וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר באחד העם נסגר בעליות, מניות הגז ירדו

רם עוזרי

16.1.2012 / 16:58

כל המניות במחזור מסחר של מעל 2 מיליון שקל סיימו בעלייה בתם יום המסחר בבורסה התל אביבית. מדד ת"א 25 עלה ב-1.1% ואילו מדד ת"א 100 עלה ב-1%

יום מסחר חיובי עבר על הבורסה בתל אביב והמדדים המובילים סיימו אותו בעליות של כ-1%. כל המניות במחזור מסחר של מעל 2 מיליון שקל סיימו בעלייה עם שני יוצאים מהכלל: חברות הנפט והגז שסובלות מסנטימנט שלילי על רקע הדיווח המאכזב מלוויתן והחברות הקשורות לקבוצת עופר.

מדד ת"א 25 הוסיף 1.1% ומדד ת"א 100 עולה אף הוא ב-1%. ת"א בנקים התאושש ב-1.1% לאחר שיום קודם השיל2.7% ו נדל"ן 15 הוסיף אף הוא 1.1% לערכו. מדד מניות הנפט והגז שהגיב אתמול בירידות חדות לחדשות מלוויתן וצנח ב-3.5%, הוסיף 0.3%. זאת, למרות שמניית רציו שצנחה ב-12% נסגרה בירידה נוספת של 1.1% במחזור כפול מהמחזור היומי הממוצע במניה. מחזור המסחר היה נמוך במיוחד ועמד על 850 מיליון שקל.

בוול סטריט לא יתקיים מסחר היום בשל יום מרתין לותר קינג כך שהמשקיעים בתל אביב ייאלצו לחכות יום נוסף כדי לראות איך יגיב שוק המניות האמריקאי להורדות הדירוג באירופה ולדוחות ג'יי.פי מורגן.

לקראת סגירת המסחר פורסם כי העיתון הבריטי "גרדיאן" דיווח כי פסגת איטליה-צרפת-גרמניה שנקבעה ליום שישי הקרוב נדחתה לסוף פברואר. הדחייה המפתיעה מיוחסת ל"בעיה פוליטית פנימית בצרפת" שמונעת מנשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, להגיע לפסגה.

הפסגה נחשבה להזדמנות עבור סרקוזי וקאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, לסכם את תנאי האמנה התקציבית החדשה עם מריו מונטי, ראש ממשלת איטליה החדש, לפני הפסגה האירופאית הגדולה יותר שתתקיים ב-30 בינואר. ביטולה מעלה חששות כי בעת הפסגה האירופית לא תתקבל אמנה חדשה זו. אמנה תקציבית חדשה נחשבת לחיונית להמשך קיומו של גוש היורו, שמגלה כי אחדות מוניטרית מתקשה להתקיים בעתות משבר ללא אחדות תקציבית תומכת.

המסחר התנהל רוב היום על רקע פרסום המדד האפסי לחודש דצמבר. המדד בחודש האחרון של השנה נותר ללא שינוי, כך שמתחילת השנה הסתכמה האינפלציה ב-2.2%. מדד מחירי הדיור ירד במהלך החודש ב-0.1%. עם זאת מחיר שכר הדירה עלה ב-0.3%.

הסעיפים שרשמו עליות בולטות היו: הירקות הטריים (5.7%), ההלבשה וההנעלה (4.9%) ושכר הדירה (0.3%). ירידות נרשמו בסעיפי הפירות הטריים (2.8%), הבריאות (0.8%), התרבות והבידור (0.5%), המזון (0.4%) והתחבורה והתקשורת (0.4%).

"רוב הסעיפים שעלו הפעם מאופיינים בעונתיות. הלבשה, עגבניות, הנעלה, מלפפונים ונסיעה לחו"ל שעלו הם כולם עונתיים", הסביר אמיר כהנוביץ', כלכלן המקרו הראשי של כלל פיננסים.

להערכת כהנוביץ', ללא קשר למדד דצמבר, בנק ישראל יפחית בהחלטה הקרובה בסוף החודש את ריבית פברואר מ-2.75% ל- 2.5%. עם זאת הסביר כהנוביץ' כי "המדד הנמוך, בעיקר בשל סעיף הדיור הנמוך, שיעלה את הציפיות להורדת ריבית נוספת כבר בעוד מספר חודשים אלא אם נראה התאוששות משמעותית בכלכלה הגלובלית בשער החליפין ובעליית מחירי הסחורות".

כל ראשי מערכת הבנקאות השתתפו ביום חמישי האחרון בכנס שערך בנק ישראל לרגל פרסום הדו"ח שהוציא תחת הכותרת "ישראל והמשבר העולמי 2009-2007". "מנקודת מבטה של אירופה, נכון יותר לקרוא לזה 'המשבר העולמי 2008?' " אמר נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר. לפחות עבור האירופאים רמז פישר כי המשבר עוד לא הסתיים.

בהמשך דבריו מנה פישר את עשרת הלקחים אותם למד מהמשבר האחרון בתפקידו כנגיד בנק ישראל. "המשבר הקודם קרה לפני 22 שנה וחשבנו שלאחר שנכתוב את הדוח נשים את הספר על המדף למשך לפחות 22 שנה נוספות", אמר פישר. "ייתכן שאת הלקחים האלה נצטרך ליישם יותר מהר ממה שחשבנו".

התבטאויות דומות נשמעו מצד דוברים נוספים בכנס, כמו המשנה לנגיד, ד"ר קרנית פלוג, והמפקח על הבנקים לשעבר רוני חזקיהו. התחושה הכללית היתה שהרגולטורים כמו גם ראשי מערכת הבנקאות שנכחו בעולם מתכוננים למשבר.

מניות במרכז

כלכלית ירושלים , שבשליטת אליעזר פישמן, הודיעה לבורסה כי החברה שוקלת לרכוש את אחזקות הציבור של החברה הבת מבני תעשיה . כרגע מניות שתי החברות עברו להפסקת מסחר. הציבור מחזיק ב-20% ממבני תעשיה שנסחרת נכון להיום לפי שווי שוק של 1.76 מיליארד שקל. המשמעות היא שכלכלית ירושלים תיאלץ להוציא לפחות 350 מיליון שקל.

מניית בנק מזרחי טפחות, בניהולו של אלי יונס, רושמת עליות קלות. הבנק יוצא להנפקת אג"ח בהיקף של 400 מיליון שקל. ההנפקה שתתבצע מחר תכלול הנפקה חדשה של סדרת אג"ח, סדרה 35, והרחבה של סדרה 33 שנסחרת כעת בבורסה בהיקף של מיליארד שקל ערך נקוב. הנפקה זו מתווספת להנפקת חוב בהיקף של 2.2 מיליון שקל שביצע מזרחי ב-2011.

מניות החברה לישראל והחברה הבת כיל מרכזות עניין לאחר שחברת הדירוג מעלות הותירה בעינו את הדירוג +A לחברה לישראל עם תחזית דירוג יציבה לאיגרות החוב שלה. האנליסטים יובל טורבטי ואיציק מאיסי הסבירו שלא חלו שינויים מהותיים בהרכב תיק ההשקעות של החברה או במעמד הפיננסי שלה בזמן האחרון, כך שאין שינוי בהערכתם לסיכון העסקי או הפיננסי של הקבוצה.

טורבטי ומאיסי הוסיפו שלאחרונה חלה הידרדרות באיכות האשראי של צים, שמשקפת שחיקה חריפה בפרופיל הנזילות של החברה, נוכח הרעה משמעותית ביכולת ייצור תזרים מזומנים מפעילות שוטפת עקב תנאי סחר קשים בענף הספנות.

יצרנית משאבות האינסולין, די מדיקל פירסמה היום הצעת מדף להנפקת מניות לציבור בדיסקאונט של כ-25% על מחיר השוק. המשקיעים התאימו את עצמם למחיר המוצע ומממשים את המניה שמאבדת כ-24% מערכה במסחר בתל אביב. החברה הדואלית ששוויה נכון להבוקר מסתכם בכ-40 מיליון שקל, צפויה להנפיק עד 1.3 מיליון מניות המהוות כ-15% מהונה המונפק.

הכשרה אנרגיה שבשליטת עופר נמרודי, הודיעה הבוקר כי הגיעה להסכמות עם ממשלת אלבניה לרכישת 3 רישיונות חיפושים בים האדריאטי, עליהם הכריזה לפני שלושה חודשים. עכשיו, צריכים המשקיעים להמתין להבשלת ההסכמות לידי חתימה רשמית.

סקיילקס שבשליטת אילן בן דב (57.6% בשרשור), וחברת בן דב אחזקות שבבעלות אילן בן דב, רכשו איגרות חוב של חברת מכתשים אגן בהיקף של 9.8 מיליון שקל במסגרת המכרז המוסדי שנערך ביום חמישי שעבר, בהיקף של 1.1 מיליאררד שקל. רכישת איגרות החוב של מכתשים על ידי סקיילקס ועל ידי בן דב נראית תמוהה לאור העובדה שאיגרות החוב של סקיילקס עצמה נסחרות בתשואה שבין 6.7 ל-16.9%. ייתכן כי סקיילקס ובן דב אינם פוסלים לחלוטין את האפשרות התיאורטית שאיגרות החוב של סקיילקס לא ייפרעו במלואן.

אגב כך, טאו תשואות שאף היא בשליטת אילן בן דב, הודיעה כי הדירקטוריון אישר מסמך עקרונות להסדר בין החברה ובעל השליטה, אילן בן דב, לבין נציגות מחזיקי האג"ח. עוד נמסר כי בכוונת החברה להמשיך לנהל משא ומתן עם הנציגות לגיבוש ההסדר המדובר על פי המתווה שהוסכם.

על פי המתווה, תשלם החברה 30 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, מתוכם 10 מיליון שקל במועד הביצוע והשאר עד תחילת אפריל. במקום איגרות החוב הקיימות, תונפק סדרה ד' החדשה, בסך 170 מיליון שקל, שצפויה להיפרע כעבור שבע שנים. סדרה ד' תהיה צמודה למדד ותישא ריבית שנתית של 4.5% בשלוש השנים הראשונות, ולאחר מכן ב-5.5%. נוסף על כך, תונפק סדרה ה' של אג"ח להמרה בהיקף של כ-80 מיליון שקל, שאינה צמודה ונושאת ריבית של 2% לשנה.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully