וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר מתנגד למס על עשירים: "יביא להסטת השקעות"

מירב ארלוזורוב

24.1.2012 / 8:15

חששו של נגיד בנק ישראל הוא חלק מחשש כללי יותר בגין אווירה ציבורית עויינת לעשירים. לפי ההערכות התנגדותו של פישר היתה הסיבה למשיכת החקיקה על ידי השר שטייניץ

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, מתנגד להטלת מס העשירים (מס יסף) - העלאת המס המרבי ב-2%, גם על שכר וגם על הון - לכל מי שהכנסתו גבוהה ממיליון שקל בשנה.

פישר חושש כי העלאת המס עלולה להביא להסטת השקעות מישראל לחו"ל, במיוחד על רקע האווירה הציבורית כיום, שאינה אוהדת עשירים. המלצה להטיל מס יסף נכללה בדו"ח של ועדת טרכטנברג.

החשש של פישר הוא חלק מחשש כללי יותר שלו לגבי האווירה הציבורית השוררת כיום כלפי אנשי עסקים בישראל - אם במסגרת המאבק נגד הריכוזיות המשקית (שפישר היה בין מוביליו) לא נוצרה כבר אווירה שגויה של רדיפת עשירים באשר הם. לפיכך, פישר חושש כי ישראל עלולה לאבד את האטרקטיביות שלה בעיני משקיעים גדולים, במיוחד חברות היי-טק, שיכולות בקלות להעתיק את פעילותן לחו"ל.

להערכת פישר, ישראל חייבת להישאר תחרותית בכל הקשור לשיעורי המס שהיא מטילה על משקיעים גדולים. הדבר נוגע גם למיסוי ההון של עשירים במדינה, שלא יכול להיות גבוה משמעותית מזה המקובל בעולם, ובעיקר למיסוי על עבודה. ועדת טרכטנברג נזהרה להעמיד את מדרגת המס המרבית לעשירים במסגרת מס העשירים, על 50%. זאת, לפי הכלל המפורסם, שקבע שר האוצר משה ניסים בסוף שנות ה-80, שלפיו "מחצית עמלו של אדם בידו" - משמע שאסור ששיעור המס יעבור את ה-50% משום ששיעור מס גבוה יותר יוצר תחושה פסיכולוגית כי המדינה לוקחת את מרבית הכסף ולכן אין טעם לעבוד (בישראל) או אין טעם לשלם מס כחוק.

עם זאת, פישר סבור כי המדרגה המרבית צריכה להיות נמוכה מ-50%, משמע שרף השבירה הפסיכולוגית של משקיעים מתרחב כבר כשהמס מגיע לרמה זו. להערכתו, בשל הסיכון הפסיכולוגי ולאור העובדה שהמס אמור להכניס רק 400 מיליון שקל בשנה, מיותר לקחת את הסיכון.

ההערכה היא כי עמדתו של פישר היא אחת הסיבות שבעטיה שר האוצר, יובל שטייניץ, ביטל ברגע האחרון את חקיקת מס העשירים בכנסת. ההערכה היא כי שטייניץ וראש הממשלה, בנימין נתניהו, רואים את הדברים בדומה לפישר, ולכן אינם תומכים במס העשירים.

השבוע התבטא שר האוצר בכנסת לגבי אווירת העליהום נגד העשירים בישראל. לדבריו, בקרב הקהילה העסקית יש תחושה של עליהום נגדם, והדבר מביא להססנות בהשקעות. שטייניץ ציין את ההססנות העסקית הזאת כאחד האיומים על הצמיחה ב-2012.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully