וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה הציעה לאינטל: בנו מרכז פיתוח במקום מפעל

אורה קורן

24.1.2012 / 8:24

בתמורה למענק של מיליארד שקל והקלות במיסים התחייבה אינטל להקים מפעל חדש בצפון. כעת הציעה הממשלה הקלות לאינטל והיא תוכל לבנות מרכז פיתוח בלבד

גורמים בממשלה המנהלים את המשא ומתן עם אינטל על הקמת המפעל הבא שלה בישראל הציעו לחברה הקלות בתנאים למענק, לעומת התנאים שהציבה הממשלה לחברה לפני כחצי שנה - כך מסרו מקורבים למגעים עם אינטל.

התנאי המקורי לקבלת מענק בסך מיליארד שקל היה הקמת מפעל הרכבה באזור הצפון שיעסיק יותר מ-500 עובדים. לדברי המקורבים למגעים, לחברה מוצע כעת להקים במקום מפעל ההרכבה מרכז מחקר ופיתוח (מו"פ) בצפון, בנוסף למרכז המו"פ שלה בחיפה, שיעסיק כמה מאות עובדים. ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי המגעים עם הנהלת אינטל נמשכים. אינטל הבהירה למשרד התמ"ת כי על רקע המשבר העולמי היא מעכבת את קבלת ההחלטה לגבי מיקום המפעל הבא.

ביולי 2011 הודיעו שר האוצר יובל שטייניץ ושר התמ"ת שלום שמחון, כי אישרו לאינטל מענק של כמיליארד שקל לביצוע השקעה בישראל ביותר מ-5 מיליארד שקל. עוד הדגישו כי חלק מהמענק מותנה בהקמת מפעל בצפון.

בהודעה משותפת שפירסמו המשרדים נמסר כי הוחלט לאשר עקרונית מתן מענק לאינטל במטרה שתשקיע בשני מפעליה בישראל, ובין היתר תכפיל את גודל מפעל הייצור שלה בקרית גת ותקים מפעל הרכבה חדש בצפון. כתנאי לאישור המענק תחויב אינטל בהעסקת כ-1,500 עובדים נוספים בקרית גת ו-600-1,000 עובדים חדשים בצפון. במשרד התמ"ת הביעו תקווה כי המפעל בצפון יוקם באזור בית שאן, אולם באינטל הטילו ספק בכך.

כמו כן תהיה אינטל זכאית לקבלת הטבות המס הקבועות בחוק לעידוד השקעות הון, ותהפוך לחברה הראשונה הזכאית למעמד של מפעל מועדף מיוחד שנקבע במסגרת הרפורמה שבוצעה בחוק עידוד השקעות הון. מדובר בתשלום מס של 5% בלבד לעומת ממוצע של כ-12% שהחברה משלמת כיום. מקבץ ההטבות נועד לעודד את אינטל להקים את המפעל הנוסף בצפון.

באותה החלטה נקבע כי בגין ההשקעות האמורות תועמד מסגרת תקציבית מותנית בשלושה מהלכים: עד 300 מיליון שקל יינתנו לאינטל כמענק השקעה בקרית גת בלבד; תוספת של 550 מיליון שקל תינתן עבור הקמת מפעל עוגן המעסיק לפחות 600 עובדים בצפון; ותוספת של כ-150 מיליון שקל בעבור הגדלת מספר המועסקים בצפון ב-400 עובדים. תקופת ההעסקה הנדרשת היא עשר שנים לפחות. המענק ישולם לחברה החל מ-2014, בהתאם לביצוע ההשקעה.

ביוני 2011 הגישה אינטל למשרד התמ"ת בקשה לקבלת מענק בגין השקעה להכפלת המפעל הקיים בקרית גת. הכפלת המפעל בקרית גת תאפשר לאינטל לייצר בטכנולוגיה המתקדמת ביותר שקיימת כיום בידי החברה ותגדיל את מספר המועסקים במפעל החברה. במקביל הודיעה החברה כי היא שוקלת הקמה של מפעל הרכבה בצפון הארץ.

בהנחיית השרים פעל במשך יותר מחודשיים צוות משותף של משרד האוצר ומשרד התמ"ת, ובשיתוף מינהל הכנסות המדינה ואגף כלכלה ומחקר במשרד האוצר. הצוות בדק את כדאיות חלופות ההשקעה ואת התועלת למשק הנובעת מהן בהיבטים שונים..

ממשרד התמ"ת נמסר בתגובה כי המשרד, באמצעות מרכז ההשקעות, פועל ליצירת מקומות עבודה בפריפריה, על מנת להביא להגברת שיעור המעורבות בתעסוקה, צמצום הפערים החברתיים-כלכליים וחיזוק הצמיחה הכלכלית; לפיכך, הביע מרכז ההשקעות במשרד התמ"ת נכונות לסייע לחברת אינטל במימון הקמת מפעל בקרית גת, בתנאי שזו תקים מפעל ייצור או מרכז מחקר ופיתוח בבית שאן או במקום פריפריאלי אחר כמו נצרת, במסגרתו יועסקו כ-1,000 עובדי ייצור או מאות מהנדסי תוכנה.

  • עוד באותו נושא:
  • אינטל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully