וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך המדינה נלחמת בהאקרים: מטה הסייבר פועל בלי עובדים ותקציב

גיא גרימלנד

19.1.2012 / 23:45

במשרד הביטחון חוששים שאם התקציב המיועד למטה הסייבר הלאומי יעבור, הדבר יגרע מתקציב הביטחון הכללי. מתקשורת ראש הממשלה נמסר: "פעולות הקמת המטה בעיצומן"

מאז ההתקפות הראשונות של ההאקרים המוסלמים, נחשפו מעל ל-20 אלף מספרי אשראי ואלפי פריטי מידע רגישים של ישראלים. מי שאמור לטפל בכך הוא מטה הסייבר הלאומי, שעליו הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו בחודש מאי האחרון.

ההיגיון אומר שהתקיפות האחרונות היו אמורות להאיץ את תהליכי הקמת מטה הסייבר ושהתקציבים שהיו אמורים להגיע אליו - אכן יגיעו. עם זאת, נראה שמה שהגיע קודם למטה הסייבר הם דווקא הפוליטיקה והבירוקרטיה.

ל-TheMarker נודע כי למרות שתוכנן לתקצב את המטה בחצי מיליארד שקל לשנה - במשרד הביטחון מסרבים להעביר את התקציבים. במשרד טוענים, שהסיבה לכך היא מסרים ממשרד האוצר כי אם יעבירו את התקציבים המיועדים למטה הסייבר, זה יגרע מתקציב משרד הביטחון הכולל - ואין להם כל כוונה שזה יקרה.

עוד נודע ל-TheMarker, שקיימת מחלוקת בין הוגה מטה הסייבר הלאומי, פרופ' יצחק בן ישראל, לבין ראש הממשלה בכל הקשור לתקצוב מטה הסייבר. מקורבים לנושא אומרים שבן ישראל, שעמל בשנה וחצי האחרונות על הקמת מטה הסייבר בהנחיית נתניהו, מאמין שאין תכלית למטה ללא תקצוב ראוי. אולם, התקציבים תקועים בבירוקרטיה של משרדי רה"מ, האוצר ומטה הסייבר.

לפי המקורבים, בן ישראל מאמין שמטה הסייבר לא יכול לעבוד בדומה למודל של המועצה לביטחון לאומי, שהיא רק מנחה ומייעצת. הוא סבור שמטה זה צריך להיות גוף עם תקציבים שעוסק בפרויקטים של תקיפה והגנה ומנהל את כל זרועות הסייבר הקיימות: 8200, רא"מ (שב"כ) ותהיל"ה (ממשלת ישראל). לא ברור עד כמה שיתוף הפעולה בין כל הגופים האלה אכן יצא לפועל והאם כל אחד מהגופים יסכים שמטה הסייבר ינצח על כל התזמורת הקיברנטית הזאת.

בתוך כך אומרים בסביבת ד"ר אביתר מתניה, ראש מטה הסייבר הטרי, שהוא מתוסכל מכך שאין תקציבים, שאין רוח גבית, שאין לו סמכויות ואף שוקל להתפטר. התחושה של ד"ר מתניה היא שעשו לו "זובור".

מתניה לא היה המועמד המועדף של נתניהו לתפקיד ומי שהיה אמור להתמנות בתחילה הוא תא"ל יאיר כהן, לשעבר מפקד 8200 וכיום ראש תחום סייבר באלביט. כהן החליט לא לקבל את המינוי כי הבין שהמטה יהיה רק גוף שינחה וייעץ ללא שום סמכויות ביצוע.

בינתיים, מטה הסייבר פועל כמעט ללא עובדים. ב-8200 מגחכים ואומרים בלעג שמטה הסייבר דווקא מורכב מכמה אנשים: "יש שם את אביתר מתניה, מתניה אביתר, ד"ר מתניה, ד"ר אביתר...".

ובינתים מלחמות הסייבר נמשכות. הלילה הודיעה קבוצת האקרים ישראלית, Prx3R0, כי הפילה את אחד מאתרי הממשלה של סעודיה - www.gab.gov.sa. בנוסף טוענת הקבוצה כי יש לה שליטה על האתר iran.tv. "אנחנו מחזיקים בעוד המון שרתים ערבים ובהרבה אתרים ממשלה של סעודיה. איראן הבאה בתור", אומרים ההאקרים.

תגובות

מתקשורת ראש הממשלה נמסר: "מטה הסייבר הלאומי הוקם בפועל החל מכניסת ראש המטה לתפקידו לפני כשבועיים. מדובר בגוף חדש, שכמו כל גוף ממשלתי אחר, מקיים תהליך מוסדר להקמה, שכולל קביעת מבנה, תקנון וגיוס כוח אדם, הקצאת משאבים, הגדרת תכניות עבודה קביעת תחומי אחריות וכו'.

"מטבע הדברים, תהליך זה אורך זמן. פעולות הקמת המטה בעיצומן, בהיבטים המנהלתיים והמהותיים. מדינת ישראל היא בין המתקדמות בעולם בתחום אבטחת מערכות ממוחשבות. מאז 2002 פועלת רשות ממלכתית לאבטחת מידע ובאחרונה הקים נתניהו את מטה הסייבר הלאומי, שירכז את התחום ברמה הלאומית הגבוה ביותר. המטה, שפועל לקידום ההגנה על תשתיות לאומיות, מתכלל את הפעילות הקיברנטית של הגופים הממשלתיים בישראל. בחודשים הקרובים, ימשיך ויפעל המטה להסדרת כלל הפעילות, ובכללה פעילות הגופים בקרב המגזר הפרטי והציבורי".

יושבת ראש ועדת המדע והטכנולוגיה, חברת הכנסת רונית תירוש (קדימה), מסרה ל-TheMarker: "ועדת המדע והטכנולוגיה עוסקת כבר מספר חודשים באיום הקיברנטי, הפריצות לאתרי הממשלה והאתרים הישראלים וכן בגניבת פרטי האשראי. אנו נמצאים בתחילתו של עידן חדש בו המלחמה משנה את שדה הקרב, כך שהיום חזית הלחימה האינטרנטית היא מסוכנת לא פחות מלחימה רגילה הדאגה העיקרית היום היא שהאקרים יחדרו לתשתיות קריטיות ויפגעו במדינת ישראל. תשתיות כמו מערכות ממשלתיות, משרד הפנים ומאגרי מידע של אזרחי ישראל, מערכות ביטחוניות, מערכות תקשורת, מערכות רפואה, חשמל, תעבורה, פגיעה ברשת הרמזורים, במגדלי פיקוח של רשת האויר והים ועוד".

תירוש המשיכה ואמרה: "רשות הסייבר הלאומית אכן הוקמה, אך לצערי הזמנים דורשים קצב היערכות ותגובה גבוהים מהרגיל. מדינת ישראל, המובילה בעולם עם מיטב האנשים והמוחות לנושא, בעצמה אינה ערוכה כראוי ועל זה נאמר - המלך הוא עירום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully