וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: "מחירי השכירות ימשיכו לעלות ב-2012"

רם עוזרי

15.1.2012 / 12:12

בתחזית המקרו כלכלית ל-2012.שפרסם בנק ישראל צופים כלכלני הבנק כי סעיף הדיור במדד ימשיך לעלות אם כי יתמתן. גם מחירי האנרגיה צפויים להמשיך ולעלות

"קצב עלייתו של סעיף הדיור במדד, המשקף את מחירי השכירות, צפוי להתמתן בהשוואה לשנה האחרונה, אולם הוא עדיין צפוי לעלות בשיעור גבוה ממרכז תחום יעד האינפלציה בשיעור של כ-4%", כך מעריכים במחלקת המחקר של בנק ישראל בתחזיתם המקרו כלכלית ל-2012. מחירי הדיור, הם כתבו, יוסיפו להיות גם ב-2012 גורם אינפלציוני מרכזי. ככל הנראה גם במהלך דצמבר המשיכו מחירי השכירות להעלות ולמשוך את המדד כלפי מעלה.

גורם אינפלציוני מרכזי נוסף הוא מחירי האנרגיה. "מחירי הנפט לא יתמתנו במידה משמעותית בשנה הקרובה, למרות ההאטה הצפויה בפעילות, עקב גורמי היצע - השפעת המתיחות במזרח התיכון", העריכו בבנק ישראל. הרמה הגבוהה של מחירי הנפט וסחורות אחרות, הם כותבים, לוחצת את רמות המחירים בישראל כלפי מעלה. ככל שמדובר על חודש דצמבר, מחיר הנפט הגולמי דווקא ירד ב-1.2% מרמה של 100 דולר לחבית בתחילת החודש לרמה של 98.8 דולר בסופו.

גורם אינפלציוני נוסף, כתבו בבנק, הוא הפיחות בשער השקל, מרמה של 3.4 שקלים ביולי לרמה של 3.84 שקלים היום. הפיחות צפוי להעלות את מחירי היבוא ב-2012 וללחוץ את רמות המחירים כלפי מעלה. נוסף על כך, ההערכה שפער הריביות בין ישראל לעולם צפוי להצטמצם בשנה הקרובה, ללא התפתחויות מוניטריות בחו"ל (כגון הרחבה כמותית נוספת), צפוי הדבר להביא להמשך היחלשות של השקל. ההשפעה של גורם זה מתקבלת בפיגור, כך שייתכן שהעלייה החדה שנרשמה בשער הדולר במחצית השנייה של יולי, באוגוסט ובספטמבר תיתן את אותותיה כבר במדד חודש דצמבר.

מה שירסן ככל הנראה את עליות המחירים במהלך 2012, כתבו עוד בבנק, הוא הקיפאון בשכר הריאלי. כל עוד המשכורות בשוק העבודה המקומי לא עולות, כוח הקנייה של הישראלים נותר נמוך והוא ממתן את קצב צמיחה הביקושים. אם השכר לא עולה עלויות הייצור המקומיות לא גדלות כך שמחירי ההיצע המקומי לא עולים.

"מאז המשבר בסוף 2008 עלה השכר הריאלי בקצב מתון ביחס לקצב העלייה של פיריון העבודה כך שבשלב זה לא קיימים לחצים אינפלציוניים משמעותיים מצד עלויות הייצור המקומי. לחצים כאלה אינם צפויים גם בשנה הקרובה", כתבו בבנק ישראל. סביר להניח שלא היה שינוי מהותי בחודש דצמבר בנתון זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully