וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא לאפשר מחיקת הפסדים באמצעות תקן חשבוני"

ערן אזרן

23.1.2012 / 10:42

אי.די.בי הודיעה כי בכוונתה לאמץ את תקן חשבונאי המאפשר לחברות להכיר בשינויי שווי השקעה בנפרד מדו"ח הרווח וההפסד הרגיל שלהן. רשות ניירות ערך יוצאת נגד התופעה

רשות ניירות ערך (ני"ע), בראשותו של פרופ' שמואל האוזר, ממליצה למשרד המשפטים לתקן תקנות שימנעו חלוקה של דיבידנד כתוצאה מאימוץ מוקדם של התקן החשבונאי IFRS9 – כך עולה מהודעה שפרסמה היום הרשות. התקן החשבונאי IFRS9 מאפשר לחברות להכיר בשינויים בשווי הוגן של השקעה פיננסית, שלא במסגרת דו"ח רווח והפסד רגיל, אלא כחלק מדו"ח רווח והפסד כולל. זאת בעוד שהדיבידנדים המגיעים מההשקעה הפיננסית, ימשיכו להיכלל במסגרת הדו"ח החשבונאי הרגיל, ויאפשרו להגדיל את יתרת העודפים הניתנים לחלוקה כדיבידנד לבעלי המניות.

באחרונה הודיעה קבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, כי בכוונתה לאמץ את התקן החדש החל מהרבעון הראשון של 2012. אימוץ התקן, שייעשה בצורה רטרואקטיבית, יאפשר לה לנסח מחדש את דו"חותיה הרבעוניים, כך שהפסדי הענק שנרשמו בעקבות ההשקעה במניות הבנק השוויצי קרדיט סוויס לא ייכללו. הדבר יאפשר לחזור ליתרת עודפים חיובית ולחזור למסלול של חלוקת דיבידנד.

במסגרת ההנחיות שפורסמו היום, הרשות מטילה חובות גילוי מקיפות על חברות שבחרו לאמץ באימוץ מוקדם את IFRS 9, וכתוצאה מכך נוצרו להם לכאורה רווחים הראויים לחלוקה כדיבידנד. כך למשל, אחת מההנחיות קובעת כי בכל דו"ח כספי יוצגו במסגרת ביאור בדו"ח יתרת הרווחים הניתנים לחלוקה אילולא היה מאומץ IFRS 9. בנוסף, על החברה יהיה להציג את נימוקי הדירקטוריון לקיומם של רווחים ראויים לחלוקה, וכן את המידע וההערכות המהותיים שעמדו בבסיס החלטת הדירקטוריון כאשר אישר את החלוקה.

הרשות מסבירה כי התקן החשבונאי, שאימוצו המקורי אמור להתרחש רק ב-2015, "אינו מתמודד באופן מספק עם החשש לחלוקה שאינה עומדת במבחן הרווח, ולפגיעה אפשרית במחזיקי איגרות החוב". במילים אחרות, הרשות חוששת שמא בעלי השליטה בחברות הבורסאיות ינצלו את העובדה שאינם צריכים להכיר עוד בהפסד מהחזקות פיננסיות, וימשיכו לשאוב דיבידנדים מהחברה למרות שבמהלך התקופה, בפועל, המשיכה החברה לרשות הפסדים שאינם נכללים בדו"ח הרווח וההפסד.

עם פרסום ההודעה ציין יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר כי הרשות "מגבשת המלצות לתיקון חוק החברות, כך שמבחן הרווח יותאם למציאות החשבונאית הקיימת לאחר אימוץ תקני החשבונאות הבינלאומיים". כמו כן צוין כי הרשות "בוחנת המלצה לתיקון החוק כך שנקודת המוצא ליישום מבחן הרווח לצורך חלוקת דיבידנד יתבסס על הרווח הכולל תוך נטרול רווחים שטרם מומשו הנובעים משערוך נכסים ו/או התחייבויות לשווי הוגן".

טרם התקבלה תגובת אי.די.בי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully