וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה שחורה לפיניקס: ביצעה מחיקות במיליונים

נועם בר

19.1.2012 / 11:01

למרות המגמה החיובית בשווקים סיימה הפיניקס את חודש דצמבר בתשואה שלילית. התשואה השלילית נובעת ממחיקות בהיקף של עשרות מיליונים שנאלצה החברה לבצע בתיקי פוליסות

ההשקעות הכושלות שנעשו ב-2007-2008, ממשיכות לרדוף את הפניקס ואת מבוטחיה בביטוחי המנהלים. בדצמבר נאלצה הפניקס לבצע בתיקי פוליסות המשתתפות ברווחים כמה מחיקות בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים.

בעקבות זאת, סיימה הפניקס את דצמבר 2011 בתשואה שלילית של 0.01%; זאת, למרות המגמה החיובית בשווקים, ובניגוד לתשואות החיוביות של עד 1% שהניבו בדצמבר הפוליסות המשתתפות שמנהלות שאר חברות הביטוח.

שנה שחורה לביטוחי מנהלים. TheMarker
שנה שחורה לביטוחי מנהלים/TheMarker

אחת ההלוואות שבה מחקה הפניקס יותר מ-10 מיליון יורו, היא הלוואה שניתנה ב-2008 לאלקטרה נדל"ן במשותף עם דלק נדל"ן. ההלוואה הגיעה לחברת הפניקס במסגרת עסקה שבה רכשה עם דלק נדל"ן מקרדיט סוויס, תיק הלוואות בסכום של 300 מיליון שקל.

התיק כולל שלוש הלוואות של חברות נדל"ן ישראליות הפועלות במערב-אירופה - אלקטרה נדל"ן, רבד ופורד גייט. ההלוואות נרכשו כשהן מגובות בנכסים מניבים (הלוואות מזנין) בשווייץ ובגרמניה, המשמשים למשרדים, למסחר ולמלונות. כעת, עם החרפת המשבר בשווקים, התכווץ שוויים של הנכסים, והפניקס נאלצה למחוק חלק מההלוואות. הפניקס מחקה את מרבית חלקה בהלוואה שניתנה לאלקטרה נדל"ן בהיקף כולל של כ-30 מיליון יורו. אלקטרה נדל"ן אמורה לפרוע את ההלוואה באוקטובר 2012.

לא לזה ציפה מנכ"ל הפניקס, אייל לפידות, כשהחליף ב-2009 את השדרה הבכירה במערך ההשקעות של החברה. לפני כניסתו לתפקיד, ביצע ב-2008 מערך ההשקעות, שהיה אז תחת הנהלתו של איתן לוי, עסקות שהסבו הפסדים של מאות מיליוני שקלים לחברת הפניקס ולעמיתים המבוטחים בה. מנהלי ההשקעות בחרו לרכוש בחו"ל בכספי החוסכים מוצרים מובנים שהיו עם חשיפה ישירה למשבר הסאב-פריים, ולבצע השקעות בקרנות של מיידוף.

הפוליסות המשתתפות ברווחים ספגו אז הפסדים כבדים שהגיעו לחצי מיליארד שקל. עד כה לא כיסתה הפניקס את ההפסדים האלה למבוטחים - דבר שגם מונע ממנה לחזור ולגבות את דמי הניהול המשתנים בהיקף של 15% מהתשואה המושגת לעמיתים. לעומת הפניקס, חברות אחרות נהנו בשלוש השנים האחרונות מגבייה של דמי ניהול משתנים בהיקף של עשרות ומאות מיליוני שקלים.

הפער מתרחב

הפער בין הפניקס למתחרות מתרחב והולך כעת. את 2011 מסיימת הפניקס שוב במקום האחרון בטבלת התשואות עם תשואה שלילית של כ-7%; זאת, בשעה שהפסדי 2011 בפוליסות המשתתפות של חברות הביטוח האחרות היו מתונים באופן משמעותי יותר - 3%-5.7%.

לא רק המחיקות הפריעו לחברת הפניקס ב-2011. את השנה שחלפה פתחה הפניקס עם שיעור חשיפה לחו"ל נמוך יחסית לשאר הענף - 20% לעומת 22%-38% בחברות אחרות; זאת, בשעה ש-2011 היתה שנה שבה שוק המניות בחו"ל הפגין ביצועים טובים יותר לאין ערוך משוק המניות הישראלי. בעוד מדדי המניות בישראל איבדו במשך השנה 20%-25% מערכם, כמה מהמדדים הגדולים בחו"ל סיימו את השנה עם תשואות חיוביות.

בצד השני של הטבלה מובילה מגדל בתשואות 2011 הן בביטוחי המנהלים והן בפנסיה. בביטוחי המנהלים רשמה הפוליסה המשתתפת ברווחים שמנהלת מגדל את התשואה השלילית הנמוכה ביותר - 3%. בקרב קרנות הפנסיה, קרן מקפת שמנהלת מגדל היא היחידה שמסיימת את השנה עם תשואה חיובית - 0.47%. גם כאן הסיבה העיקרית טמונה בחשיפה לחו"ל - מגדל מחזיקה בחשיפה הגדולה ביותר לחו"ל - כ-38%.

"בתחילת השנה הערכנו שזו הולכת להיות שנה מורכבת, ובחרנו להתמקד במניות טכנולוגיה בארה"ב", אמר עומר קרייזל, מנהל השקעות עמיתים במגדל.

בהתייחסו לחלקים אחרים בתיק, אמר קרייזל: "בחלק המנייתי שהשקענו בארץ נשמרנו יותר מהסקטור הפיננסי, בעיקר מהבנקים. נזהרנו גם מסקטורים שסובלים מרגולציה, כמו ענף התקשורת. נוסף על כך, המשכנו לחזק את תיק הנדל"ן המניב שלנו שמהווה עוגן לתשואה. אנחנו ממשיכים לבצע עסקות נדל"ן מניב בשוק המקומי וגם בחו"ל".

בטווח ארוך - תשואות בשלוש השנים האחרונות - מובילות מנורה מבטחים וכלל ביטוח. הפוליסה המשתתפת ברווחים שמנהלת מנורה הניבה בתקופה זו תשואה מצטברת של 48%, וזו של כלל הניבה תשואה מצטברת של יותר מ-44%. גם בזירת קרנות הפנסיה מובילה הקרן של כלל, מיטבית עתודות, עם תשואה מצטברת בשלוש שנים של כ-46%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully