וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחזיות הנפט בלוויתן צנחו ל-200 מיליון חביות

ליאור זנו ואיתי טרילניק

15.1.2012 / 10:29

לפי התחזיות שפורסמו לפני כשנה וחצי היתה צפויה השכבה הראשונה מתחת לשכבת הגז במאגר לוויתן להכיל 3 מיליארד חביות נפט. כעת, פורסמו הערכות חדשות ומבוססות יותר

דלק קידוחים (22.5%), אבנר (22.5%) ורציו (15%), השותפות הישראליות במאגר הגז הטבעי לוויתן, פירסמו הבוקר לבקשת רשות ני"ע את ההסתברויות הגיאולוגיות להמצאות נפט בשכבות הקרקע התחתונות במקום, לקראת תחילתו המחודשת של קידוח לוויתן1 שצפוי להתחיל בימי הקרובים בעלות משוערת של 45 מיליון דולר. המשקיעים מצפים חודשים ארוכים לקידוח, המיועד לבדוק האם קיים נפט בשכבות הקרקע העמוקות בלוויתן, מתחת לשכבת הגז המוכחת.

בניגוד לנתונים וההסתברויות שפורסמו לפני שנה וחצי על ידי נובל אנרג'י השותפה האמריקאית בקידוח, לפני שבוצעה כל פעולת קדיחה במקום, הפעם התבצע הדיווח על המודל הגיאולוגי PRMS שמתבסס על החציון של סדרת הנתונים, שהוא המספר המוצג כהערכה הטובה ביותר, כאשר נובל משתמשת ב"ממוצע כלכלי" וההבדל בין שני המספרים עצום. אבל, זה לא ההבדל היחיד: הפעם מתבססים הנתונים גם על קידוח לוויתן1, שכבר הגיע לשכבת הנפט הראשונה לפני שהופסק.

החדשות הרעות שעולות מהנתונים נוגעות לשכבה הראשונה מגיל אוליגוקן, בה הציפיה כבר שנה וחצי הייתה למציאת ממוצע כלכלי של 3 מיליארד חביות נפט בהסתברות 17%. לפי הנתונים החדשים, הממוצע הכלכלי (לפי דיווח נובל) צנח ל-200 מיליון חביות בלבד, והחציון (על פי כללי ה-PRMS) עומד על 40 מיליון חביות. ההערכות הן כי מקור ההבדל בין שני הממוצעים הוא בהגעת המקדח בשנה שעברה אל שכבה זו וגילוי כי היא אינה חתומה, כך שייתכן שמשאבים שהיו בה יצאו ממנה במהלך השנים.

משקיעי לוויתן יכולים להתעודד מעט עם השכבה העמוקה יותר, הקרטיקון, בה הסיכויים להימצאות ממוצע כלכלי של 1.2 מיליארד חביות נפט עלו מ-8% ל-15% כאשר החציון עומד על כ-280 מיליון חביות. השותפות הפעם גם מציינות מטרה נוספת שלא היתה קיימת בעבר, הקרטיקון התיכון (שעומקה אינו מצויין), בה קיים ממוצע כלכלי של 1.2 מיליארד חביות בהסתברות 11% וחציון של 280 מיליון חביות.

בשכבת קרטיקון תיכון, הסיכוי למציאת נפט עומד על 11%, והאומדן הממוצע לנפט, אם ימצא, הוא כ-564 מיליון חביות נפט, ועוד 3.7 TCF גז טבעי. האומדן הגבוה הוא 1.3 מיליארד חביות נפט ו-8.4 TCF גז. בשכבת קרטיקון תחתון מדובר על 513 מיליון חביות נפט ו-3.35 TCF גז טבעי באומדן הממוצע ו- 1.2 מיליארד חביות נפט ו- 7.6 TCF גז באומדן הגבוה. הסיכוי הכללי למציאת נפט עלה מכ- 8% בדיווח הקודם לכ-15% כעת.

השותפות בקידוח מסרו כי הטווח הגבוה בין האומדנים נובע מכך שהשכבות הנ"ל לא נקדחו מעולם באזור, ולפיכך יש קושי לחשב את ההסתברויות במודלים הקיימים.

בדצמבר 2010 נמצאה כמות ענקית של גז טבעי במבנה "לוויתן" הימי, במסגרת קידוח לוויתן 1. אסדת הקידוח Sedco Express חצתה בקידוח לוויתן 1 שכבת מים של 1,634 מטר, והעמיקה עד כ-5,100 מטר מתחת לפני הים, אל שכבת החול הראשונה שבה נערכו הבדיקות הגיאולוגיות המתקדמות, בהן התגלתה תגלית. השלבים הבאים תוכננו להיות העמקה נוספת אל שתי שכבות הקרקע התחתונות, אך כמה חודשים מאוחר יותר, ללא שפורסמו תוצאות, נטשה האסדה את המקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully