וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: לאסור פרסום מלכלך בחדרי מדרגות

עדיה פיטרמן

22.1.2012 / 8:37

בשמונה השנים האחרונות הוגשו כ-12 הצעות חוק בניסיון להילחם בתופעת הפלאיירים בחדרי המדרגות. לפי ההצעה ניתן יהיה לתבוע פיצוי על פרסום מלכלך ללא הוכחת נזק

ועדת הכלכלה של הכנסת תדון מחר לקראת קריאה שנייה ושלישית בהצעת חוק המבקשת לאסור לכלוך והשחתה של חדרי מדרגות תוך שימוש באמצעי פרסום.

ההצעה, שהוגשה בגרסתה הראשונית כבר לפני כשלוש שנים, עברה גלגולים רבים. בתחילה הגישו חברי הכנסת זבולון אורלב (הבית היהודי) ודוד אזולאי (ש"ס) שתי הצעות חוק שאוחדו לאחת, וזו ביקשה לקבוע כי ייאסר על בעלי עסקים לפרסם באמצעות עלונים (פלאיירים), מדבקות, מגנטים ואמצעי פרסום דומים בבתי הצרכנים. בשמונה השנים האחרונות הוגשו כ-12 הצעות דומות שניסו להתמודד עם הסוגיה.

פנייה של הסוכנות לעסקים קטנים, שטענה כי אלה אמצעי הפרסום היחידים העומדים לרשות עסקים קטנים שאינם בעלי תקציבי פרסום גדולים, הובילה ביולי 2010 לשינוי בהצעה, שהתיר שימוש בעלונים ומגנטים. מאז נידונה ההצעה כמה פעמים בוועדה הכלכלה, בכל פעם הוכנסו בה שינויים כאלה ואחרים, והיא נהפכה מתיקון לחוק הגנת הצרכן לתיקון לחוק שמירת הניקיון.

עתה מבקשת ההצעה לתקן סעיף בחוק שמירת הניקיון שאוסר על "לכלוך ברשות הרבים, כמו כתיבה, חריטה או הדבקת מודעה על מקרקעין של הזולת". לפי הנוסח הנוכחי, "בשל הפרת האיסור קבועה עבירה פלילית שקנס בצדה, ואם נגרם לאדם נזק בשל ביצוע פעולה כאמור, הוא רשאי לתבוע את נזקו בהתאם לדיני הנזיקין".

כפי שמוסבר בדברי ההסבר להצעה, אין אכיפה של האיסור הזה. "על פי החוק הקיים כיום, צריך לפנות לבית משפט כדי לתבוע על הדבקות שמכערות את חדר המדרגות. כידוע לנו מעולם לא הוגשו תביעות כאלה", מסביר אורלב. "לכן עברנו לשימוש באסטרטגיית חקיקה חדשה - פיצוי ללא הוכחת נזק, שמאפשרת לפנות לבית משפט לתביעות קטנות ללא אגרה ועורך דין, ולקבל פיצוי עד 1,000 שקל, ללא צורך להוכיח שהמדבקה גרמה לנזק.

"הכוונה הראשונית היתה לאסור מדבקות שגורמות לנזק", מסביר אורלב את השינויים הרבים שהוכנסו בחוק. "הרחבת היריעה לאופני פרסום נוספים התבררה כפוגעת בעסקים קטנים אז החלטנו שמגנטים מותרים, כי הם אינם גורמים לנזק, וחלוקה לתיבות הדואר מותרת מכיוון שהיא מיועדת להעברת הודעות לאזרחים".

חידוש נוסף שהוכנס להצעה הוא שהאיסור יחול גם על כלי רכב. "פעמים רבות כשחוזרים לרכב החונה מגלים שכל השמשה מוצפת בפלאיירים, עם הצעות מגונות יותר או פחות", אומר אורלב.

ליוסי נבו, מנכ"ל חברת דף הזהב שעוסקת בפרסום עסקים קטנים, טענות רבות בדבר ההצעה הנוכחית. נבו אף פנה לשר התקשורת בניסיון למנוע את אישור ההצעה וכן לממונה על ההגבלים, בטענה שחברת הדואר תיהפך למונופול בעקבות ההצעה.

"מכיוון שבחוק מצוין כי תותר ‘עשיית המעשה במסגרת מתן שירותי דואר על פי דין', ובחוק הדואר תחת מתן שירותי דואר על פי דין נכללים רק שירותי חברת הדואר, תוכל החברה לחלק פרסומים מבלי להיקנס, ואילו שאר העסקים ייפגעו ויהיו חשופים לתביעות אם פליירים ייפלו על הרצפה, מכיוון שבחוק יש איסור גם על הנחה של פליירים", אומר נבו.

"מדובר בתלונות סרק כדי לטרפד את החוק", אומר אורלב. "כל מי שחגגו על חשבון הניקיון שלנו מתעוררים כי הם מבינים שהמצב משתנה. השארנו צורות פרסום רבות, כמו בתיבות הדואר ובהצמדה של מגנטים. לגבי נפילה - לשם כך יש את שיקול דעתם המלומד של השופטים אם נפילת החומר ולכלוך חדר המדרגות נעשו בטעות".

על כך אומר נבו כי "קיים פער בין האמירות של מציעי החוק לבין מה שכתוב בו. אם אומרים שהוא לא חל על תיבות הדואר, על מדריכים ליד הדלת, ועל מודעות הנתלות על הידית, למה שלא יכתבו זאת בחוק בצורה ברורה?".

חלק מהנושאים שבמחלוקת יידונו בישיבת הוועדה הקרובה - למשל הרשאה לפרסם באמצעות תלייה על ידית הדלת והכללת מדריכים כמו "דפי זהב" או "המקצוענים", המחולקים אחת לשנה ליד הדלת. "אני רואה פה שירות לציבור שאפשר למצוא לו פתרון - כי אוכלוסייה חלשה וקשישים שאין להם גישה לאינטרנט מסתמכים על מדריכים אלה", אומר אורלב. כמו כן תידון הצעת המועצה לצרכנות בדבר מדבקה שתודבק על תיבת הדואר על ידי מי שאינו מעוניין לקבל חומר פרסומי כדי למנוע חלוקת חומר כזה לתיבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully