וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרות בסוכנות: המימון מיהודי צפון אמריקה בסכנה

רנית נחום-הלוי

15.1.2012 / 8:39

באסיפה הכללית של הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה הוחלט כי גופים נוספים זולת הסוכנות היהודית והג'וינט העולמי יוכלו לקבל תרומות. התרומות - מחצית מתקציב הסוכנות

החלטה דרמטית שהתקבלה באחרונה בדנוור קולורדו שבארה"ב צפויה לשנות לחלוטין את מפת הפילנתרופיה בישראל. באסיפה הכללית השנתית של הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה - 157 גופים האחראים על גיוס תרומות של מאות מיליוני שקלים מאזרחי ארה"ב וקנדה מדי שנה - הוחלט כי לאחר 60 שנה הפדרציות יפסיקו לתמוך באופן בלעדי בסוכנות היהודית ובארגון הג'וינט העולמי. המשמעות: כספי התרומות של הפדרציה יחולקו בין ארגונים נוספים, שיתחרו עליהם.

ההחלטה צפויה לפגוע בעיקר בסוכנות היהודית - הגוף היהודי הגדול ביותר הפועל בישראל - שמקבל מדי שנה 75% מכספי התרומות של הפדרציות - כ-400 מיליון שקל שמממנות כמחצית מתקציב הסוכנות המוערך ב-800 מיליון שקל בשנה. ארגון הג'וינט העולמי, הפועל כמו הסוכנות בישראל ובחו"ל, מקבל מדי שנה 25% מתקציבי הפדרציות, וב-2010 קיבל הארגון 35 מיליון דולר מהפדרציות. בעקבות ההחלטה שני גופי הענק האלה ייאלצו להתחרות על כספי תרומות היהודים ברחבי העולם עם עמותות וארגוני פילנתרופיה נוספים.

אם ההחלטה תצא לפועל היא תיאלץ את הסוכנות והג'וינט שכיום אינם ערוכים לגיוס תרומות בהיקף גבוה לפעול בדרכים אחרות כדי להשיג כספים ועשויה לאפשר לראשי ארגונים חברתיים ועמותות שרואים בכך בה פתח להתמודד על סל התרומות הגדול.

המשבר ופרשת מיידוף פגעו בתרומות

הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה הוא ארגון יהודי ציוני המאגד 157 פדרציות יהודיות וכ-400 קהילות יהודיות עצמאיות בארה"ב ובקנדה. חלק ניכר מפעילות הפדרציה נוגע בהקמת ופיתוח התשתית לחיים יהודיים במסגרת הקהילה שבה הפדרציה פועלת. הפדרציה מרכזת ומכווינה את פעולות המוסדות היהודים השונים, בעיקר את נושא גיוס הכספים מבני הקהילה והקצאתם למטרות ציוניות וישראליות.

אחת לשנה, בנובמבר, מכנס הארגון את האסיפה הכללית של הקהילות היהודיות (Assembly General - GA). ההחלטה התקבלה כחלק משינוי אסטרטגי שמוביל הארגון בשנים האחרונות במטרה לייעל את הליך איסוף וחלוקת התרומות.

ברקע להחלטה, מאבק ארוך שנים על כספי התרומות בין שני הארגונים הגדולים שהתחזק על רקע המשבר הכלכלי העולמי שהחל ב-2008. המשבר הביא לירידה משמעותית בתרומות של יהודי צפון אמריקה. המצב החריף עם חשיפת הונאת מיידוף באותה שנה, כשהסתבר שחלק מהתורמים היהודים לפדרציות, ואפילו חלק מהפדרציות בעצמן איבדו כספים רבים בהונאת הפונזי שניהל מיידוף.

מאז 1999 מנהלים הג'וינט והסוכנות היהודית משא ומתן מול הפדרציות על אופי חלוקת הכספים שלהם, כשהג'וינט ביקש להפנות כספים נוספים אליו על חשבון הכספים שמועברים לסוכנות. מדי כמה שנים מחדשים הפדרציות ושני הגופים היהודים את הסכם חלוקת הכספים ביניהם. ההסכם האחרון שנחתם בין הצדדים ב-2007 לא היה מקובל על הג'וינט וב-2009 הארגון פנה לפדרציות היהודיות בדרישה לדון מחדש בחלוקת התרומות בינו לבין הסוכנות.

כעת, הפדרציות החליטו לשנות לחלוטין את אופי חלוקת התרומות, ולאפשר לארגונים נוספים להתחרות עליהם. גורמים בפדרציה מסבירים כי ההצעה שהועלתה נבחנת בשיתוף הסוכנות והג'וינט והיא תיכנס לתוקפה בעוד כשנה.

הערכות הן כי הארגונים, שהם שותפים היסטורים לפדרציה, עדיין ימשיכו ליהנות מכספים שיועברו מהפדרציות בגובה של עשרות מיליוני דולרים. "ב-20 השנים האחרונות אנו מבחינים בשינויים חברתיים שונים", מסבירה רבקה כספי, סגנית נשיא בכירה לפעילות גלובלית ומנכ"ל הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה. "עיקרם החלו בשנים האחרונות, מאז הניידות והגישה לאמצעי תקשורת ומידע. כיום רבים מבני הקהילה היהודית ברחבי העולם מבקשים להיות יותר מעורבים בהשקעה הפילנתרופית, לדעת לאן הכספים הולכים ולקבל דיווח. התפישה הזו היא שהניעה את הפדרציות לחשוב אחרת".

היקף התרומות ירד ב-25% מ-2008

סך גיוס הכספים לפדרציות הגיע ב-2009 לכ-945 מיליון דולר, מהם 288 מיליון דולר הועברו כתרומות בישראל ובעולם. ב-2010, היקף התרומות הסתכם בכ-925 מיליון דולר, מתוכם 275 מיליון דולר הועברו למטרות ציונות ויהודיות בישראל.

הכספים לג'וינט ולסוכנות היהודית מועברים על פי הנוסחה הבאה: 75% מהכסף הפנוי (שנותר לאחר העברתו לצרכי הקהילות היהודיות השונות) מועבר לסוכנות היהודית ו-25% מועבר לג'וינט: כך ב-2010 כ-105 מיליון דולר הועברו לסוכנות היהודית ו-35 מיליון דולר הועבר לג'וינט.

"ההערכות הן כי היקף התרומות לעמותות ולארגונים השונים ירד בכ-25% מאז 2008", מסביר ראש המרכז לחקר הפילנתרופיה באוניברסיטה העברית, פרופ' אליעזר יפה ויו"ר האגודה הישראלית להלוואות ללא ריבית. "גם התרומות לפרדציות ירדו משמעותית, וכפועל יוצא מזה הצטמצמו הכספים שהם יכולים לשלוח לישראל. יש הרבה יהודים עשירים שמעדיפים שלא להעביר כספים לפדרציות, הם רוצים להיות יותר מעורבים ולהעביר את הכסף ישירות לארגונים הוולונטאריים שפועלים למען הקהילות. זה שינוי משמעותי בדעת הקהל בהתייחס לפדרציות".

לדברי יפה, "ההצעה שהועלתה בחבר הנאמנים של הפדרציות היא גורלית-היסטורית. עם צמצום התקציבים בג'וינט ובסוכנות היהודית, יש סיכוי שהפעילות בארגונים אלה תצטמצם, שפרויקטים של ארגונים אחרים יקבלו מימון. תהיה יותר תחרות על הכסף שיתפנה".

השולחנות העגולים של הפדרציות

ההחלטה שהתקבלה בחבר הנאמנים של הפדרציות קובעת להחיל תהליך חשיבה משותף שנקרא Global Planning Table במטרה לערב יותר ארגונים ויותר קהילות ולשמוע היכן כדאי להשקיע. "עד היום לא התקיימו כלל דיונים על התוכן", מסבירה כספי, "לכן המטרה היא לעודד יותר אנשים וארגונים בתהליך. שנדע שהכספים הולכים למטרות חברתיות שעל סדר היום, שאנו משקפים את הדעות של כלל הקהילות".

אנחנו מדברים על רצונן של הפדרציות למעורבות גדולה יותר בחשיבה ובהתלבטות של קידום תוכניות ופרויקטים מה שישפיע על הליך בגיוס הכספים שכבר היום מאוד קשה לגייס אותם. האג'נדה של הפדרציות לא תיבחן בהכרח על ידי סדר היום המדיני בישראל. כמובן שחשוב להיות מעורבים במה שקורה פה, אך כרגע המטרה היא לשמוע דעות משותפים גם של גורמים שונים, ביניהם גם הגוינט הסוכנות היהודית. לא ברור מדוע הכספים חולקו כפי שהם מחולקים כיום", ממשיכה כספי, "קשה לחשוב שכיום הכספים מועברים לפי מדיניות משוואה שנקבעה לפני עשרות שנים.

"ההחלטה שהתקבלה כעת עדיין תאפשר לג'וינט ולסוכנות היהודית להיות זכאים לכסף הפנוי, אם כי ארגונים אחרים שיוגדרו כזכאי פעילות יוכלו גם-כן להתחרות על הכסף הזה. המטרה היא להגדיר נושאים מרכזיים בין היתר במטרה שנוכל לדבר אחרת עם התורמים, להסביר להם יותר לאן הכספים שלהם הולכים וכך יהיה קשר בין חלוקת הכסף לעבודה הקדושה שעושים. בעולם המודרני קשה יותר לגייס כסף שאינו מיועד למטרות מוגדרות וקל יותר לגייס כספים לפרויקטים יעודיים. הנחת היסוד היא, שבסופו של יום המגמה החדשה תשפיע משמעותית על כמות הכסף שמגייסים".

ומה אומרים בסוכנות היהודית ובג'וינט על ההחלטה? מנכ"ל הסוכנות היהודית אלן הופמן אומר כי "ההחלטה של הפדרציות היא להקים שולחן תכנוני גלובלי מתוך מטרה למנוע את הירידה או הדימום שמתרחש בעולם הפילנתרופי. בשנים האחרונות התורמים מעדיפים לייעד את כספם למטרות ספציפיות ולאט לאט להוציא את הקהילות החזקות בארה"ב מהפדרציה. כיום שיעור הכסף הזה הולך ויורד. המטרה כעת היא להגדיר את העוגה מחדש. יכול להיות שהחלוקה ההיסטורית בין שני הארגונים, היתה שייכת לעידן אחר והנוסחה המקובעת הזו צריכה להשתנות. אני דווקא מסכים עם זה ומברך על כך. הסוכנות היהודית נמצאת בעיתוי מצוין, היות שבשנתיים האחרונות אנו נמצאים בסיום הליך אסטרטגי וחשיבה מחדש שנועדה לעמוד על צרכי הקולקטיב של העם היהודי.

"זו לא בעיה, אלא תחרות של כולם על מטרות העם היהודי מתוך מטרה להיות רלוונטי ומשמעותי".

מנכ"ל ארגון הג'וינט העולמי סטיב שווייגר אומר: "ארגון הג'וינט העולמי מברך על הבחינה מחדש של תנאי העברת התרומות על ידי פדרציות צפון אמריקה. מזה שנים רבות אנחנו בג'וינט טוענים שיש צורך בשינוי השיטה להעברת הכספים כך שהחלוקה תתבסס על עיקרון של התאמה בין הצרכים המשתנים בשטח למשאבים שהפדרציות מעבירות. מזה שנים אנו טוענים שהשטח משתנה ועל העולם היהודי להיות ער לשינויים ולתת להם מענה. לראשונה ה-GPT מתכוון לתת מענה לעיקרון של התאמה בין הצרכים והמשאבים. מבחינתנו, המציאות החדשה אולי תוביל אותנו לפנות לפילנתרופיה באופן אינטנסיבי יותר, למען מאות אלפי אנשים הזקוקים לעזרתנו. צרכיהם הממשיים יחייבו מתן מענה, ולכן איננו חוששים מתחרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully