וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמה תיושם: חברים במושבים וקיבוצים יוכלו למכור ולהשכיר דירות

רז כהן, עמירם כהן

17.1.2012 / 23:00

המינהל מתחיל ליישם את הרפורמה בזכויות החקלאים בקרקע, שתעניק לבעלי נחלות זכות לבנות יחידות דיור על חלקת המגורים, שיחוייבו לשלם למינהל 33% משווי הקרקע שייעודה ישתנה

מינהל מקרקעי ישראל קיים היום (ג') ישיבת הנהלה מיוחדת, שבה הוצגה התוכנית להתנעת ומימוש החלטה 979 של מועצת המינהל, המעגנת את זכויות החקלאים בחלקות המגורים שבתוך הנחלות החקלאיות. בישיבה נכח שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, ומנהל המינהל, בנצי ליברמן.

הרפורמה בזכויות החקלאים על הקרקע תקנה ל-65 אלף חברים ב-410 מושבים ו-274 קיבוצים, החוכרים מהמדינה 3 מיליון דונם קרקע חקלאית לבנות, להשכיר ולמכור יחידות דיור צמודות קרקע בחלקות המגורים בישובים חקלאיים.

נחלה חקלאית מחולקת לחלקה החקלאית ולחלקת מגורים ששטחה עד 2.5 דונם, ועליה מותר לבנות שלוש יחידות דיור. עד היום לא יכלו החקלאים לרשום את הזכויות על יחידות המוגרים על שמם או למכור אותן, והיו צריכים להוכיח רצף בין דורי כדי לגור בהן בן אחד מכל דור.

לפני כחצי שנה אישר בית המשפט העליון את החלטה 979 של מועצת מינהל מקרקעי ישראל, שמסדירה את הזכויות על חלקת המגורים. אתמול החליט המינהל על התנעת החוזים, קידום חתימה על חוזים פרטניים מול בעלי הנחלות במושבים ובקיבוצים, שיעגנו את הזכויות הקנייניות שלהם בחלקות המגורים.

בהסדר החדש שני שלבים. בשלב הראשון יוכל בעל נחלה לחכור בחוזה חכירה לדורות (חכירה ל 49 שנים, עם אפשרות להארכת החוזה עד 196 שנים) חלקת קרקע בהיקף 4 8 דונם. על 2.5 דונם מהחלקה הזאת יקבלו הזכאים זכות לבנות מגרש לבנייה בשטח של עד 375 מ"ר, וישלמו דמי חכירה בשיעור 3.75% משווי הקרקע בשינוי יעוד לבנייה. כמו כן, תבוטל הדרישה לרצף בין דורי במושבים.

בשלב השני יוכל החוכר לפצל את המגרש למספר מגרשים, ולהקים עליהם 3 יחידות דיור על שטח בנוי, שגודלו ייגזר ממגבלות התכנון. הפיצול יחייב את החוכר לשלם למינהל 33% מהשווי השמאי של הקרקע בשינוי יעוד, כאשר שווי זה עשוי להגיע למיליון שקל ויותר במרכז המדינה. החוכר יוכל להשכיר ולמכור את יחידות הדיור שפוצלו (בכפוף לתקנות האגודות השיתופיות במושבים ובקיבוצים).

בנוסף, יגביר המינהל את קצב ההריסה של מבנים שהוקמו ללא היתרי בנייה על קרקע חקלאית, בעיקר בדרום, אך גם באזורים נוספים. עוד נמסר בישיבה כי קיבוצים שיצטרפו להסדר החדש המבוסס על החלטה 979 יהיו זכאים לשייך (להעביר את זכויות הקניין) את דירות המגורים לחבריהם. נציג המינהל יחתום ישירות מול החבר על העברת הזכויות בדירות לידי החברים, והדירות יירשמו במינהל על שמם. חברים שיקבלו חוזי חכירה מסוג זה יוכלו להשכיר ולמכור את דירותיהם בכפוף לתקנון בכל קיבוץ וקיבוץ.

במקביל החליטה הנהלת המינהל להגביר את השמירה על קרקע חקלאית ואת האכיפה כנגד חוכרים שיעשו שימושים חורגים בקרקע חקלאית, כמו השכרת מבנים לבעלי מחסנים, לבעלי מלאכה וכדומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully