וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריאות יקרה: איפה כדאי לקנות ויטמינים?

גבריאלה דוידוביץ'-ויסברג

23.1.2012 / 8:42

שוק הוויטמינים ותוספי המזון הולך וגדל בישראל בשנים האחרונות. איך לבחור את הויטמין המתאים? איפה לקנות אותו? ועם מי כדאי להתייעץ? מדריך

הטרנד הבריאותי של השנים האחרונות העלה את המודעות לתזונה מאוזנת - ולצדה גם את הפופולריות של ויטמינים ותוספי תזונה. האחרונים נתפשים ככאלה המשפרים את איכות החיים ומחזקים את ההגנה על גופנו. אלא שבפועל המצב מורכב יותר, כפי שמלמדת תביעה ייצוגית שהוגשה באחרונה נגד שורת חברות המייצרות את תוסף המזון אומגה 3.

לפני כחודשיים הוגשה בישראל בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך של כמעט 2 מיליארד שקל נגד חברות תוספי התזונה המייצרות, מוכרות ומשווקות את התוסף אומגה 3. בתביעה מואשמות החברות - בהן סולגאר, נוטרה, מדיטרנד, מכבי שירותי בריאות, טעם טבע אלטמן, אושן נוטרישן, סופר-פארם וד"ר פישר - כי התוסף מכיל מתכות מסוכנות לגוף, וכי אין לכך אזכור ראוי על גבי האריזה או אזהרה כלשהי בעניין.

התובעים מדגישים כי המוצר אומגה 3 מכיל מתכות המצטברות בגוף האדם, שאינן מתפרקות או מתעכלות כראוי. מקור המתכות הוא בפסולת רבה המושלכת לים ושממנה ניזונים הדגים. כדי להיפטר מאותן מתכות יש לבצע תהליך מסובך של פירוק, הכרוך בעלויות גבוהות, שרוב החברות כנראה אינן מסוגלות לעמוד בו. תלונה נוספת שעולה בתביעה היא שעל רוב המוצרים מופיע הכיתוב "ללא חשש למתכות", מה שמוסיף חטא על פשע ומהווה הטעיה רפואית וצרכנית. התוצאה, לפי התביעה, עלולה לסכן חיים. החברות עדיין לא הגיבו בעניין.

התביעה הזו רק ממחישה עד כמה תחום הוויטמינים ותוספי התזונה שנוי במחלוקת. "יש בענף חילוקי דעות רבים בין אנשי המקצוע לגבי התוספים", אומרת עינת מזור, דיאטנית קלינית בשירותי בריאות כללית. "יש מחקרים שיכולים להראות יעילות של אחד מהם, בעוד שמחקרים אחרים יראו כי אותו התוסף בדיוק אינו מועיל - ואף עלול להזיק".

למרות חילוקי הדעות, מדובר בענף שמתפתח בצעדי ענק. לפי דו"ח שפירסמה באוקטובר חברת המחקר GIA, השוק העולמי של תוספי המזון צפוי להגיע לשווי של 3.2 מיליארד דולר בשנה עד 2017. גם בישראל נרשמה בעשור האחרון צמיחה שנתית משמעותית: לפי נתוני קבוצת דן אנד ברדסטריט, המתמחה בניהול סיכונים, שוק התוספים בישראל מגלגל כיום כ-800 מיליון שקל בשנה - ושיעור הצמיחה השנתי בענף הוא 3%-7%.

לא להשתמש בלי להתייעץ

הסיבות להחלטה ליטול ויטמינים או תוספים למיניהם משתנות מאדם לאדם. ד"ר מוטי לוי, מנהל היחידה לרפואה משלימה בשירותי בריאות כללית, מסביר כי יש סיבות רבות לרכישת מוצרים מסוג זה, אך בבסיסן עומדת המחשבה כי הם משפרים את הבריאות.

אסף קורן, נטורופת, מומחה לצמחי מרפא ומרצה במכללת רידמן, אומר כי "תוספי מזון, כמו גם צמחי מרפא, בהחלט יכולים לעזור ועשויים להשתלב היטב גם עם טיפול תרופתי. ואולם חשוב שהדבר ייעשה בצורה מבוקרת על ידי איש מקצוע שמכיר את התוויות האמיתיות של הצמחים או התוספים השונים". לדבריו, הבלבול בקרב הצרכנים גדול: "אנשים חושבים שהם יכולים לעשות את הבחירה הנכונה לבדם. מגיעים אלי מטופלים שצורכים 20-30 קפסולות שונות ביום, מבלי לדעת באמת מה כל דבר עושה ולמה הם לוקחים אותו".

מחירי ויטמינים. TheMarker
מחירי ויטמינים/TheMarker

גם מזור לא מקלה ראש בהכוונה המקצועית לפני הבחירה במוצר המתאים, וממליצה שהתהליך ילווה בבדיקות דם ובמעקב של רופא המשפחה. לטענתה, "לעתים יכולות להיות אינטראקציות שליליות בין תוספים לתרופות, וכאן תפקידו של הרופא באישור התוסף, בהתחשב בכל המידע הרפואי והתרופתי של המטופל".

ד"ר לוי ממליץ להתייעץ עם נטורופתים, שהם לטענתו המתאימים ביותר לייעץ בעניין, ומזהיר מצריכה לא מבוקרת של תוספי מזון. "נטילת אומגה 3, למשל, יכולה להגביר את דילול הדם, ולכן מי שנוטל תרופות שמדללות את הדם צריך להיזהר מהשילוב", אומר לוי. "יש כמובן גם סכנה בנטילת מינוני יתר שצריך להיות ערים לה, ולכן לא הייתי מציע למי שאינו מצוי בתחום ליטול תוספים רק על סמך נתונים באינטרנט או במדיה". כך למשל, נטילת יתר של ברזל עשויה להיות מסוכנת ואף רעילה, ולכן מוגדרת כמות יומית מומלצת, המשתנה בהתאם לגיל, למין ולמצב הבריאותי.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

איך בוחרים?

לאחר שמחליטים לקחת ויטמין או תוסף תזונה, נשאלת השאלה איך בוחרים מתוך ההיצע העצום שיש כיום על המדפים ברשתות הטבע והפארם.

"חשוב לבחור בחברות מוכרות שעומדות בתקן GMP (תו תקן עולמי להבטחת איכות המוצר בתעשיית התרופות והמזון שאמור להיות מצוין על גבי האריזה)", אומר לוי. "הסכנה במוצרים של חברות לא מוכרות היא במינון לא מדויק של המרכיבים במוצר, למשל, צמח שיהיה בריכוז נמוך הרבה יותר מהכתוב על תווית התוסף, או שלא יהיה קיים בו כלל, במיוחד בצמחים יקרים".

משרד הבריאות מפקח על יצרני ויבואני מזון ובכלל זה תוספי תזונה, אך טוען כי האחריות לעמוד בדרישות חוק בטיחות המוצר ואיכותו, לרבות סימונו, חלה על היצרן או היבואן.

במשרד ממליצים לפנות למוקד "קול הבריאות" של המשרד כדי לבדוק אם למוצר יש אישור, ומדגישים כי על פי החוק, מוצר המיוצר במפעל בעל היתר GMP, רשאי לסמן את תקן ה-GMP גם בתווית. ואולם סימול זה הוא לא אישור וליעילותו של תוסף התזונה.

עוד אומרים במשרד הבריאות, כי יש להבחין בין ויטמינים המאושרים כתוספי תזונה לוויטמינים הנחשבים כתרופה, כמו B12, ברזל וסידן, שכן אלה מיועדים לטיפול במצבי מחלה וחלים עליהם הכללים החלים על שיווק תרופות, כלומר רכישה בבית מרקחת בלבד.

מאחר שההיצע בשוק גדול, ומאחר שמותגים רבים מציעים מוצרים דומים, המומחים ממליצים לבחור בחברות המוכרות. החברות הבולטות הפועלות בתחום בישראל, הן טעם טבע אלטמן, המחזיקה בכ-25% מהשוק וסולגאר, המחזיקה ב-15%-18%. חברות נוספות הן אלספה, Nutrelife ו-GNC. בישראל פועלים עוד מגוון מותגים, חלקם מוכרים בעולם, אך נתח השוק שלהם כאן קטן.

לדברי אנשי המקצוע, הבחירה בין חברה מוכרת אחת לאחרת אינה משמעותית וצריכה להיעשות בעיקר משיקולי עלות. "אין הבדלים תהומיים בין החברות הגדולות. אם מדובר באותו חומר בדיוק, אזי ההבדל כמעט לא קיים", אומר לוי. לדברי מזור, "יכולים להיות הבדלים קלים בין מולטי-ויטמינים של חברות שונות, שיתבטאו באחוז היחסי של ויטמין או מינרל מסוים ביחס לכל שאר האחרים. מסיבה זו לאנשים הנוטלים מולטי-ויטמינים מומלץ לגוון בין מוצרים מקבילים של חברות שונות".

כדאי להשוות מחירים

לפי נתוני דן אנד ברדסטריט, שוק הוויטמינים ותוספי המזון מתאפיין ברגולציה מוגבלת ביותר, ללא פיקוח על מחירי המוצרים. כתוצאה מכך, המחירים נעים בקשת רחבה - וריבוי המבצעים מעיד על תחרותיות בענף. מבדיקה שערכנו בסופר-פארם - של מחירי ויטמין C, ויטמין B12, אומגה 3, ברזל, חומצה פולית ואבץ פיקולארט של שלוש החברות הגדולות בתחום - גילינו כי מוצרים רבים נמכרים במבצעים, והפערים יכולים להגיע ליותר מ-50%.

מחירי ויטמינים. TheMarker
מחירי ויטמינים/TheMarker

עוד עלה מהבדיקה, כי מבין המותגים המציעים את אותו המוצר, ברוב המקרים חברת GNC היא הזולה ביותר. במוצרי אומגה 3 המחיר הנמוך ביותר היה של אלספה, שמציעה הכי הרבה מוצרי אומגה 3 בישראל. החברה היקרה מכולן היתה סולגאר. למרות ההבדלים הברורים במחיר, סולגאר ואלטמן - שתי החברות הגדולות - מציעות את המבחר העשיר ביותר של ויטמינים ותוספי תזונה.

מחברת אמברוזיה סופהרב, יבואנית ומשווקת מוצרי סולגאר בישראל, נמסר בתגובה: "סולגאר ישראל היא החברה המובילה בישראל בתחום תוספי התזונה, ויטמינים, מינרלים וצמחי מרפא. המוצרים משווקים במחירי מחירון קבועים לצרכן, לרשתות הפארם ולבתי הטבע הנבחרים. בפועל, כל נקודת מכירה קובעת את התמחור הסופי שלה ואת ההנחה שאותו תעניק לצרכן הסופי".

איפה הכי כדאי לקנות?

בדקנו את המחירים של ויטמין B12 של אלטמן, ברזל עדין של סולגאר ואומגה 3 של אלספה בכמה נקודות מכירה: בשירותי בריאות כללית, עדן טבע מרקט, טבע קסטל, סופר-פארם, ניו פארם ואתר האינטרנט Drugstore.co.il, השייך לבית המרקחת שור טבצ'ניק. מהבדיקה עולה כי רוב המוצרים היו זולים יותר באתר האינטרנט, אם כי לא בהפרשים משמעותיים (זאת ללא חישוב דמי משלוח, שיכולים לייקר את העלות הסופית).

כך או כך, למי שמחליט לרכוש ויטמינים ברשת כדאי לבחור באתר שמשויך לבית מרקחת, ומאפשר להתייעץ עם רוקח לפני הרכישה. לגבי המחירים בשאר נקודות המכירה, המגמה אינה מוחלטת וקשורה רבות למבצעים שמוצעים ברשת באותו זמן - ולכן כדאי להשוות מחירים לפני כל קנייה.

המחירים בארה"ב נמוכים משמעותית

בישראל אמנם קיימים פערים משמעותיים בין מחירי הוויטמינים בין נקודות מכירה ובין החברות, אך כשמשווים את המחירים הנמוכים ביותר שמצאנו בישראל למחירים בארה"ב - מגלים שהישראלים משלמים הרבה יותר.

כך, למשל, כשבדקנו את מחירי הוויטמינים ותוספי התזונה של אחת מחברות הפופולריות בתחום בארה"ב, Nature Made, ברשת השיווק האמריקאית טארגט, גילינו פערים של עשרות אחוזים. לדוגמה, המחיר הנמוך ביותר שמצאנו בישראל לוויטמין C 500 מ"ג היה 0.53 אגורות לטבליה; ואילו בארה"ב המחיר הוא 0.11 אגורות לטבליה. המחיר הנמוך ביותר שמצאנו לטבליה של ברזל בישראל הוא 0.62 אגורות; ואילו בארה"ב המחיר הוא 0.12 אגורות לטבליה. חשוב לציין כי בארה"ב אין מע"מ על ויטמינים ותוספי מזון, מה שמוזיל עלויות, אך הדבר עדיין לא מצדיק את ההפרשים במחירים.

מחירי ויטמינים. TheMarker
מחירי ויטמינים/TheMarker

בכיר באחת המשווקות הגדולות בישראל של ויטמינים ותוספי תזונה, טוען שהסיבה לפערי המחיר מול ארה"ב היא כי "בישראל הכל יקר. המדינה קטנה, הגבולות סגורים וכמות האנשים שצורכים את אותו המוצר הרבה יותר קטנה. יש הוצאות בסיסיות שאותן צריך לכסות במכירת מוצר, במיוחד את ההוצאות הראשוניות של כל חברה, ולפי זה מתמחרים את המחיר. מאחר שיש פחות לקוחות - אוטומטית המוצר יקר יותר.

"בנוסף, בארה"ב ניתן למצוא אלפי חברות וסוגי ויטמינים, ואילו בישראל אין מקום לכל כך הרבה שחקנים, ומי שנכנס מעדיף להביא את המוצרים הטובים והיקרים - ומראש יש פחות מקום לחברות קטנות ולא מוכרות. בארה"ב גם לא צריך לעבור ביורוקרטיות רבות כמו בישראל בנוגע למסים ולמע"מ כדי למכור. המוצר גם תמיד יהיה זול יותר במדינה שבה הוא מיוצר לעומת מדינה אחרת שבה הוא ישווק, וההבדלים יגיעו לעשרות אחוזים". לטענת הבכיר, הפחד התמידי הוא שיש שחקנים שמנצלים את הצרכן וכי בישראל זה לא המצב, והרווחים הסופיים דומים בין ארה"ב לישראל.

כך בדקנו

השוואת המחירים בין החברות ובין נקודות המכירה נערכה ב-20 בינואר בסניף סופר-פארם ברמת אביב, ומוצרים חסרים הושלמו מסניף סופר-פארם בדיזנגוף סנטר בתל אביב. בהשוואה בין החברות בחרנו להציג את המחירים של שישה ויטמינים ותוספי מזון פופולריים בשלוש חברות גדולות ומוכרות שלהן מגוון עשיר של מוצרים בישראל. מאחר שמספר הטבליות בכל חבילה אינו זהה, כדי לערוך השוואה נכונה חישבנו את המחיר לטבליה. בברזל והאבץ שנבדקו גם כמות המ"ג בכל טבליה משתנה, והחישוב של המחיר נעשה בהתאם. כמו כן התחשבנו גם במבצעים שהיו רלוונטיים ליום הבדיקה.

  • עוד באותו נושא:
  • ויטמינים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully