וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחירי הנפט יציבים למרות הסנקציות על אירן

24.1.2012 / 13:00

עלייה בהיקפי הייצור במאגרי הנפט בארה"ב ויכולתה של סעודיה להאיץ את ייצור הנפט בשטחה מרגיעים את השווקים ושומרים על מחירי הנפט למרות ההכרזה על הסנקציות על אירן

למרות הטלת האמברגו האירופי על הנפט האירני והסנקציות הכלכליות המחריפות, מחירי הנפט שומרים לעת עתה על יציבות מפתיעה. נראה כי לפי שעה הסיבה טמונה בעלייה בהיקפי הייצור במאגרי הנפט בארה"ב וביכולתה של סעודיה להאיץ את ייצור הנפט שבשטחה אם תידרש לכך.

בניגוד להערכות ולחששות מאז הטלת האמברגו ביום ראשון עלה מחיר הנפט בשיעור מתון של כ-1% בלבד, ומחירה של חבית נפט מסוג טקסס מתוק עדיין נסחר מתחת ל-100 דולר לחבית. נראה כי היציבות במחירי הנפט נשמרת הודות לעתודות הנפט האמריקאיות.

דו"ח של מחלקת האנרגיה שיתפרסם ביום רביעי צפוי להציג עלייה שבועית של 1.5 מיליון חביות בייצור הנפט בארה"ב, זאת על פי סקר אנליסטים שערכה בלומברג. ארה"ב היא ספקית הנפט השלישית בגודלה בעולם עם ייצור יומי של כ-6 מיליון חביות. לשם השוואה תפוקת הנפט האירנית עומדת על 2.6 מיליון חביות ליום זאת לפי נתוני סוכנות האנרגיה הבינלאומית.

"השוק ממתין להתפתחויות נוספות בחזית האירנית", אמר דיוויד לנוקס, אנליסט בחברת השקעות בסידני. "כולם ציפו שעם הטלת האמברגו מצד גוש היורו מחירי הנפט יזנקו לאזור ה-115 דולר לחבית אך זה לא קרה".

גם במחיר הנפט מסוג ברנט, הנסחר באירופה ומגיע ברובו ממדינות המפרץ והמזרח לא חלו תנודות משמעותיות. מחירה של חבית נפט נסחר ברמות של 110 דולר לחבית, רמת מחירים שאיפיינה את המסחר בחוזים על הברנט בחודשים האחרונים.

שר הנפט של סעודיה, ספקית הנפט השנייה בעולם, שיגר מסר מרגיע לאיחוד האירופי לפני כשבוע כאשר אמר בראיון ל-CNN כי ארצו יכולה להאיץ את ייצור הנפט לרמה של 12.5 מיליון חביות בנפט אם תידרש, זאת לעומת היקף של 9.8 מיליון חביות כיום כך לפי נתוני בלומברג. האיחוד האירופי הוא הצרכן הגדול ביותר של נפט אירני עם צריכה של כ-600 אלף חביות נפט ביום.

"לאורך כל הדרך אמרנו שסעודיה יכולה לכסות על הפסקת אספקת הנפט מאירן, ולא משנה מה יקרה", אמר לנוקס. "זה אמנם יהיה קצת יותר קשה אבל זה אפשרי". שר החוץ הספרדי, חוסה מנואל גרסייה, אמר אמש כי סעודיה התחייבה להחליף את הנפט אותו רוכשת ספרד מאירן לאחר שיוטל אמברגו על טהרן. הנפט האירני מהווה כ-10% מתצרוכת הנפט של הספרדים. לדברי מנואל גרסייה, הוא כבר דן בעניין עם חברות האנרגיה הספרדיות בטרם הגיעה לפגישת שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל, בה הוחלט על הטלת הסנקציות על אירן.

אתמול סיכמו שרי החוץ של האיחוד האירופי על הטלת אמברגו על הנפט האירני. השרים הודיעו כי האמברגו יתחיל ב-1 ביולי וחוזים שיפוגו עד לתאריך זה יכובדו. בנוסף סיכמו ממשלות אירופה על הקפאת כל הנכסים של הבנק המרכזי של אירן ועל איסור סחר בזהב ובמתכות יקרות עם הבנק וגופים פיננסים נוספים באירן זאת על פי גורמים רשמיים. שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, אמרה כי היא מקווה שהסנקציות הפיננסיות יכריחו את טהרן לחזור לשולחן המשא ומתן עם המערב.

המתקפה הכלכלית על אירן עלתה אתמול בלילה מדרגה נוספת, לאחר שארה"ב הודיעה על הטלת סנקציות נגד הבנק האירני השלישי בגודלו במדינה בניסיון נוסף ללחוץ על טהרן לסגת משאיפותיה הגרעיניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully