וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן המים: איזה בר מים הוא הטוב ביותר?

רותי לוי ושני שילה

18.1.2012 / 9:41

כמעט רבע מהצרכנים בישראל מחזיקים בביתם בר מים המספק מים קרים או חמים בלחיצת כפתור. מדובר בשוק המגלגל יותר מ-400 מיליון שקל בשנה? איזה בר כדאי לקנות - השוואה

מתי בפעם האחרונה פתחתם את הברז ושתיתם כוס מים? כפי הנראה לא בזמן האחרון. יותר מ-70% מהישראלים לא שותים מים מהברז - כך עולה מסקר שערך מכון המחקר הגל החדש בסוף 2010. אותם 70% מפרנסים תעשייה משגשגת שמגלגלת, לפי הערכות, כ-1.25 מיליארד שקל בשנה.

חברות המים המינרלים והמטוהרים הצליחו למתג את עצמן כחלופה בריאותית, אופנתית והכרחית כמעט למי הברז. מנגד, מתקשה משרד הבריאות לשכנע את הציבור כי אין כל רע במי הברז, שאמנם סובלים לעתים מליקויים אסתטיים או מטעם בעייתי, אבל במרבית המקרים ראויים לשתייה ומחירם אפסי.

השוואת ברי מים. TheMarker
השוואת ברי מים/TheMarker

26% מהצרכנים סוחבים שישיות מים מינרלים לפתח הבית, ומספר זהה כמעט (24%) מקבל את המים שלו בלחיצת כפתור - באמצעות בר מים מטוהרים שנרכש באלפי שקלים והותקן בביתם. שוק ברי המים המטוהרים מכניס יותר מ-400 מיליון שקל בשנה ונמצא במגמת עלייה, בעוד שהביקוש למים מינרלים בבקבוקים ירד בשיעור של כ-10% בשנים 2010-2011, לפי נתוני חברת המחקר נילסן.

השוק הזה נולד והתפתח על מורשת תמי 4 - המותג של חברת תנה תעשיות, שנרכשה ב-2009 על ידי חברת שטראוס מים מקבוצת שטראוס, ומחזיקה כיום בכ-60% משוק ברי המים, לפי נתוני מכון הגל החדש. כשתמי 4 השיקה את פמילי בר ב-2004, המים המסוננים עוד נתפשו כנחותים. בסרטון פרסומת ששודר אז בטלוויזיה נראה "גיבור על" יוצא ממינימרקט ומנסה לעוף עם שתי שישיות של מים, אך נופל מהמשקל הרב שבידיו. "מה? אין לך תמי 4?" ציחקק ילד שהיה עד לאירוע.

המותג התבסס על נוחות (לא צריך לסחוב), חיסכון במקום במטבח ועיצוב חדשני. כאשר לאופנת הבריאות נוספה אופנת האקולוגיה, תמי 4 נגס בעיקר בנתח השוק של המים המינרליים הנמכרים בבקבוקי פלסטיק.

היתרונות של בר המים הביתי ברורים: סינון טעמי הלוואי של מי הברז וזמינות של מים בטמפרטורה רצויה 24 שעות ביממה וללא כל מאמץ. אך המחירים בשוק ועלויות התחזוקה לאורך זמן מעצבים בבירור את קהל היעד. בתמי 4 מגדירים אותו: "אנשי משפחה צעירים, במעמד סוציו-אקונומי בינוני ומעלה".

בישראל פועלות עשרות חברות מתקני מים קטנות ועלומות יחסית. הן מעסיקות בין עובד אחד לעשרה עובדים כל אחת, משרתות יחדיו כמה מאות אלפי בתי אב, וזכות הקיום שלהן מול המתחרה הגדולה, שטראוס מים, מונעת ממחיר בלבד. מתקני המים, שנוטים להתקלקל לאורך השנים, דורשים מערך שירות יציב ואמין, והצרכנים סומכים בעיקר על חברות גדולות ומבוססות.

ואולם מאז מארס נראה כי השוק זוכה לעדנה, עם ההשקה של אלקטרה בר של חברת אלקטרה מוצרי צריכה. "זה חלומו של כל מנהל שיווק ומנכ"ל - להיכנס לתחום בצמיחה, שפועל בו שחקן חזק אחד בלבד", אמר יקי ודמני, מנכ"ל אלקטרה, באירוע ההשקה. "השוק הישראלי צמא לשחקן נוסף, אמין ודומיננטי לקטגוריה, עם עוצמות המותג של אלקטרה, כדי לתת אפשרות בחירה לצרכנים". באותה נשימה הבטיחה אלקטרה לשמור על מחיר נמוך ב-15%-20% מהמתחרה הוותיקה.

ברגע שהשוק נפתח לתחרות, החלו מתחרות אחרות להביע עניין: בספטמבר הצטרפה לענף חברת ג'נרל בר, עם המותג של ענקית הצריכה האמריקאית ווירפול. בד בבד חברות קטנות וותיקות כמו טבע בר מתכננות להשיק בר מים חדש.

כך בדקנו

כדי להחליט איזה מבין ברי המים עדיף, בדקנו את ארבעת המתקנים החדישים ביותר, בתנאים זהים ככל האפשר. הזמנו את ארבעת המכשירים מהחברות בימים עוקבים, והם חוברו, כל אחד בתורו, לאותו ברז מים להתנסות למשך יממה אחת שלמה. כחלק מהשירות של החברות, כל הטכנאים ביקשו לכוון את המכשיר לפני השימוש ולהעביר הסבר קצר על מגוון התכונות שלו. השימושיות נבדקה על ידי דיירי הבית.

באשר לטעם, כדי שלא להיות מושפעים מהמותג, ביצענו מבחני טעימה עיוורים בשני שלבים: בבית, המשתתפים קיבלו כוס מי ברז וכוס מים מהמתקן, ונדרשו להשיב אם המים טובים או לא; במערכת העיתון, הבאנו בקבוקים שאספנו מכל המתקנים, ללא זיהוי, ושאלנו את הטועמים את אותה שאלה, שהעלתה תשובות זהות.

נציין כי מבחן הטעם לא מתיימר לדרג את ברי המים, אלא לוודא אם הצרכנים נהנים לשתות את המים, ותו לא. לבסוף, את חוות הדעת על מראה ועיצוב המכשירים העניקה כתבת העיצוב של TheMarker, שני שילה.

באופן כללי, גילינו כי המתקן של תמי 4 עדיין מתעלה על מתחריו בשלושת הפרמטרים שבדקנו: עיצוב, נוחות וטעם המים. ואולם, בהתאם לכך, מחירו של מתקן תמי 4 הוא גבוה יותר משל ברי המים המתחרים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

צעד אחד לפני כולם

תמי 4

דגם: פרימו בר | פונקציות בסיסיות: אפשרות מזיגה חופשית ובכמות מדודה; טיימר לחיסכון באנרגיה; הגנת ילדים | תחזוקה: החלפה עצמאית של סנן מדי 6 חודשים, והחלפת נורת UV על ידי טכנאי אחת ל-12 חודשים

• טעם: טוב

• יתרונות: מכשיר קומפקטי, שמשדר פשוטות אך מאפשר את מכלול האפשרויות שניתן לדרוש מבר מים. חמשת לחצני מזיגה הממוקמים בקדמתו, מפרידים בקלות בין כל פעולות המכשיר. שלושת לחצני המזיגה מוציאים בלחיצה יחידה כמות מדודה מראש לפי גודל הכוסות בבית. לחצן חמישי מוגדר למזוג ליטר מים קרים, ולעזרו מגש הכוסות המתקפל התגלה כפתרון נוח למילוי בקבוקים וסירים, ללא הוצאת חלקים מהמתקן.

• חסרונות: הלחצנים אינם רגישים מספיק למגע, ולעתים נדרשת לחיצה חזקה כדי להפעיל את מזיגת המים. המחיר גבוה מהמתחרים.

• עיצוב: בר המים המתקדם ביותר מבחינת העיצוב. המראה הנוכחי, שהוא התפתחות אבולוציונית של דגמים קודמים, הצליח לנקות את כל מה שלא הכרחי ולחדד את מה שחשוב. העיצוב קומפקטי, עם קווים מעוגלים ונעימים, התצוגה קריאה והלחצנים הפחות שימושיים מוסתרים מתחת למכסה העליון.

• מקום 1

ממתינים לדור הבא

אלקטרה בר

אלקטרה בר•דגם: אלקטרה בר | פונקציות בסיסיות: אפשרות מזיגה חופשית ובכמות מדודה; טיימר לחיסכון באנרגיה; אפשרות להגדרת שעות כיבוי והפעלה של המכשיר; הגנת ילדים | תחזוקה: החלפה עצמאית של סנן מדי שישה חודשים, והחלפת נורת UV על ידי טכנאי אחת ל-12 חודשים

• טעם: טוב

• יתרונות: אלקטרה בר מתהדר במסך מגע ובצג דיגיטלי ברור, המלווה את כל הפעולות בעברית, אנגלית או רוסית. באופן זה גם ההגדרות השונות של טמפרטורות וכמות מדודה של מים מתאפשרים בקלות ובצורה אינטואיטיבית יחסית, ללא עזרת חוברת ההדרכה, למגוון רחב של משתמשים. חסרונות: ברירת המחדל מוגדרת כך שנגיעה בלחצן המים הקרים/החמים תחל את המזיגה, וכל נגיעה נוספת תפסיק אותה.

• כדי לקבל כוס מים בכמות מדודה שהוגדרה מראש, יש להקדים בנגיעה על לחצן נוסף. נראה כי מצב ברירת המחדל המועדף הוא כמות מדודה, דווקא מכיוון שמתקן המים משמש אותנו לרוב לשתייה בכוס. בנוסף, המגש הנשלף לצורך מילוי כלים גדולים נראה מסורבל מעט, והפיה הבלתי נראית הקשתה עלינו במילוי בקבוקים. עיצוב: במבט ראשון הכל נראה במקום - הפאנלים צבעוניים והתצוגה הברורה על המסך בקדמת הבר - אבל משהו חסר. דווקא מראה שונה ומבדל היו מטיבים עם המוצר, שהתבלט פחות משאר ברי המים מבחינת עיצובו.

• מקום 2

לא מתחכם

ג'נרל בר

דגם: ווירפול ספייס בר | פונקציות בסיסיות: אפשרות למזיגה חופשית ובכמות מדודה, או הגדרה ל"מצב משרד" למזיגה בלחיצה ארוכה; טיימר לחיסכון באנרגיה, הגדרת שעות כיבוי והפעלה של המכשיר; הגנת ילדים | תחזוקה: החלפת סנן ונורת UV על ידי טכנאי אחת ל-12 חודשים

• טעם: חלק מהנסיינים ציינו כי מורגש טעם לוואי, אך העדיפו את טעם המים על זה של מי ברז.

• יתרונות: התפעול של הספייס בר נוח ולא מתחכם. המגשית הנשלפת מתוך המכשיר היא פיתרון מוצלח לא פחות מפטנט המגש המתקפל של תמי 4, וגובה הפיה הותאם למילוי בקבוקי חצי ליטר אישיים.

• חסרונות: הספייס בר מגיע במידות הגדולות ביותר מבין המכשירים שנבדקו. על הנייר מדובר לעתים בסנטימטר בודד בעומק או ברוחב, אך על השיש היתה תחושה שהוא תופס מקום גדול יותר, ומכאן שהוא יתאים בעיקר למטבחים מרווחים.

• עיצוב: במבט ראשון נראה שמישהו התאמץ לתת קצת יותר - באפשרויות התפעול, בעיצוב המעטפת. אבל בסופו של דבר אנחנו משתמשים בשני לחצנים - זה של המים הקרים וזה של החמים, וצריכים מכשיר קומפקטי שלא יתפוס הרבה מקום.

• מקום 3

עיצוב על חשבון נוחות

טבע בר

דגם: קומפקט בר | פונקציות בסיסיות: מזיגה בשיטה של לחיצה ארוכה; מתג נפרד מאפשר סגירת המים החמים; הגנת ילדים | תחזוקה: החלפה עצמאית של סנן מדי 6 חודשים, נורת UV על ידי טכנאי אחת ל-12 חודשים. מסנן פנימי ישווק לאחר בדיקת התאמה במכון התקנים.

• טעם: מרבית הנסיינים זיהו במים טעם לוואי וציינו כי המים מעט מרירים.

• יתרונות: המגש הנשלף מבוסס מגנט, והוא קל מאוד לשליפה והתקנה מחדש לאחר מילוי בקבוקים וכלים גדולים. במכשיר מד צריכת ליטרים וימי שימוש, שנותנים חיווי תמידי לגילו של המכשיר.

• חסרונות: מזיגה בשיטה של לחיצה ארוכה מתאימה למשרדים, כאמצעי זהירות, כשהמכשיר משרת לקוחות מזדמנים. שיטה זו היא חיסרון גדול עבור בית פרטי, והלחיצה מעייפת - בעיקר בניסיון למלא בקבוקים או סירים; הפאנל הקדמי נמוך וגרם לכך שאף אחת מהכוסות בבית לא ישבה בצורה מלאה על המגש - מה שאילץ אותנו להחזיקן בזמן המזיגה. מנגנון חיסכון שאמור לפעול בחשיכה - לא פעל.

• עיצוב: בסך הכל מדובר במכשיר יפה, שאפילו מגיע בגודל הנכון. עם זאת, הבחירה להציב את פאנל המקשים כלפי מעלה מקשה את התפעול על ידי ילדים.

• חברת טבע בר מסרה בתגובה: "טעם הלוואי נובע מכך שהמתקן חדש, והוא נעלם בתוך 72 שעות או הזרמת כ-50 ליטר במכשיר. בעתיד הקרוב יורחב המגש - דבר שיאפשר מילוי נוח יותר לבקבוקים".

• מקום 4

דברים שכדאי לדעת כשקונים בר מים

* רכשתם בר מים והתחרטתם? על פי חוק, זכותכם לבטל את העסקה ולהחזיר את המוצר לחברה בתוך 14 יום ובעבור קנס סמלי של כ-100 שקל.

* אל תחסכו על ההתקנה. שילמתם ממיטב כספכם על המתקן. השאירו את ההתקנה לנציג מקצועי, והדבר ישמור על האחריות של המכשיר ויחסוך מכם ויכוחים וטענות מצד החברה בעת תקלה.

* ריכשו אחריות מדי שנה. מתקני המים הם מכשירים שמרבים להתקלקל ומוטב להשקיע כ-120 שקל בשנה כדי לשמור על האחריות. עלות זו זניחה ביחס לעלות ביקורי טכנאי נקודתיים ללא אחריות, ולרוב האחריות מזכה גם בהנחות על עלויות התחזוקה השוטפת ממילא.

* החליפו את החלקים בזמן. לקוחות רבים מתעלמים מההוראות ומנסים לחסוך בהוצאות התחזוקה השוטפת של המכשיר, אך המכשיר שהם מחשיבים כבריא יותר, במקרה כזה של הזנחה, עשוי לשמש כמצע לגידול חיידקים ולהפוך למסוכן לבריאות.

* רכישה אינטרנטית של תמי 4 ואלקטרה בר אינה משתלמת. מבדיקה שערכנו, במוקד השירות הטלפוני של החברות מוצעים למתעניינים מבצעים נקודתיים - במחירים נמוכים בעד 22% פחות מאלה המוצעים באינטרנט.

  • עוד באותו נושא:
  • מים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully