וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי צריך את סוכנויות דירוג האשראי?

אפרים דוידי

22.1.2012 / 12:39

סוכנויות דירוג האשראי מוצגות כמקבלות החלטות בצורה "מדעית" אך למעשה שיקוליהן מושפעים מתפיסות אידיאולוגיות ופוליטיות. אפרים דוידי תוהה מה חשיבותן

הידיעה שפורסמה בשבת האחרונה בשעות הלילה הכתה רבים באירופה וגרמה להנחת רווחה בלשכותיהם של אנגלה מרקל וניקולא סרקוזי: האיחוד האירופי זכה לאשרור של דירוג האשראי המושלם על ידי סוכנות הדירוג סטנדרד אנד פורס. זאת, שבוע לאחר שהסוכנות הורידה את הדירוג של שמונה מדינות באיחוד, בהן צרפת ואוסטריה. למרות האשרור הזהירה הסוכנות כי הדירוג בסכנת הורדה בגלל משבר החובות המאיים על גוש היורו. "הישות העל-לאומית הידועה בשם האיחוד האירופי נהנית משכבות מרובות של הגנה על חובותיה, והן מספיקות כדי לקזז את ההידרדרות במצב האשראי של המדינות החברות בה", נכתב בהודעת החברה – שכדרכה נכתבה בכלכלנית. התחזית השלילית עולה בקנה אחד עם התחזית השלילית ל-16 מתוך 27 חברות האיחוד.

ולאחר צפירת ההרגעה הגיעה הגלולה מרה. "ההודעה של סוכנות לדירוג האשראי הינה רק דחייה זמנית של הורדת דירוג שצפויה לאיחוד האירופי בשנים הקרובות", כך טענה סקירה מקיפה שביצע הקבוצה הפיננסית האמריקאית "סיטיגרופ" על הכלכלות הגדולות בעולם. מבחינת דירוגי האשראי, ב"סיטי" לא אופטימיים, ובשנים הקרובות אנחנו צפויים לראות הורדות נוספות של דירוגי האשראי של צרפת וארצות הברית, גם מדינות שנחשבות כיום ליציבות כמו גרמניה ואנגליה ייספגו בקרוב הורדת בדירוג האשראי שלהן. "אנחנו מצפים לשורה של הורדות דירוג בקרב המדינות המפותחות, ולא רואים העלאות דירוג כלשהן", כתבו מייקל סונדרס ומארק שופלד בסקירה של "סיטיגרופ".

דירוג אשראי אינו מדע

על פי הסקירה, מי שנמצאת בסיכון הכי גדול להורדת דירוג האשראי שלה הינה ארצות הברית. בסיטי מאמינים שגם גרמניה, מי שנחשבת לכלכלה הגדולה ביותר בגוש היורו ולבטוחה ביותר, לא תחמוק מהורדת דירוג בשנים הקרובות מכיוון שהיא לא תצליח להתחמק מהשלכות משבר החוב ההולך ומחמיר באירופה על כלכלתה כמו גם מהמיתון שעלול לפקוד את היבשת בזמן הקרוב.

הורדת דירוג לגרמניה עשויה לטלטל את השווקים באירופה ובעולם מכיוון שהיא הצליחה לחמוק ממשבר החוב עד עתה באמצעות הנהגת משמעת פיסקלית נוקשה, אמרו ב"סיטיגרופ". "אבל אם משבר האשראי ברחבי אירופה יחמיר, לא יהיה מנוס מהכנסת דירוג האשראי המושלם של גרמניה למעקב ולמתן אופק שלילי לאשראי הגרמני", כתבו יורגן מייקלס ורוברט קרוסלי, אנליסטים של "סיטיגרופ".

ב"סיטי" מעריכים שכבר ב-6 החודשים הקרובים סוכנויות דירוג האשראי יתחילו במהלכים להורדות דירוג נוספות שיתחילו עם ההודעה שמבחינתם יוון פשטה רגל בסביבות חודש מרץ. על פי הסקירה של "סיטי" סוכנות הדירוג מודי'ס תודיע על הורדת דירוג האשראי של איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון ב-6 החודשים הקרובים. גם צרפת ואוסטריה שאיבדו את דירוג האשראי המושלם שלהם בשבוע שעבר על ידי סטנדרד אנד פור'ס יקבלו אופק שלילי. בטווח של שנתיים-שלוש מעריכים בסיטי נראה ירידות דירוג נוספות של ארצות הברית, יפן, צרפת, איטליה, ספרד, אוסטריה, בלגיה, פינלנד, הולנד ופורטוגל.

אבל סליחה, מהו אותו "דירוג אשראי" המפורסם? דירוג אשראי הוא ציון הניתן לאנשים פרטיים, חברות או מדינות, ומגדיר את יכולתם לפרוע הלוואות. חישוב הדירוג מסתמך על היסטוריה פיננסית, מצב הנכסים וההון העצמי והיקף ההתחייבויות שיש לגוף המוערך. דירוג האשראי משמש משקיעים לצורך הערכת סיכונים בנוגע ליכולת הפירעון של הגוף הלווה. ככלל ניתן לומר שככל שדירוג האשראי של גוף לווה גבוה יותר, כך התשואה שעליו להעניק למשקיעים נמוכה יותר, משום שהתשואה הנדרשת נמצאת ביחס הפוך לסיכון. קיימות מספר חברות, בעלות מוניטין די מפוקפק, העוסקות בקביעת דירוג אשראי של חברות ומדינות – הגדולות שבהן: סטנדרד אנד פורס, מוד'יס ופיץ'. החברות משתמשות בסולמות המגדירים את רמת הסיכון. בסולם, המיוצג על ידי אותיות ומספרים. הדירוגים שנותנות שלושת החברות הללו, דומים מאד בדרך כלל. מלבדן קיימות חברות דירוג אחרות במדינות שונות, אשר הערכותיהן יכולות להיות שונות בתכלית. כך למשל, חברת הדירוג דגונג גלובל הסינית, מעניקה דירוג אשראי שונה. אצל הסינים, המבינים דבר אחד או שתיים בכלכלה, מעצמות קפיטליסטיות גדולות כגון ארה"ב או גרמניה – בצרות צרורות.

דירוג אשראי אינו מדע. אמנם בסוכנויות אלה צבאות וגדודים של כלכלנים, אבל איש מהם לא התריע, למשל, על המשבר הקפיטליסטי שהחל בארצות הברית בקיץ של 2007. איש גם לא הזהיר בפני ההתמוטטות הצפויה של פירמות גדולות בארה"ב ובאירופה המערבית. שיקולים הלקוחים מהעולם הפוליטי, בקשר בין הון ושלטון ואף האינטרסים כלכלים מובהקים של בעלי הסוכנויות עומדים מאחורי הענקת דירוג אשראי או הורדתם. במילים אחרות: סוכנויות דירוג האשראי משרתות את האינטרסים של האוליגרכיה הקפיטליסטית העולמית (ששמה בכלכלנית הוא "השווקים").

הענקת דירוג האשראי היא לכאורה "מדעית", אך היא מסתירה את חוליי הכלכלה והחברה ואף תורמת להעמקתם. מדינה שדירוג האשראי שלה נפגע תשלם הרבה יותר עבור חובותיה ותיאלץ להיכנס לתכנית צנע חריפה (ע"ע יוון). דירוג האשראי מקבע גם את המשטר הקפיטליסטי הנצלני ביותר – כי זהו המשטר היחיד המתפקד היטב, על פי רציונאל הסוכנויות. כל חריגה מהדרך הניאו-ליברלית "נענשת" מיידית על ידי הסוכנויות. "משמעת כלכלית", "הפרטה מסיבית" ו"שמירת מסגרת התקציב", הן האורים והתומים בהשקפה זו. האם המדינות מסוגלות להתמודד עם הורדת דירוג האשראי, האם הן יכולות להתגבר על אימת השווקים? התשובה היא חיובית. איסלנד עשתה זאת לפני כשנה וארגנטינה לפני כעשור. מדינה אחת אירופאית ומדינה נוספת לטינו-אמריקאית שנקלעו למשבר כלכלי חריף במיוחד, החליטו להתעלם מכללי המשחק שמטילות הסוכנויות לדירוג אשראי – וזה עשה להן, ולאזרחיהן, רק טוב.

* ד"ר אפרים דוידי, המכללה החברתית-כלכלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully