וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סם ברונפלד: הרשויות בירושלים עלולות לקבור את השווקים בתל אביב

הארץ

6.6.2002 / 7:17

מנכ"ל הבורסה מגיב על ההחלטה המתגבשת של ועדת רבינוביץ להטיל מס מחזור בשיעור של אחוז: "זהו סם המוות לשוק המניות"



מאת רותם שטרקמן



"מס המחזור יגרום פגיעה קשה בבורסה בת"א, והטרגדיה היא שגם מי שמאמין כי יש להטיל מס על הבורסה יודע כי המס המתוכנן אינו הגיוני, אינו כלכלי ואינו צודק" - כך אומר מנכ"ל הבורסה סם ברונפלד בתגובה להחלטות ועדת רבינוביץ לרפורמה במס. ביום השנה ה-20 למלחמת לבנון, אומר ברונפלד, כי יותר מדי פרמטרים מזכירים לו את 82', "עכשיו גם מס המחזור. חסר רק ויסות מניות הבנקים ונחזור לאחת משנות המשבר הגדולות ביותר".



ברונפלד מציין כי הבעיה הגדולה ביותר של מס המחזור היא פגיעתו בנזילות ובסחירות בשוק ההון, וממתג אותו כ"סם המוות לשוק המניות הישראלי". לדבריו, ההחלטה המתגבשת של הוועדה בדבר הטלת מס מחזור של 1% ב-2003, ולאחר מכן החלפתו במס רווחי הון עם ניכוי במקור ב-2004 - היא כמעט ההחלטה הגרועה ביותר שיכולה היתה הוועדה לקבל. לדבריו, גם המעבר המתוכנן בין מס המחזור למס רווחי הון בתחילת 2004 יגרום עיוותים משמעותיים.



ברונפלד אומר כי המשלחת מהבורסה שהופיעה בפני הוועדה לפני חודש התקבלה בסבר פנים יפות, וניתנה לה האפשרות להציג את עמדתה המתנגדת למס הבורסה. אמנם הודענו כי אנחנו מתנגדים לכל צורה של מס, אומר ברונפלד. לדבריו, ההתנגדות שלהם מובנת מכיוון "שאינך שואל קרפיונים אם הם משתוקקים לליל הסדר". הוא מוסיף כי הם העריכו שהוועדה תחליט להמליץ על מס הבורסה, ולכן הביעו את ההתנגדות הנחרצת ביותר למס מחזור.



"כשדיברתי בפני הוועדה על הבעייתיות בהטלת מס המחזור, אמרו לי חברים בה כי הדברים מובנים ואין טעם לפרט. "תנו גז, רוצו קדימה, הנזקים של מס מחזור מובנים", אמרו בוועדה. נתנו לנו להבין כי הוועדה אינה רואה במס המחזור חלופה רצינית, ואפילו לא בווריאציה על מס מחזור, אומר ברונפלד. "כשקראתי את העיתונים בבוקר הוכיתי בתדהמה. בחלומות השחורים ביותר שלי לא חשבתי שכך זה ייגמר", הוא מוסיף.



"זה לא שנעלבתי או שאני מרגיש מושפל, אני פשוט חרד לשוק", הוא מוסיף. "בסופו של דבר, מכל התזכירים המלומדים והמאמרים של פרופסורים ידועי שם שהשארנו בוועדה, התוצאה תהיה שלילית". ברונפלד מציין כי לאחר ההופעה בוועדה אף לא אחד מחבריה פנה בשאלה או בניסיון להבהיר נקודה מסוימת. "אף לא אחד מאנשי הוועדה מספיק פעיל בשוק ההון, ולכן אין הם מודעים לסיכונים ולהשלכות השליליות של ההחלטות שלהם".



ברונפלד מציין כי כל כלכלן שמכבד את עצמו תומך בהטלת מס רווחי הון ובחשיבותו החברתית, "המטרה שלנו היא שהמס ישיג את האפקט החברתי, בתוך גרימת הנזק המינימלי האפשרי לשוק ההון, ואולם במקום לעודד את הפעילות הכלכלית ולסייע בבניית התשתית של שוק ההון הורסים אותו". הוא מזכיר כי לא כל החברות יכולות לגייס כספים בחו"ל, וכשצד הביקוש ייחלש בעקבות המס לא יהיה לחברות במשק מאיפה לגייס כספים להשקעות. "זו תהיה מכת מוות לשוק, ובכלל זה למסחר בנגזרים ובמק'מים", הוא אומר, ומוסיף כי אנשים יחזרו לפיקדונות בבנקים והריכוזיות בשוק תלך ותגבר.



מכיוון שהמס לא יוטל על קופות גמל הפטורות ממילא, ומכיוון שבעלי השליטה לא מוכרים בדרך כלל מניות, והחברות במגזר העסקי שכבר משלמות מס הכנסה יוכלו לקזז אותו - הרי שמי שישלם את המס בסופו של דבר הם המשקיעים הפרטיים. ברונפלד מציין כי בכל העולם יש נטייה לרדת ממסי המחזור, ואומר כי ברוב מדינות אירופה היו מסים כאלה, אך התחרות עם הבורסות האחרות בעולם הביאה אותם להחליט על ביטולו. במשך שנים פיצה הפטור ממס בשוק ההון בישראל על כשלים ונכויות רגולטוריות שהיו בו, וגרמו למשקיעים להתרחק ממנו. "עתה יפסיקו משקיעים רבים לפעול בת"א ויעברו לניו יורק".



לפי חישוב שערכה הבורסה עולה כי גם אם מחזורי המסחר בבורסה לא יירדו בעקבות המס (ההנחה היא שתהיה ירידה חדה במחזורים) היא תגיע בגבייה מקסימלית ל-200 מיליון שקל בשנה - "זה נזק ענק עם פדיון קטן". ברונפלד אומר שקליין תמיד אמר כי כשהולכים לרפורמה בעלת חשיבות לטווח ארוך למשק, אין לצפות לרווח לטווח קצר. לדבריו, הגישה הנכונה של קליין היא הטלת מס של 10%-5% על כל הנכסים הפיננסיים בלא חובת ניכוי במקור שמפריעה לקיזוז הפסדים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully