וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרפורמה בתחבורה היתה נחוצה אך היו כשלים"

דניאל שמיל

18.1.2012 / 8:57

מרכז המחקר והמידע של הכנסת קבע בעקבות סקירה שערך שלמרות הישגי הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן היו כשלים בביצועה. האם נלמדו הלקחים?

ארגונה מחדש של מערכת האוטובוסים בתל אביב היה נחוץ, בשל חוסר התאמתה לנוסעים והירידה המתמדת במספרם - כך קובעת סקירה מקיפה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת. הסקירה נערכה על ידי ד"ר יניב רונן, שקיים שיחות וראיונות עם כל הפעילים בתחום, לבקשת ועדת המשנה לתחבורה ציבורית של הוועדה לכלכלה.

לפי הסקירה, לארגון מחדש היו כמה הישגים בולטים, ובראשם הפעלת רשת אוטובוסים פשוטה יותר להבנה ולהתמצאות, פישוט של מערכת התעריפים והנהגת כירטוס משותף לכל חברות האוטובוסים. בפן השלילי, המחקר מצא כי ביצוע השינויים לא התנהל כשורה - והשינוי היה פתאומי ובעייתי עבור מרבית הנוסעים.

עוד נכתב בדו"ח כי "במהלך תכנון הארגון מחדש היו כשלים בשיתוף הציבור. תושבים רבים בגוש דן, ובעיקר בתל אביב, לא הבינו את מהות השינוי המתקרב, את עקרונות הפעולה של המערכת החדשה ואת דרכי ההגעה החדשות ליעדים המבוקשים". כן נטען כי משרד התחבורה לא הציג את הרפורמה בשלמותה לנוסעים, מערך ההסברה לא סיפק את המידע הדרוש והמידע באתר האינטרנט היה חלקי.

בנוסף לבעיות במידע, גם באופן הביצוע התגלו כשלים. תדירות מעבר האוטובוסים נמוכה פעמים רבות ממה שהובטח, חלק מהקווים צפופים מאוד והעברת קווים לצירים עמוסים ללא הסדרים המבטיחים קדימות ברמזורים, יצרה תופעה שמכונה בדו"ח "להקות אוטובוסים" - כלומר כמה אוטובוסים מאותו הקו שמגיעים יחד.

מרכז המידע ממליץ לתת העדפה לאוטובוסים בצירי התנועה ולקדם את האכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית. כמו כן, המרכז ממליץ לשפר את המידע בתחנות ובאינטרנט, ולהגביר את התדירות באמצעות רכישת באמצעות הצטיידות באוטובוסים נוספים. הדבר מצריך השקעה כספית, שאינה נאמדת בדו"ח.

מוניות השירות יצטרפו לרפורמה ב-2013

בדו"ח נחשף כי נתיבי איילון עובדים על צעדים משלימים לרפורמה, ובראשם הפצה של מפת כיס עם כל קווי האוטובוסים וכן מערכת המאפשרת לאתר קו מתאים לפי תחנות מוצא ויעד. ב-2013 צפויות להשתלב מוניות השירות ברפורמה, ולשנות את מסלולן בהתאם לשינויים שנערכו בה. בנוסף, ייתכן תגבור של מוניות שירות לשכונות שבהן אין שירות אוטובוסים מספק.

הדו"ח מותח ביקורת על שינויים נמהרים, שנערכו בעקבות לחץ התושבים. לפי הכתוב, מכיוון שלא נערך שיתוף מספק של הציבור לפני הרפורמה, נערכו שינויים נקודתיים אחרי השקתה בשיטת "טלאי על טלאי", בשיטה דומה לזו שקדמה לרפורמה.

ממשרד התחבורה נמסר: "ציבור הנוסעים והרשויות המקומיות בגוש דן היו שותפים מלאים ברפורמה מתחילתה ועד סופה. שיתוף הציבור התבטא בפגישות שוטפות עם נציגי הוועדים והרשויות. בכוונתנו להגביר את התדירויות ולהוסיף עשרות רבות של אוטובוסים, במטרה לקצר את זמני הנסיעה. מספר הנוסעים נמצא במגמת עלייה והספירות מאששות את הצלחת הרפורמה.

"שיפור מהותי בשירות יחול עם הכנסתם של אמצעים נוספים, בהם שילוט אלקטרוני בתחנות שיספק לנוסעים מידע בזמן אמת והוצאת מערכות הכרטוס מחוץ לאוטובוסים. הרפורמה בתל אביב היא חלק ממערך רחב היקף לשיפור התחבורה הציבורית, הכולל בין השאר שילוב מערכות להסעת המונים של קווי אוטובוסים (BRT) ורכבות, הנוסעים בנתיבים בלעדיים".

בשבוע שעבר נערכה רפורמה דומה בשליש מקווי האוטובוסים בירושלים, ונראה כי בהפעלתה נלמדו כמה לקחים. למשל, המהלך מלווה מזה זמן בהסברה עניינית, עם חוברות שמציגות את המסלולים החדשים ובאילו קווים ניתן להשתמש כתחליף לקיימים. באתר התוכנית באינטרנט יש "מסלולן" שמאפשר לתכנן את ההגעה מנקודה לנקודה.

התגובות הראשונות בעיר כוללות גם ביקורת, אבל התחושה הכללית היא שההסברה סייעה לנוסעים להתכונן לשינויים ולהתאים את עצמם. גם בגוש דן למדו מהרפורמה, והשינויים הבאים בתחבורה ציבורית, שיתבצעו בערים כמו רמת השרון, הרצליה, ראשון לציון ורחובות - ייערכו בהדרגה, ולא בבת אחת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully