וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע של עליות באחד העם: "אופטימיות מאירופה"

ערן אזרן

19.1.2012 / 17:15

אחרי יום חזק בוול סטריט הבורסה התל אביבית סיימה את שבוע המסחר בעליות שערים. ת”א 25 עלה היום ב-0.5% וב-0.7% השבוע. ת”א 100 עלה ב-0.4% היום ו-0.8% השבוע

המומנטום החיובי בבורסות ניו יורק אמש סחף היום גם את תל אביב. דו"חות כספיים טובים מהצפוי של בנקים בארה"ב, גיוסי חוב מוצלחים של צרפת וספרד והודעת קרן המטבע הבינ"ל מאתמול על יוזמתה להגדיל ב-500 מיליארד דולר את קרן החילוץ למדינות שנקלעו לקשיי מימון - תמכו במדדים היום. המסחר באסיה ובאירופה שהתנהל בעליות במהלך היום כמו גם החוזים העתידיים החיוביים בוול סטריט - סייעו למגמה החיובית.

בסיכום יומי מדד ת"א 25 עלה ב-0.5%, ת"א 100 הוסיף 0.4% ומדד ת"א בנקים התחזק ב-0.9%. מדד נדל"ן 15 ירד ב-0.6%. בלטו היום במסחר: מניית פרולור ביוטק שירדה ב-7%; מניית כלכלית ירושלים שירדה ב-4%, ומניית סלקום שנפלה ב-2.7% על רקע אזהרת הרווח. מניית איזיצ'יפ בלטה לטובה ועלתה בכ-5%, ומניית בזן שהוסיפה 4.5%. מחזור המסחר הכולל הסתכם ב-1.2 מיליארד שקל.

בסיכום שבועי ננעלו רוב המדדים בעליות נאות: מדד ת"א 25 עלה ב-0.7%; מדד ת"א 100 עלה ב-0.8%; מדד הבנקים - 1.1%; מדד הנדל"ן - 1.8%; מדד התקשורת - 0.8%. לעומתם, מדד גז ונפט סיים בירידה של 2.3%. מתחילת השנה הוסיפו מניות מדד ת"א 100 כ-5%.

"יש אווירה מעט אופטימית שמגיעה מאירופה. זה מתחיל במגעים שבין יוון לבין נושיה בסקטור הפרטי בכל הנוגע ל'תספורת' של החוב. מעבר לכך, קרן החילוץ האירופית הודיעה על הגדלה של קווי האשראי למדינות שסובלות מהמשבר כדי לסייע להם לעמוד בהתחייבויותיהם. מנגד, הבנק העולמי הוריד את תחזית הצמיחה מ-3.6% ל-2.5%. מדובר בשיעור חד במיוחד - הגבוה מאז 2008. הדבר מהווה גורם ממתן לעליות", הסביר היום ארז גולן, מנהל חדר המסחר בבנק close דיסקונט נתוני המסחר המלצות אנליסטים הרשמה לנתונים בזמן אמת חדשות חברה הוסף לתיק אישי לגרף ניתוח טכני דיסקונט .

גולן הוסיף כי "אין התרגשות בשווקים, בדומה לימים האחרונים גם היום מחזורי המסחר אינם גבוהים והשוק לא זז לאף כיוון בצורה משמעותית - לא כאן ולא באירופה. אף אחד מנתוני המקרו שמניתי קודם לכן לא באמת מעיד על כיוון ברור. זה מתבטא בכך שהמשקיעים בארץ ובעולם עדיין לא חוזרים לשוק בהמוניהם".

דירקטוריון חברת ההשקעות בנדל"ן מניב, ריט 1 , אישר הנפקה פרטית למשקיעים מוסדיים של אג"ח מסדרה ג' בהיקף של 30 מיליון שקל ערך נקוב. התמורה הכוללת מההנפקה תהיה 32.4 מיליון שקל. תנאי האיגרות יהיו זהים לאיגרות הנסחרות כעת במסחר.

צבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל לשעבר, ציין בכינוס של בנק ישראל שעסק במשבר העולמי כי גודל שוק האג"ח הקונצרני הופך להיות סיכון למשק כולו. "אחת הטעויות המרכזיות שנעשו היא שאיפשרו לחברות להנפיק אג"ח חוץ בנקאיות ללא יצירת ממשל תאגידי כמו שנדרש בהנפקת מניות", אמר אקשטיין והוסיף כי "מאז העניין הזה תוקן אבל זה לא מספיק".

"כיום אין כל מניעה להנפיק אג"ח בחברות שיש להן הון עצמי שלילי. במקרה כזה לא מדובר על אג"ח אלא על הון והון צריך לתמחר אחרת. הציבור לא תמיד שם לב לזה", ציין אקשטיין ואמר כי "כשלחברה אין הון עצמי כדי לספוג הפסדים ראשונים האג"ח שלה צריכות להיות מתומחרות כמו הון. זה צריך לכלול בחשבון את הסיכון שבנפילת הפירמה שבהיעדר הון עצמי בעלי החוב הם אלא אלה שנושאים בו". דבריו של אקשטיין נאמרו על רקע גל הסדרי החוב ששוטף את המשק ובהם הסדר החוב של טאו, דלק נדל"ן, אמפל ויפנאוטו מהימים האחרונים.

בגזרת האג"ח הממשלתיות נרשמה היום מגמה מעורבת: רוב איגרות החוב השקליות נסחרו ביציבות. אג"ח ממשלתית מסוג שחר (שקלית בריבית קבועה) במח"מ (זמן ממוצע להחזר החוב) של 10 שנים נסחרה בירידות קלות, כשהתשואה עלתה ל-4.93%. אג"ח מסוג גליל (צמודה בריבית קבועה) בעלת מח"מ דומה, נסחרה בירידות של 0.12% כשהתשואה ירדה ל-2.2%.

קרן המטבע מגייסת תחמושת

בדומה לימי המסחר הקודמים גם היום האירועים באירופה השפיעו על כיוון המסחר בתל אביב. ממשלות צרפת וספרד ערכו היום הנפקות אג"ח מוצלחות, יממה לאחר הודעת קרן המטבע הבינלאומית על כוונתה להגדיל את קרן החילוץ למדינות שנקלעו לקשיי מימון בגוש יורו.

ממשלת צרפת מכרה אג"ח לטווח של שנתיים וחצי עד ארבע שנים וחצי בהיקף של 7.97 מיליארד יורו. כל התשואות שנמדדו היו נמוכות יותר מאשר בהנפקות דומות שנערכו בשנה שעברה. לאחר ההנפקה תשואות האג"ח ל-10 שנים של צרפת נותרו ללא שינוי בשיעור של 3.121%.

ספרד מכרה אג"ח ל-4, 7 ו-10 שנים בסכום של 6.61 מיליארד יורו, מדובר בלמעלה מ-2 מיליארד יורו מהיעד הראשוני שעמד על 4.5 מיליארד יורו. התשואה על האג"ח ל-10 שנים ירדה בחדות ל-5.403% לעומת 6.975% בהנפקה דומה קודמת. הביקוש עלה על ההיצע פי 2.17 לעומת 1.54 בהנפקה שעברה. התשואה הממוצעת על אג"ח ל-7 שנים היתה 4.541% לעומת 5.11% בהנפקה הקודמת.

אתמול דיווחה קרן המטבע הבינ"ל (IMF) כי בכוונתה לגייס עד 500 מיליארד דולר נוספים לקרן החילוץ לסיוע למדינות שנקלעו לקשיי מימון כדי לעמוד בהוצאות צפויות של טריליון דולר בשנים הקרובות. "על סמך הערכות הצוותים שלנו כי צרכי המימון הפוטנציאלים העולמיים צפויים להסתכם בטריליון דולר בשנים הקרובות, מתכוונת קרן המטבע לגייס עד 500 מיליארד דולר נוספים למימון הלוואות נוספות", אמר דובר קרן המטבע בהודעה שפורסמה. "בשלב מוקדם זה, אנו בודקים את אפשרויות המימון ואיננו מתכוונים להתייחס עוד לנושא זה עד שיושלמו ההתייעצויות ההכרחיות בין עם המדינות החברות הקרן", הוסיף הדובר.

מניות בולטות במסחר

חברת סלקום פירסמה היום אזהרת רווח ראשונה בתולדותיה. מדובר בדיווח חריג מאד לשוק הסלולר ולסלקום בפרט. בהודעה לבורסה (באנגלית בלבד) סלקום מוסרת כי היא צפויה לרווח נקי לפני השפעות של הפרשה לתביעה ייצוגית של 130-120 מיליון שקל לעומת תחזיות האנליסטים לרווח נקי של 190 מיליון שקל. בהכללת ההפרשה לתביעה הייצוגית הנתון יכול לרדת ל 70-80 מיליון שקל.

חברת הבנייה ב.יאיר אשר בשליטת משפחת ביטון מירושלים דיווחה כי הגיעה להסכם מימון עם בנק בצ'כיה בסך של כ-632.7 מיליון קרונות צ'כיות - כ-121.5 מיליון שקל. המימון נועד לבניית פרויקט בפראג ובו כ-290 יחידות למגורים וכ-18 יחידות למסחר, מתוך כ- 615 יחידות מגורים ושטחי מסחר המתוכננים בסה"כ בפרויקט.

שבועות אחדים לאחר שפרש מתפקיד מנהל סקטור הנדל"ן בבנק מזרחי-טפחות , צבי גרינולד מונה ביום חמישי שעבר לתפקיד דירקטור בחברת חג'ג' נדל"ן . בדיווח על המינוי מציינת חג'ג' כי גרינולד מונה לדירקטור מתוך כוונה כי ימונה לאחר מכן כיו"ר דירקטוריון בחברת "מלון רג'נסי ירושלים", חברה ציבורית בשליטת חג'ג' נדל"ן.

חברת מג'יק השלימה פרויקט הסבת מערכות ארגוניות ליוניפאס במוסד בנקאי גדול בישראל. היקף העסקה מוערך במאות אלפי שקלים, והיא כוללת הסבת המערכות הארגוניות לסביבת עבודה חדשה מבוססת יוניפאס, והתאמתן לריצה על מערכות הפעלה, בסיסי נתונים ותשתיות חדשניות.

בנק אגוד , בניהולו של חיים פרייליכמן הודיע אמש על השקת פיקדון שקלי לשנתיים הנושא ריבית שנתית קבועה של 3.3% - ריבית גבוהה מריבית בנק ישראל העומדת כיום על 2.75%. ההכרזה על מהלך זה תלווה בקמפיין פרסומי שיעלה ביום ראשון. אגוד משיק את המהלך שבועיים בלבד אחרי שבנק ירושלים הודיע על מדיניות חדשה בתחום הפיקדונות. במסגרתה התחייב הבנק לשלם על פיקדונות ריבית בשיעור של 80% מריבית בנק ישראל, על כל סכום, לכל תקופה, וללא צורך לפתוח חשבון בבנק ירושלים.

סאני , חברת האחזקות של אילן בן דב, דיווחה אתמול כי תמכור את "בית תפוז" ברמת גן תמורת 13.2 מיליון שקל. החברה הוציאה את הבניין, הממוקם ברחוב בן גוריון 30 בעיר, למכרז, שבו הוחלט על קבלת ההצעה הגבוהה ביותר. החברה ציינה כי בימים אלה היא נערכת להשלמת העסקה. פורטל האינטרנט תפוז נמנה עם הקבוצה העסקית של בן דב. הכנסותיה של תפוז, שמנוהלת בידי דן חן, הסתכמו במהלך הרבעון השלישי של 2011 בכ-7.2 מיליון שקל.

אתמול הוארך צו הקפאת ההליכים של חברת אייס עד ליום חמישי הבא, ה-26 לינואר. בתום דיון שנערך בפני נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז, עו"ד אמיר פלמר ורו"ח בועז גזית מונו כנאמנים של החברה אייס אוטו דיפו וחברת הבת אייס רשתות שיווק - מוצרי צריכה. ביהמ"ש הטיל על השניים לבצע בדיקה מיידית של החברות ולהגיש דו"ח מפורט הכולל תכנית הפעלה של החברות עד יום שלישי הבא.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully