וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניהול עסק בתקופת האטה - איך כדאי לעשות זאת?

בתקופה של האטה כלכלית נתקלים בעלי העסקים בקשיים לשמר לקוחות כי השוק הופך ל"שוק של קונים". ד"ר איתן יניב מספק מספר עצות לבעלי עסקים שרוצים לעבור את התקופה הקשה

האטה כלכלית מתבטאת בדרך כלל ב"שוק של קונים" וירידה ברמת הנאמנות של הלקוחות. המחיר הופך לכלי תחרותי מרכזי. במצב זה כל יזם מתחיל נדרש לזהירות בכל הקשור לניהול הוצאותיו ותזרים המזומנים שלו.

להלן מספר הצעות לכל מי שנמצא בשלבים הראשונים של הקמת העסק שלו

(1) הקפדה על שרשרת אספקה יעילה. כלומר משלב הרכש של כלל התשומות הדרושות עד לשלב המכירה והגבייה מהלקוחות. כלומר כדאי להתאמץ להקטין את מחירי התשומות השונות, לשמור על רמת מלאי נמוכה מהרגיל, לעקוב מעקב הדוק אחר תנאי האשראי הניתנים ללקוחות ואחר עמידת הלקוחות בתנאים שסוכמו.

(2) מתן תשומת לב מיוחדת לנקודת האיזון של העסק. כלומר, היקף ההכנסות הדרוש לאיזון בינן לבין ההוצאות. בתקופה זו נדרש מבט בוחן על ההוצאות הקבועות (שכר העובדים הלא ישירים, ביטוח, שכר דירה). כל הקטנה בהוצאות הקבועות תקטין את היקף ההכנסות הדרושות לנקודת האיזון של העסק. בכך תקטין את רגישותו לירידות במחירי המוצרים האופייניות לתקופת האטה.

(3) להקפיד על מינוף מינימלי. שימוש בהון עצמי, במידה המצויה בידי היזם, תמנע קשיים בתזרים המזומנים של העסק בעתיד הלא רחוק והגברת הסיכון לקיומו בשל קשיים בפירעון ההלוואות שלקח.

(4) תמחור נכון. הואיל ובתקופה של האטה כלכלית המחיר הופך, כאמור, לפרמטר העיקרי, התוצאה הכמעט ודאית היא ירידה בשולי הרווח ליחידת מוצר. היזם חייב להיות מצוייד במערכת תמחיר עדכנית ממנה יידע באופן שוטף מהי התרומה (מחיר בניכוי הוצאות משתנות) הנובעת מכל מוצר. תרומה שלילית, אם לא ניתן להפכה לחיובית, מחייבת הפסקה מידית של מכירות אותו מוצר ואף מחיקתו מתמהיל המוצרים של העסק. תמחור נכון ומעודכן הינו תנאי הכרחי להישרדות של כל עסק בתקופה כזאת, במיוחד בראשית דרכו, שכן בשלב זה של העסק רגישותו לשינויי מחירים גדולה.


(5) לחתוך בזמן. בתקופה של האטה כלכלית אין זמן לניסיונות. כל קמפיין פרסומי שאינו מניב את התוצאות הרצויות, כל מוצר שעיסוק בו מסב הפסדים, כל הלוואה המתבררת כבעלת שיעור ריבית גבוהה, כל לקוח המסתמן כמשלם בעייתי, כל אלה מחייבים החלטות מהירות של חיתוך מיידי, הפסקת פעילות, הפסקת מכירה ללקוח הבעייתי. היכולת לקבל החלטות מהירות תחסוך הפסדים והיא עדות לניהול נבון. יחס אישי ושמירת קשר עם הלקוח פועל כמעט תמיד לתועלת העסק.

(6) לתת משהו מעבר למחיר הנמוך. אמנם יעילות היא מילת המפתח בתקופה של האטה כלכלית אבל כדי למנוע נטישת לקוחות או כדי לנסות לחדור לפלח לקוחות חדש היזם צריך לאתר תועלות נוספות למוצר/שירות שהוא מוכר. כמו רמת איכות, זמינות, נגישות, מגוון. פרמטר המחיר קל יחסית לחיקוי ע"י המתחרים ועל כן מומלץ לתת ללקוח סיבה נוספת לרכוש את המוצר שלנו מלבד סיבת המחיר. חשוב לציין שהעצות טובות גם לעסקים קיימים בזמן האטה.

בתקופה של האטה כלכלית רגישותו של עסק חדש גבוהה במיוחד וכל תנודה במחירי המוצרים או בהוצאות השונות לתפעול עלולה להתבטא מהר מאד בשחיקה ברווחיות ובקשיים המתגלים בתזרים המזומנים. הצעדים לעיל עשויים למנוע מהיזם המתחיל קשיים העלולים להביא לסגירת העסק שהקים בעמל רב תוך נטילת סיכון אישי וכלכלי עם מימוש חלום להפוך לעצמאי וכמובן להצליח.

ד"ר איתן יניב, מרצה לכלכלה ויזמות במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully