וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמונה הזדמנויות להשקעה שיהפכו את העולם המוכר לנו

איתן אבריאל, סיון קלינגבייל

24.1.2012 / 23:02

תשכחו מהארנק, כסף מזומן, כרטיסי אשראי ואולי אפילו מהמושג שנקרא חשבון בנק - כללי המשחק עומדים להיכתב מחדש בשנים הקרובות

לאחר ועידה של שלושה ימים, מאות דוברים, 1,400 משתתפים והאזנה לעשרות מהדמויות הבכירות ביותר של עולם האינטרנט, הטכנולוגיה והפיננסים, הנה סיכום מעשי: שמונה הזדמנויות להשקעה - חברות, נישות ותחומים שעשויים לפרוץ כבר השנה.

1. תשלומים אלקטרוניים. תשכחו מהארנק: בתוך שלוש שנים, לכל היותר, לא יהיה יותר צורך בארנק כדי לבצע תשלומים. אלה יבוצעו באמצעות אפליקציות שפועלות על-גבי הטלפון הסלולרי וסולקות ישירות את העסקה מול העסק. למעשה, לא יהיה אפילו צורך במכשיר סלולר: כבר כיום אפשר לבצע רכישות באמצעות הקלדת מספר הטלפון בתוספת סיסמה. המשמעות: החברות שיצליחו להתבסס בכל מדינה ומדינה כגוף המאפשר תשלומים בטוחים, פשוטים ואמינים - יגיעו רחוק.

2. אשראי וכסף אלקטרוני. אף שהוא מתאים כמו כפפה ליד למציאות הדיגיטלית, תחום הבנקאות והאשראי לא הציג חדשנות אמיתית כבר יותר מ-20 שנה. אלה המבקשים לבקר את הבנקאות המסורתית, טוענים כי הכספומט היה פריצת הדרך האמיתית האחרונה בעולם הזה. אבל עכשיו, אולי סוף-סוף, מתחילות חברות אינטרנט צעירות להניע את הגלגלים בעולם הקפוא של הבנקאות באמצעות שירותי אשראי מהפכניים, שירותי רכישה מאובטחים ושירותי אשראי ופיקדונות חברתיים, שבהם אנשים לווים ומפקידים אחד אצל השני - ללא תיווך של בנק. היזמים בתחום טוענים כי "בעוד 15 שנה לצעירים לא יהיה חשבון בנק - הם לא יצטרכו דבר כזה". אך השאלה הגדולה היא כיצד יגיבו הבנקים: האם הם יישארו מאחור בגלל טכנולוגיה מיושנת ותרבות שמרנית - או שיצליחו לגרום לרגולטורים לעצור את הקידמה בתירוצים שונים כמו "בטיחות".

3. מדיה חברתית, מדיה חברתית - אבל הסיפור האמיתי הוא הטכנולוגיה שמאחוריה. כולם, גם בישראל, רצים ליצור עוד ועוד יישומים ושירותים חברתיים, שבהם המשתמשים הם אלה שמזינים את התוכן באלפי וריאציות. ההיגיון והמגמה נכונים, אלא שרק בודדים יצליחו במקום שבו גם אלפים ייכשלו, פשוט כי בעסקי האינטרנט נשארים בסופו של דבר רק מספר קטן של שחקנים גדולים. ההזדמנות נמצאת אצל הבודדים שיצליחו לשלב גם רעיון חדשני, גם עיצוב מושך, ובעיקר יכולות טכנולוגיות גבוהות מאחורי היישומים: השרתים, בסיסי הנתונים, והעבודה בסביבת ענן.

4. עידן הווידאו סוף-סוף הגיע. כמה זמן מדברים בכנסי הטכנולוגיה על מהפכת הטלוויזיה? לפחות חמש שנים - והיא עדיין לא הגיעה, לפחות לא לקהל הרחב. אבל אנשים מיושבים, כאלה שמנהלים חברות מדיה כמו ניוז קורפ, טוענים שזהו זה: הווידאו הגיע לאינטרנט. למה דווקא עכשיו: כי הטכנולוגיה סוף-סוף קיימת, רוחב הפס קיים, מכשירי הקצה קיימים ויוצרי התכנים קיימים. ה"מיזוג" הגדול של עולם המדיה, של טקסט, מוסיקה ווידאו, מתחיל עכשיו את הנסיקה הגדולה שלו. זו הסיבה לכך שהעיתונאים הכלכליים השמרנים של 'וול סטריט ג'ורנל' מקבלים עכשיו הכשרה בצילום סרטוני וידאו באמצעות הטלפון הסלולרי שלהם, והנחיה מהעורכים האחראים לחזור ממשימות וראיונות גם עם תוכני וידיאו.

5. אפליקציות לכל דבר. לדעת רבים, הדפדפן הוותיק מתחיל לאבד מהרלוונטיות שלו, ומוחלף על-ידי אפליקציות - בעיקר במכשירים ניידים. המספרים פשוט מטורפים: כמעט כל ספק שירות גדול, אי-ביי או פייסבוק, מדווח על גידול של מאות ואולי אלפי אחוזים בשימוש באפליקציות שלו - על חשבון העבודה מול מחשב ודפדפן. את התופעה רואים בצריכת מידע, בחדשות, אבל גם במסחר, בתשלומים, במשחקים - ובעתיד אולי בכל מקום. ההזדמנות: השקת שירותים חדשים רק באמצעות אפליקציה בסלולר, תוך ויתור על הדפדפן. דוגמה בולטת למגמה היא הרשת החברתית Path - אפליקציה מרשימה במיוחד שעושה את מה שפייסבוק עושה, אבל מוגבלת במכוון ל 150 משתתמשים בלבד. העיקרון: בפייסבוק יש לכם מאות ואלפי חברים שאינם באמת חברים שלכם. בגלל המגבלה של Path ל-150 חברים, אלה יהיו אנשים שייבחרו על ידי כל משתמש בקפידה, ולכן האינטראקציה עמם תהיה שונה לחלוטין. זיכרו היכן קראתם על Path בפעם הראשונה.

6. הכוח של הרשת חזק מאי פעם. אחרי האביב הערבי והקיץ הישראלי, הלכו משתמשי האינטרנט וגרמו לביטול - בינתיים - של הצעת חוק שהיתה מאפשרת לרשויות האמריקאיות לחסום כל אתר החשוד בהפצה ללא היתר של תכנים שחלים עליהם זכויות יוצרים. הפעילות המגוונת והמקוונת הוכיחה את הכוח שיש לאינטרנט לשנות דברים - ואפשר כבר עתה להעריך כי רבים יעבירו את המאבקים שלהם לאינטרנט, אפילו יותר ממה שנעשה עד כה. ההזדמנות: שירותים ואפליקציות המיודעות לחולל שינויים פוליטיים, מסחריים, צרכניים, ומה לא.

7. תעשיית הפרסום מחפשת משמעות. לכולם ברור כי האינטרנט הוא המקום החשוב ביותר להיות בו - אבל עדיין, הפרסום ברשת מתקשה להגיע לתוצאות מספקות ואפקטיוויות. מה שעוד לא ברור הוא האם מי שימצא את הנוסחה יהיו "הגברים של שדרות מדיסון" או הסטארט-אפיסטים הצעירים שמקימים חברות חדשות. בכל מקרה, התעשייה עדיין לא פיצחה את השיטה ¬ וכשזה יקרה ייתכן שנפגוש מודלים חדשים לגמרי לשיווק ברשת.

8. ה-הזדמנות? לא יודעים - אבל היא תגיע. מעבר להכל, בכנס DLD ההערכה הכללית היתה כי כללי המשחק באינטרנט, במדיה ובמסחר עומדים להיכתב מחדש בשנה-שנתיים-שלוש הקרובות - אבל אף-אחד לא יודע באמת איך הדברים ייראו. תחומים רבים יפתיעו - וזו תהיה ההזדמנות האמיתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully