וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה: בנק ישראל לא יוריד מחר את הריבית

רם עוזרי

22.1.2012 / 11:28

כלכלני לידר שוקי הון מעריכים כי גם החודש תחליט הוועדה המוניטרית של בנק ישראל להותיר מחר את הריבית על כנה ברמה של 2.75%. "מבחינת פישר אין סיבה לשנות"

בנק ישראל הפתיע את השוק בהחלטת הריבית האחרונה. בעוד שמרבית החזאים ציפו להורדת ריבית נוספת, החליטה הוועדה המוניטרית של בנק ישראל להותיר את הריבית לחודש דצמבר באותה ברמה של 2.75% זה החודש השלישי ברציפות. יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון סבורים שזה מה שיקרה גם בהחלטת הריבית לחודש פברואר שתתפרסם מחר.

"לאור הסימנים להתייצבות בכלכלה הגלובלית, שיפור בנתונים בארה"ב ואופטימיות לגבי הטיפול במשבר החוב באירופה, רוב הסיכויים שבנק ישראל ימתין עם המשך הורדת ריבית", כתבו בלידר.

ההחלטה להותיר את הריבית ברמתה הנוכחית, אומרים בלידר, תתקבל למרות המדד הנמוך לחודש דצמבר והירידה הכללית בסביבת האינפלציה בישראל. "המניע העיקרי להורדת ריבית עד כה היה החשש מכיוון הסביבה הגלובלית, אשר כעת נראית חיובית יותר. בנק ישראל מעדיף לשמור תחמושת למצב של דיפולט ביוון למשל- מצב שיזעזע את השווקים", מסביר כץ.

ואולם, בלידר סבורים שגם בתסריט שבו הכלכלה הגלובלית תמשיך להציג שיפור, הכיוון הכללי של הריבית הוא מטה. במקרה כזה הריבית תמשיך ותרד בצורה מתונה, כאשר הערכתם הנוכחית היא שעד סוף הרבעון היא תהיה ברמה של 2.5% ועד סוף השנה תרד פעם נוספת לרמה של 2.25%.

גורם נוסף שיכול להביא להאצה בהורדת הריבית הוא שוק הדיור. אחרי עלייה של 61% במחירי הדירות בבעלות מתחילת 2008, בשלושת הסקרים האחרונים של הלמ"ס נרשמה יציבות במחירים, כאשר מאוגוסט עד היום היתה ירידה של 1.5% במצטבר.

"מבחינת פישר אין סיבה לשנות - הוא היה רוצה להנהיג נחיתה רכה של המחירים. הוא לא רוצה להוריד את הריבית בצורה חדה מידי ולגרום למחירים לעלות כמו שקרה ב-2009-2010, ומצד שני הוא לא רוצה שהמחירים ירדו יותר מידי".

"אם בנק ישראל יראה צלילה של מחירי הדיור באופן חד למטה, זה יתמוך בהורדת הריבית, אבל רק כגורם משני", מוסיף כץ. "הדבר המרכזי שימשיך להטריד את פישר בתקופה הקרובה יהיה משבר החובות של אירופה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully