וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת המזון תמליץ על הקמת מחלבה גדולה רביעית

אורה קורן

17.1.2012 / 8:16

המחלבה הרביעית אמורה לקדם תחרות בין המחלבות הפועלות לכאורה כקבוצת ריכוז. שתי מחלבות - גד ורמת הגולן, הביעו עניין בהקמת המחלבה

ועדת המזון בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, צפויה להמליץ על הקמת מחלבה רביעית גדולה בסיוע ממשלתי חריג. כיום אפשר לסייע במענקים ממשלתייים רק למפעל מייצא. המחלבה הרביעית אמורה לקדם תחרות בין המחלבות הפועלות לכאורה כקבוצת ריכוז: שטראוס, תנובה וטרה. תנאי המכרז להקמת המחלבה יגובשו על ידי משרד התמ"ת ומשרד האוצר.

מקורבים למשרד התמ"ת ציינו כי שתי מחלבות הביעו עניין במכרז: מחלבת גד בבעלות עזרא כהן ומחלבת רמת הגולן בבעלות הקיבוצים. מחלבת גד אף בחנה שטח באיזור כפר קאסם, אך ככל הנראה לא מצאה אתר מתאים.

במשרד התמ"ת הטילו ספק ביכולת החברות לגייס השקעה של מאות מיליוני שקלים להקמת המחלבה, והוסיפו כי ההקמה תימשך זמן רב, ולכן יש לקדם את פתיחת השוק ליבוא מתחרה.

בנוסף צפויה ועדת המזון להמליץ על מיזוג רשות ההגבלים העסקיים והרשות לסחר הוגן. הנושא הובא לשולחן הדיונים ביוזמת שר התמ"ת, שלום שמחון - כך מסרו אתמול מקורבים לוועדה. לדבריהם, ההצעה שונה מהצעה קודמת של שמחון, שכללה את מיזוג המועצה לצרכנות בגוף המשולב ועוררה התנגדות במשרד המשפטים.

המיזוג יוביל לשינוי מבני ברשות ההגבלים ולמצב שבו הממונה על רשות ההגבלים, דיוויד גילה, יהיה אחראי על שלוש יחידות: הפעילות שוטפת של רשות ההגבלים, יחידת המחקר החדשה שתוקם בהמלצת ועדת טרכטנברג והרשות לסחר הוגן. השילוב יאפשר פיקוח מוגבר על תחרות המיועדת להורדת מחירים לצרכנים, תוך פירוק קבוצות ריכוז ומונופולים.

ועדת המזון תמליץ כנראה גם על פתיחת שוק החלב ליבוא גבינות ואבקת חלב בשיעור של 10%-15% מהיקף השוק כיום. בשבוע הבא צפוי שימוע לרפתנים, על פי המלצת בית המשפט העליון, שבו ידונו בעתירת הרפתנים נגד המלצות ועדת החלב, שפעילותה הסתימה לפני כמה חודשים. בניגוד לוועדת החלב, ועדת המזון לא צפויה להמליץ על שינוי מחיר המטרה של החלב ועל רפורמה בחלוקת המכסות ובמיזוגי רפתות.

ועדת המזון צפויה להגיש המלצותיה בנושא גם לבית המשפט עד ה-20 במארס. במשרד התמ"ת אמרו כי מחירי מוצרי החלב חזרו לרמתם ערב המחאה החברתית וכי לא ניכרת תחרות בין המחלבות.

  • עוד באותו נושא:
  • ועדת קדמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully