אם יגיע למסקנה כי זו לא מגיעה לו.

בבנק ישראל סבורים כי מתן הערבות נדרש על מנת לפצות את הלקוחות ולמנוע פגיעה אפשרית באמון הציבור במערכת הבנקאית בכלל, ובבנקים דומים בפרט. כל זאת, על רקע התקדימים של פיצוי מלא ללקוחות בעת קריסת בנקים בעבר.

הליכי הבירור צפויים להסתיים בעוד מספר חודשים, ואז יקבלו לקוחות בנק למסחר את הפיצוי. עם זאת, נגיד בנק ישראל ישקול מתן תשלומים חלקיים למפקידים לפני סיום הבירור, במידה שישתכנע כי מדובר בהוצאות מחיה חיוניות, הוצאות רפואיות וכדומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully