וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצפי המאכזב מלוויתן: מדד הנפט צונח ב-6.5%

ואדים סבידרסקי

15.1.2012 / 12:38

על רקע הורדת דירוגי האשראי באירופה ופרסום התחזיות המאכזבות ממאגר לוויתן מתנהל המסחר בבורסה התל אביבית בירידות שערים. מדד ת"א 25 ומדד ת"א 100 יורדים ב-1.1%

המסחר בבורסה נפתח הבוקר בירידות שערים על רקע מספר אירועים כלכליים שליליים שהתרחשו בעולם בסוף השבוע החולף. באירופה משבר החובות חזר שוב לכותרות כאשר חברת דירוג האשראי S&P הורידה את דירוגה המושלם של צרפת. בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן איכזב את המשקיעים, כשפירסם דו"חות כספיים גרועים מהצפוי ומשך את מניות סקטור הפיננסים מטה.

מדד ת"א 25 ומדד ת"א 100 יורדים ב-1.1% ומדד הבנקים מאבד 1.3%. מדד נדל"ן 15 משיל 1.1%.

מדד ת"א נפט וגז צונח בכ-6.5% על רקע החדשות המאכזבות מקידוח לוויתן. השותפויות במאגר, דלק קידוחים, אבנר ורציו פירסמו הבוקר לבקשת רשות ני"ע את ההסתברויות הגיאולוגיות להימצאות נפט בשכבות הקרקע התחתונות במקום, לקראת תחילתו המחודשת של קידוח לוויתן1 שצפוי להתחיל בימי הקרובים. החדשות הרעות שעולות מהנתונים נוגעות לשכבה הראשונה, בה הציפייה היתה למציאת ממוצע כלכלי של 3 מיליארד חביות נפט בהסתברות 17%. לפי הנתונים החדשים, הממוצע הכלכלי צנח ל-200 מיליון חביות בלבד, והחציון עומד על 40 מיליון חביות.

טאו תשואות שבשליטת אילן בן דב, צפויה לפרסם היום דיווח בנוגע להסדר חוב אליו הגיעה עם מחזיקי האג"ח. ההערכות בשוק גורסות כי מדובר בהנפקת שתי סדרות איגרות חוב חדשות בהיקף של 170 מיליון שקל ושל 70 מיליון שקל, וזאת כתחליף לחוב הקיים בהיקף של כ-300 מיליון שקל לבעלי סדרה טאו אג"ח ב' וטאו אג"ח ג' . כמו כן, בעל השליטה צפוי להזרים לטובת ההסדר כ-30 מיליון שקל נוספים. המסחר בטאו הופסק זמנית לאור ההודעה של החברה לפני זמן קצר.

כלכלני בנק הפועלים מציינים כי שנת 2012 החלה ברגל ימין בבורסה המקומית, אולם מוקדם מדי מלהכריז על שינוי מגמה בר קיימא. עם זאת, סבורים בבנק כי שינוי זה יגיע במהלך החודשים הקרובים, וזאת בהתאם להתקדמות בפתרון האפשרי של משבר החוב באירופה. התקדמות זו תקבל ביטוי במהלכי גיוס החוב שצפויות לבצע מדינות שונות באיחוד האירופי במהלך החודשים הקרובים, אשר הצלחתם תשחרר חלק גדול מהלחץ שבו נתונים השווקים. מאידך, אי הצלחה של מהלכים אלו עלולה להצית מחדש את הסערה השלילית בשווקים. עוד סבורים בהפועלים כי מחויבותם של קובעי המדינות באירופה להגיע לפתרון המשבר תתמוך בתרחיש החיובי.

גם בבנק לאומי צופים כי בשנת 2012 ימשיכו ההתרחשויות באירופה לעמוד במוקד תשומת הלב של המשקיעים, והתנודתיות הגבוהה שמלווה את המסחר בתקופה האחרונה תימשך. עוד מציינים בבנק כי התמחור הנוכחי משקף נאמנה את האתגרים הרבים העומדים בפני החברות בשוק המקומי, ובראשן התמודדות עם ההידוק הרגולטורי, קושי במימון הפעילות ומודעות הצרכן הישראלי לכוחו. למרות זאת, מדגישים בבנק רמת המחירים הנוכחית נראית אטרקטיבית למשקיעים ארוכי טווח שאינם חוששים מתנודתיות, שכן רמת המכפילים נמוכה ביחס לעבר. במבט ענפי, ממליצים בלאומי להחזיק בסקטור האנרגיה והטכנולוגיה מעל למשקל השוק.

בעולם

בורסות וול סטריט נסגרו במגמה שלילית בראשונה השבוע לאחר שהורדת דירוג האשראי של צרפת ומדינות נוספות בגוש היורו הגבירה את החששות מפני החרפת משבר החוב באירופה.

עונת הדו"חות הכספיים המסכמים את פעילותן הפיננסית והעסקית השנתית של החברות הרשומות בארה"ב החלה. השבוע יתגבר קצב הפירסומים כאשר במוקד העניין צפוי להיות סקטור הבנקים הסובל מחולשה ותנודתיות על רקע משברי החובות בעולם. אם כי מדובר בשבוע מסחר מקוצר בוול סטריט בשל יום מרטין לוטר קינג אשר ייערך ביום שני הקרוב.

חברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס (S&P) הורידה את דירוג האשראי המושלם של צרפת - AAA - בדרגה אחת לרמה של AA פלוס, אישר היום שר האוצר של צרפת, פרנסואה ברואן. "זו הורדה בדרגה אחת, לרמה זהה לזו של ארה"ב", אמר ברואן, "זה לא אסון". בה בעת, שתי חברות דירוג האשראי הגדולות האחרות, מודי'ס ופיץ', עדיין מעניקות דירוג מושלם לצרפת - הכלכלה השנייה בגודלה בגוש היורו. הורדת הדירוג של צרפת תגרום, באופן לא ישיר, גם לעלייה בעלויות המימון של קרן החילוץ האירופית (EFSF)" אשר דירוג האשראי שלה תלוי במידה רבה בדירוג של המדינות שתומכות בה.

אחד העם

המניה של חברת האחזקות מבטח שמיר , המחזיקה בכ-20% מהון מניותיה של חברת תנובה לצד קרן אייפקס, בסולבר ובגילת , צפויה לחזור להיסחר בבורסת תל אביב כבר במארס הקרוב. החברה הודיעה כי תפרסם מחדש את דו"חותיה הכספיים לתקופה שממועד השקעתה בתנובה (ינואר 2008) ועד לרבעון השלישי של שנת 2011 - לא יאוחר מ-28 בפברואר 2012.

אורד דיווחה כי חתמה על הסכם לביצוע פרויקט מערכות ביטחון באפריקה בתמורה לכ-4.7 מיליון דולר (כ-18 מיליון שקל) הצפוי להסתיים תוך שנה וחצי ממועד תחילתו. במקביל, מבהירה החברה כי הורדת דירוגה על ידי מעלות באופן דרמטי נעשתה בהתאם למצב החברה טרם נקיטת צעדים להקטנת חוב וכי רכישות העצמיות בוצעו במסגרת המסחר בבורסה וכנגד היצע של בעלי אג"ח - קרי קנייה ומכירה מרצון.

חברת IPC (לשעבר שלדיאלי), המחזיקה ב-6.5% מרישיונות חיפושי הגז והנפט מירה ושרה, גייסה ביום חמישי 14 מיליון שקל במניות ואופציות. החברה שבתחילה היתה מעוניינת לגייס 30 מיליון שקל והורידה את הסכום המבוקש ל-10 מיליון שקל בגיוס הנוכחי, קיבלה ביקושים גבוהים פי 4 ולכן גייסה במחיר הגבוה ב-32% ממחיר המינימום אותו הציעה.

בית המשפט המחוזי של מישיגן, ארה"ב, פסק לטובת חברת פריגו וקבע כי גרסתה הגנרית לתרופת Mucinex של חברת אדאמס רספיראטורי (Adams Respiratory) אינה מפירה פטנט. פריגו קיבלה בדצמבר האחרון את אישור ממנהל המזון והתרופות האמריקאי FDA להשיק ולשווק גרסה זו לטיפול בליחה צמיגה, במצבים כמו דלקת סימפונות ואסתמה בטבליות של 600 מ"ג בארה"ב תוך 90 יום.

אפריקה תעשיות מקבוצת אפריקה , פנתה למחזיקי מניות בנגב קרמיקה בהצעת רכש מלאה. נכון למועד ההצעה, מחזיקה אפריקה תעשיות ב-90% מהון מניותיה של החברה, כאשר הציבור מחזיק בכ-10% הנותרים. במידה שתענה ההצעה, תימחק החברה מהמסחר בבורסה ותחדל להיות חברה ציבורית. אפריקה מציעה לרכוש את מלוא אחזקות הציבור במחיר של 23 שקל עבור מניה אחת, כך שבמידה ויענו בעלי המניות להצעה, התמורה הכוללת של המהלך צפויה להסתכם בכ-30.3 מיליון שקל.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully