וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זליכה על שוק הרכב: "ישראל פחות תחרותית מהמערב"

דניאל שמיל

16.1.2012 / 14:43

בוועידת הרכב אמר ירון זליכה העומד בראש הוועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב כי התנהגות מונופוליסטית היא הגורם למחירי הרכב הגבוהים. "למעלה מ-50 כשלים בשוק"

"מחירי הרכישה של היבואנים הבלעדיים הם טובים, מחירי המכירה הם לא טובים - בגלל המס ושיעורי הרווח. אנחנו המדינה הכי לא תחרותית במערב. יש התנהגות מונופוליסטית, סמי קרטיליסטית. ההתנהגות הזאת נובעת מהתאמה ולא מתיאום גלוי", כך אמר היום ירון זליכה העומד בראש הוועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב. הדברים נאמרו בוועידת הרכב של מוטו תקשורת שנערכת היום באייר פורט סיטי.

בתחילת דבריו אמר זליכה: "הרפורמות הקודמות עסקו במציאת חסמים והסרתם. אני לא מאמין בכך. אני חושב שצריך לבדוק את השחקנים הקיימים. אם נדע לשבור את הקשרים האוליגופוליסטיים, נדע להגביר תחרות בלי שחקנים נוספים. לא היינו יכולים להצליח בכך בלי שר התחבורה, שהבין זאת לפניי, ובשיחת הפתיחה דיבר איתי על כך. בתחום היבוא המקביל, היו כמה חסמים, אבל אנחנו לא בטוחים שיביאו מכוניות דרך החלון הזה".

"זיהינו למעלה מ-50 כשלים בשוק. הקבוצה הראשונה היתה ביבוא האישי. היבוא האישי היום אינו מוסדר והוא מוגבל בכיוונים שונים", הוסיף זליכה, "המלצנו להסדיר את השוק, לרשום את העוסקים בו, וכך ניתן יהיה לפתוח את היבוא האישי. יבואנים זעירים יוכלו לייבא עשרות מכוניות ולהציגם לציבור לפני המכירה. היום הקונה לא יכול לראות את הרכב מול עיניו. בתחום היבוא האישי, היום הוא נוגע גם לרכבי יוקרה, והוא יוכל להגיע למכוניות יקרות פחות".

"ילחברות הליסינג יש מודל עסקי שלא עוזר לחברות הליסינג בישראל. הן כמעט לא מרוויחות מהתפעול, אלא ממכירת הרכב המשומש. עיקר שוק הרכב מורכב ממכונית משומשת בהתאמה. ברגע שיבואן ירצה להפחית את המחיר לצרכן, הוא יפגע בחברות הליסינג", אמר זליכה.

לגבי יישום הדו"ח ציין זליכה כי "יש הטייה במשק לטובת עסקים קטנים, אנחנו ממליצים לקבוע שבכל חודש נתון יציעו את המחיר הכי נמוך לציי הליסינג, ובתקופה שאחר כך הוא יוכל למכור רק ב-5% יותר לגברת כהן מחדרה. יבואנים בלעדיים לא יוכלו להחזיק חברת ליסינג או מוסכים, להוציא אחד. יש עוד צעדים רבים בשוק החלפים".

"שקלנו לעומק איחוד מותגים. שחקן בלעדי, שמגביל את השוק עם יבואן. מותג הוא קונסורציום של חברות, המחזיקות 100% בחברות. יותר מ-8% - מותר רק מותג אחד. מתחת ל-4% - שיעשו מה שהם רוצים. באמצע, מותר שלושה מותגים".

"המחירונים מייצרים חוסר שקיפות, וזה מה שמתאם בין הביקוש להיצע. אנחנו מבקשים להקים מאגר מידע ממשלתי, שבו יוכל כל אחד לבדוק מה היה מחיר המכונית עכשיו ובעבר. יותר מכך, אנחנו מתכוונים להמליץ לבדוק אך ורק עם קודי משרד התחבורה", סיכם זליכה.

כץ: אגרת גודש היא קנס לציבור

שר התחבורה, ישראל כץ, שפך אור בוועידה על מדיניותו התחבורתית הכוללת "לאפשר לכל זוג צעיר ומשפחה לרכוש רכב חדש ובטוח, במחיר סביר. אני בעד שירכשו מכוניות, אבל בשעות השיא ייסעו בתחבורה ציבורית נוחה, בטוחה ואמינה. המגמה הכפולה יכולה להתאפשר".

לדברי כץ "לכל החלטה בתחום הרכב יש משמעות, וועדת זליכה יכולה לשנות ולתת גיבוי למסקנות האלה וליישם אותן. יש מקום למהלך אחד כולל בענף: בחלפים, במוסכים ואפילו במחירון. הרפורמה בסלולר היתה אמורה לגרום לפגיעה בחברות, אבל התחרות גדלה, השימוש גדל וכולם הרוויחו. אנחנו רוצים רכב בטוח יותר, נקי יותר וזמין יותר. אני רוצה שיתוף פעולה מלא מכל מי שנמצא כאן. צריך לחשוב על טובת הכלל. זה יאיץ את התפתחות הענף".

כץ לא שכח לעקוץ את רון חולדאי, ראש עיריית ת"א, הפעם בעניין הרכבת הקלה והמעבר ברחוב אבן גבירול: "חולדאי נלחם עם האוצר במשך 10 שנים, אני לא יודע מי ניצח, אבל האזרחים הפסידו. אנחנו החלטנו שהרכבת תעבור מתחת לאדמה, והוצאנו מכרז בנושא השבוע".

לגבי אגרות גודש אמר כץ כי "מרגע שנכנסתי לתפקיד, פנו אליי מתחילת התפקיד לבוא ולהטיל אגרת גודש. לגזור גזרות כאלה זה מס וקנס על הציבור. צריך לתת לציבור לבחור. הנתיב המהיר הוא דוגמה לכך. אני עזרתי לחלץ את הנתיב מהבוץ, אבל היום זה עובד. תחבורה ציבורית עובדת חינם, ומי שנוסע בנתיב אגרה, מחליט אם זה ישתלם לו".

"היבואנים: "אי אפשר להחזיק מותג עם נתח שוק של 3%"

בכירים בענפי הרכב והליסינג, הזרזו להגיב לדברי זליכה וכץ. יקי אנוך, יו"ר איגוד יבואני הרכב, הגדיר את שוק הרכב ותחרותי מאוד, וטען כי אי אפשר להחזיק מותג עם נתח שוק של מ-3%, והרעיונות של זליכה יכולים לגרום דווקא להפחתה בתחרות.

מוני בר, יו"ר ארגון הליסינג, מסר כי "אמירותיו של זליכה אינן מעוגנות בשטח, והן מוכיחות כ על מסקנות הועדה הוחלט עוד לפני שהוקמה. בניגוד לדבריו של זליכה, ענף הליסינג הוביל להוזלה של רכבי יד שנייה לציבור, וחולל מהפכה שהיטיבה עם הציבור כולו".

לדברים הצטרף יואב הורוביץ, מנכ"ל אוויס, שאמר "מה שעובד היטב לא צריך לתקן". שמוליק קליין, אמר כי "צריך גם לחשוב כמה מקומות עבודה יש בענף הרכב והליסינג. האיזון בין חברות הליסינג ללקוח הפרטי חייב להישאר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully