וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תארגנו טיול שורשים משפחתי מוצלח

רינה רוזנברג

16.1.2012 / 9:21

משפחות רבות בישראל נעזרות בשירותי חברות מיוחדות על מנת לארגן טיול שורשים למדינות אירופה השונות. מה כוללים שירותי החברות? כמה זה עולה? מדריך, וכמה דוגמאות

במשך כמה שנים תיכננה רבקה לערוך טיול שורשים ברומניה, במקום שבו נולד אביה. אלא שלמרות מאמציה, היא לא הצליחה למצוא את הכפר הקטן - ג'ימש פלנקה - גם לא בעזרת שירות Google earth.

ואז, במהלך חיפושיה, מצאה רבקה את האתר הישראלי romania-tourism.co.il, שמסייע לאנשים לארגן טיולי שורשים במדינה. מנהל האתר, איציק זמיר, מצא את המקום המבוקש והציע גם לארגן עבורה מסלול לטיול.

לדברי זמיר, שמבלה מחצית מזמנו ברומניה ומחצית בישראל, בשנה האחרונה פנו לאתר מאות ישראלים כדי לקבל ייעוץ מקצועי ולתכנן מסלול של טיול שורשים ברומניה, בעקבות ההיסטוריה המשפחתית. לפעמים התכנון מתחיל בשביב מידע קטן, כמו שם הכפר או העיר, ולפעמים רק בשם האזור או שם בית ספר - ומשם זמיר מנסה להשלים את החסר.

רומניה היא רק אחד מהיעדים של ישראלים לטיולי שורשים. חברות שעוסקות בתחום מחזיקות אנשי קשר במדינות כמו אוקראינה, ספרד, מרוקו, פולין וסלובקיה - כדי לסייע למשפחות לתכנן טיול לפי המידע שיש להן עוד לפני שיוצאים לדרך.

"אנחנו יכולים לבדוק מבעוד מועד מגוון פרטים, כמו איפה נמצא הרחוב הספציפי שרוצים להגיע אליו, האם השכונה או הבית של ההורים עוד קיימים, האם חברים או שכנים מאותה תקופה עוד חיים שם, האם בית הקברות קיים ואם אפשר לזהות מצבות", אומר מרק קובל מאתר nitaxontravel.com, שמייעץ ומתכנן טיולי שורשים לאוקראינה. "בכל הנוגע לבתי העלמין", הוא מוסיף, "כדאי לנסות לאתר את המצבה לפני ההגעה לאזור, כי יש מקרים שבהם הרשומות לא ברורות וקשה לזהות ולמצוא ביום אחד את המצבה. אנחנו מסוגלים גם לבדוק בארכיונים של המחוז שבו נמצא היישוב אם יש תעודות פטירה, לידה או תעודות בתי עסק, כדי לגלות עוד פרטים על המשפחה".

ואולם העובדה שחברה או יועץ מקצועי בתחום התיירות לוקחים על עצמם את תכנון המסלול של טיול השורשים לא פוטרת את המשפחה, שגם לה יש תפקיד בהצלחת המסע. "הטיול הזה הוא מוצר שתפור לפי מידה, ולא מוצר מדף מקטלוג", מסביר דמיאן יפה, מנכ"ל החברה הגיאוגרפית. "מדובר בתהליך שהמשפחה עוברת עם היועצים - ולפעמים כשחוקרים לעומק אפשר להגיע רחוק. מעבר לעבודה שאנחנו עושים, זה תלוי גם בעבודה שהמשפחה עושה".

גם קובל טוען כי "לפני שמגיעים למקום חשוב לערוך תחקיר ולדבר עם כל מי שרק יכול לתת פרטים על המשפחה. כשהלקוחות מיודעים בכל ההיסטוריה המשפחתית, המסע עובר חלק וממוקד".

כדי לקדם את התחום של טיולי השורשים, החברה הגיאוגרפית משתפת פעולה עם בית התפוצות, שמחזיק באמתחתו מאגרי מידע ותכנים המסייעים לקבל מידע על צאצאים נוספים של המשפחה ברחבי העולם. "ברור שיש לבית התפוצות מגבלות, ולא כל אדם ימצא שם מידע על משפחתו, אבל אפילו אני הקלדתי את שמי במערכת ומתברר שאיזה בן דוד רחוק עשה עץ משפחתי שהולך אחורה עד 1850; מצאתי שמות של הסבא וסבתא רבה שלי", אומר יפה.

מקור מידע נוסף שמציין קובל הוא ארכיון האתר של החוקרת מרים ויינר - rtrfoundation.org - שלדבריו מציע מידע לגבי יהודים במזרח אירופה, פולין, ליטא, אוקראינה ומקומות נוספים בתקופה שלפני השואה ובמהלכה.

כמה עולה לשכור שירותים כאלה? המחיר הסופי תלוי במגוון גורמים - כמו מספר האנשים שנוסעים, משך המסע, אורך המסלול ורמת בתי המלון שבהם מתאכסנים. מעבר לכך, מידת המעורבות של החברות והיועצים בתכנון טיול השורשים יכולה להיות ברמות שונות, והדבר משפיע על המחיר.

"פעמים רבות ארגון המסלול כולל הכנה מוקדמת בשטח, איתור מקומות בערים וביישובים, איתור קברים ואנשים ומפגשים עם נציגי קהילה היהודית והיסטוריונים. במקרים מסוימים אנחנו גם דואגים לרכב ולהזמנה של מקומות בבתי מלון ושוכרים שירותים של מלווה-מתורגמן. כל הארגון הזה כרוך בהוצאה כספית, מה גם שהמסע עצמו עולה כסף", מסביר קובל.

יפה ממליץ לשלב את טיול השורשים עם מרכיבים של טיול רגיל: "משפחה לא יכולה להסתובב שמונה ימים מקבר לקבר. כדאי לעשות גם תוכנית תיירותית רגילה, שמאפיינת כל טיול בחו"ל".

ארבע משפחות, ארבעה טיולי שורשים

מרוקו | משפחת בן דוד

•לאן: מוגדור, מרוקו
•מספר משתתפים: 5
•עלות: כ-2,200 דולר לאדם לעשרה ימים, כולל טיסה, לינה במלונות ברמת 5 כוכבים, רכב ונהג צמוד
חברה: דיזנהויז

את הטיול למוגדור יזמו רות בן ישי ובעלה לזכרה של סבתה, שתמיד רצתה לחזור לעיר הולדתה אך לא הספיקה לעשות זאת. "עצם זה שהגשמתי את החלום של סבתא זה סגירת מעגל בשבילי, שמחתי שיכולתי לעשות את זה עם ההורים שלי. זו מתנה חד-פעמית וזכות גדולה שהיתה לי האפשרות לקחת את הורי ולהראות להם את הבית הישן שלהם ואת בית הספר. כל השנים הם סיפרו לי סיפורים, אבל לי לא הספיק רק לדמיין את המקומות, הייתי צריכה לחוות אותם", אומרת בן ישי.

"בהתחלה אבי לא רצה לנסוע, הוא אמר שאין לו סיבה לחזור למקום שעזב לפני 60 שנה, אבל כשהגיע הוא כבר דיבר אחרת. הוא נכנס לאופוריה ורצה לגעת, לראות וללכת לכל מקום בעיר".

ההורים של רות גדלו באותה השכונה, אך לאב המשפחה, שעלה לישראל בגיל 14, היו יותר זכרונות מלאמא, שעלתה בגיל 7. מוגדור היא עיר קיט השוכנת על חוף ים. המשפחה בילתה על המזח בנמל היכן שהאב נהג לקפוץ למים בילדותו, וגם עמדו מחוץ לבית הספר שבו למדו השניים, וכיום הוא משמש את האוכלוסייה המוסלמית בעיר. "בגלל זה לא יכולנו להיכנס פנימה", אומרת רות. "כל השנים אבא סיפר לנו על המילפיי שהוא היה אוכל בקונדיטוריה בעיר, והוא חזר לאותו מקום, זה לא היה אותו הטעם אבל המקום עדיין קיים".

אוקראינה | משפחת טל

כפר של ארבעה רחובות

•לאן: אוליקה, אוקראינה
•מספר משתתפים: 5
•עלות: כ-1,200 יורו לאדם לשישה ימים, כולל טיסה, בתי מלון ברמת 4 כוכבים, הדרכה ורכב
חברה: nitaxontravel.com

"במשך 30 שנה אבא דיבר על הרצון לצאת לטיול שורשים. הוא רצה להראות לילדים איפה הוא נולד. לפני שנה וחצי החלטנו ליזום את הטיול ועכשיו הוא מתכנן לחזור לשם עם הנכדים", אומר שלומי, בן המשפחה.

"היתה לנו חוויה משפחתית מדהימה, היינו כל המשפחה הגרעינית ביחד כמו שהיינו קטנים. ראיתי את אבא בוכה מהתרגשות כמו שלא ראיתי אותו בחיים. בשבילו זו היתה סגירת מעגל. הוא עלה לישראל לבד בגיל 5 ולכן כל העבר שלו היה חור שחור. בטיול הזה אנחנו חזרנו יחד אתו להיזכר בעבר וזה באמת קרה, אפילו רק מלשמוע שוב את השפה. אני זוכר שכל השנים הוא סיפר לנו על מקומות בכפר שהיו כמו בית משוגעים והיינו בטוחים שהוא ממציא, אבל התברר שבכפר היה מקום לאנשים שחולים בנפשם, והרבה חלקים בפאזל הסתדרו לנו. כל השנים אבא דיבר על אוליקה, וכשהגעתי לשם לא האמנתי - כל הכפר הוא בגודל של ארבעה רחובות.

"מי שמתמהמה מפספס את הרכבת", אומרת שרית, בת המשפחה. יש מידע רב שנסתר מאתנו כי חיכינו יותר מדי זמן וסבתא כבר נפטרה". כתוצאה מכך, נאלצה שרית לעשות תחקיר מקיף יותר בעזרת חבריה של הסבתא. כדי לסגור מעגל עם סבא וסבתא שכבר אינם בחיים, אספה המשפחה כמה אבנים מבית המשוגעים בכפר, שבעברו שימש כארמון, אותם הדביקו על מצבות הסבים כשחזרו לישראל.

ספרד | משפחת בנד, מאיר וקורונל

לחזור 17 דורות אחורה

•לאן: סגוביה בספרד
•מספר משתתפים: 25
•עלות: כ-1,200 יורו לאדם לשישה ימים, כולל טיסות ולינה בבתי מלון ברמת 5 כוכבים
•חברה: החברה הגיאוגרפית

את הטיול לספרד יזמה אודיה בנד בעקבות חייו של אברהם סניור, שהיה שר אוצר תחת שלטונו של המלך פרדיננד והמלכה איזבלה מהמאה ה-15 והיה מקורב לבני הזוג. בנד היא צאצאית של סניור מהדור ה-17. את המחקר שהוביל למסע, במהלכו מצאה קרובי משפחה נוספים בישראל ובהולנד, החלה לאחר שיצאה לפנסיה והכינה עץ משפחה שחזר עד 1492.

את השלב הראשון בטיול השורשים היא ערכה לפני כשש שנים, אז יצאה לראשונה לסגוביה במטרה לבקר בארמון של סניור מאותה תקופה, בו נמצא כיום מוזיאון ומנזר. בנד היתה נחושה למצוא את בית הכנסת שלפי מחקרה היה מוסתר בארמון, ושימש בזמנו את אנוסי ספרד כמקום מסתור לתפילה. לאחר שתושבי העיר שמעו שהיא צאצאית של סניור, הם קיבלו אותה בכבוד והיא הצליחה להיכנס לבית הכנסת.

כשחזרה מסגוביה בפעם הראשונה, אספה בנד את בני המשפחה וסיפרה על הטיול. לפני כשנה וחצי נסעו 25 בני משפחה לסגוביה. "גיליתי עולם ומלואו", אומרת ליאורה מאיר, שבעלה הוא צאצא של סניור ודור שביעי בישראל.

אחת החוויות המרגשות ביותר היתה כאשר התארחה המשפחה במלון בוטיק שבמאה ה-15 היה ביתו הפרטי של החתן של אברהם סניור, וקיימה בו את ארוחת חג השבועות. "העובדה שקיימנו ארוחה מסורתית יהודית בבית הזה היווה חיבור מאוד מרגש של המשפחה לעבר", אומרת מאיר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

יוון | משפחת עמנואל

לפגוש חברי ילדות בגיל 86

•לאן: ווריה, יוון
•מספר משתתפים: 9
•עלות: 800 יורו לאדם וכ-500 יורו לילד לטיול של 8 ימים. המחיר כלל טיסה, לינה במלונות בוטיק ובבתי מלון 4 כוכבים בערים הגדולות והשכרת מיניוואן לכל המשפחה
•חברה: romania-tourism.co.il

ראובן עמנואל עזב את הכפר שלו, שממוקם 65 ק"מ מסלוניקי, כשהיה בן 4 וחצי. עם השנים עבר לעבוד ביוון כחלק מרילוקיישן, והצליח להגשים את חלומו לחזור לכפר. לפני כמה שנים, כשאביו היה בן 86, הוא החליט לקחת אותו למסע שורשים מתועד. "לפני שלקחתי את אבא הגעתי כמה פעמים לבדי. הייתי יושב על שפת הנהר, שומע את המים זורמים ומנסה לדמיין איך זה היה כאן פעם, כשהיתה כאן קהילה יהודית. כיום נותרה רק משפחה יהודית אחת, רוב הקהילה התבוללה.

"אבא שלי כבר היה מבוגר כשעשינו את הטיול הזה, וכל המשפחה אמרה לי שנפלתי על הראש לקחת מישהו בגיל הזה לטיול שורשים, אבל הוא אמר לי שהוא רוצה לנסוע לכפר ולראות אותו עוד פעם אחת. הוא חשב שאולי יראה אנשים שהוא מכיר, ובאמת מצאנו חברי ילדות שלו. עבורו זו היתה סגירת מעגל". ראובן נזכר במשפט שאביו אמר במהלך הטיול: "לי אין אפשרות לעשות את זה, אבל אני מבקש שתדאג שהילדים והנכדים יכירו את הסיפור של המשפחה והקהילה היהודית, ואם אפשר - להביא גם אותם לראות את המקום".

בשנה האחרונה הגשים ראובן את בקשת אביו. "דאגתי לבנות את הטיול כך שהם גם יחוו חוף וים וגם יכירו את ההיסטוריה של המשפחה". ראובן הוביל את המשפחה רק בסיומו של השליש השני של הטיול לרובע היהודי. "כשיצאנו מבית הכנסת, אחרי המפגש עם הקהילה היהודית, הם כבר הראו התעניינות וביקשו לראות את הבית שבו נולדתי".

  • עוד באותו נושא:
  • טיולים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully