וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיור בר השגה: עדיין עדיפות למשפחות מרובות ילדים

רנית נחום-הלוי

25.1.2012 / 11:24

מהקריטריונים לזכאות לדיור בר השגה שהציג שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס עולה כי 45% מהדירות יינתנו למשפחות בעלות 3 ילדים ומעלה. עדיפות ליוצאי צבא תינתן בחצי מהמכרזים

שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס ומנהל מינהל מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן, קיימו מסיבת עיתונאים בנושא המשך הצעדים למתן פתרונות דיור לזוגות צעירים.

יומיים לאחר הסערה שאירעה כאשר ח"כ שלי יחימוביץ (העבודה) חשפה את העדיפות שהעניק שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס (ש"ס), בדיור הציבורי בכך שהשווה את תנאיהן של משפחות מרובות ילדים לתנאיהם של נכים.

מהמסמך שנוסח עולה כי כלל לא נעשה שינוי בקריטריונים שנוסחו לפני כשנה ועדיין ניתנת עדיפות למשפחות מרובות ילדים ללא התחשבות בכושר ההשתכרות. בהתאם למסמך 20% מהדירות שישווקו במחירים מוזלים ינתנו ליחידים מעל גיל 35 או למשפחות ללא ילדים, 35% מהדירות יינתנו למשפחות בעלות ילד אחד או שניים ו-45% מהדירות יינתנו למשפחות שלהן 3 ילדים ומעלה.

על אף ההכרזות שנעשו בשבועות האחרונים לפיהן תינתן עדיפות ליוצאי צבא, בפועל עדיין ניתנת עדיפות לזוגות נשואים. לפי המסמך, יינתנו עד 80 נקודות בגין שנות נישואין או עלייה ארצה. לגבי יוצאי צבא ב-50% בלבד מהמכרזים תינתן עדיפות ליוצאי צבא בהיקף של 15 נקודות למשפחות בהן אחד מבני הזוג שירת בצבא או עשה שירות לאומי לפחות במשך 12 חודשים. עוד 5 נקודות יינתנו למשפחות בהן אחד מבני הזוג עדין משרת מילואים.

"כושר ההשתכרות מדיר את החלשים מדיור בר ההשגה"

בעניין כושר ההשתכרות, הסביר השר אטיאס כי הוחלט שקריטריון זה לא ייכלל בשל התנגדות ביטוח לאומי. "קריטריון מיצוי כושר השתכרות לשני בני הזוג בהיקף של 125% נשר", אמר אטיאס, "דנו ארוכות על כך עם נציגי המשרד ומינהל מקרקעי ישראל. משרד לביטוח לאומי הביע התנגדות לכך, בין היתר, בשל הראייה שלא נכון לתעדף מי ששפר עליו גורלו ושני בני הזוג עובדים, ולא משנה מה הסיבה לכך, לעומת כאלה שלא שפר עליהם גורלם ולא עובדים".

"בקרב 30% ממחוסרי הדיור בישראל עובדים שני בני הזוג. יש כל מיני סיבות שאנשים לא עובדים, אם זה מגבלות שונות, או מובטלים. ההחלטה כזו אם היתה מתקבלת, היתה מדירה את החלשים מדיור בר ההשגה".

במסגרת התדרוך יקיימו שר הבינוי והשיכון ומנהל מינהל מקרקעי ישראל דיון בנושא הצעדים החדשים להקלה על מצוקת הדיור של הזוגות הצעירים וחסרי הדירה, ועל הנושאים שיעלו בישיבת מועצת מקרקעי ישראל הקרובה שתתקיים בשבוע הבא.

ירידה של 20% במכירת דירות ביוזמת משרד השיכון

בניגוד להצהרותיו של שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, על הצפת השוק בקרקעות לבנייה, נמשכת מגמת הירידה בהיקף מכירת הדירות שנבנו על קרקעות ששיווק המשרד - מגמה שהחלה בתחילת העשור הקודם. ב-2011 נמכרו 4,008 דירות בלבד, לעומת 4,853 ב-2010 - ירידה של כ-20%.

מנתוני משרד השיכון עולה כי הערים שבהן מספר הדירות שנבנו על קרקעות ששיווק המשרד ונמכרו על ידי חברות נדל"ן היה הגבוה ביותר הן יבנה ומודיעין - 388 דירות בכל אחת. בקרית גת מערב שווקו 280 דירות, ובאשקלון - 260 דירות. ב-2010 בלטו ברשימה רמת בית שמש ומודיעין, עם 794 ו-698 דירות בהתאמה.

יזמי נדל"ן אומרים כי חרף המכ רזים שמוציא המשרד, שיווק הדירות על ידם יוצא לפועל רק כשנה לאחר הזכייה במכרז בשל עיכובים ביורוקרטים ותנאים מגבילים. לדברי נדב ליסובסקי, סמנכ"ל השיווק בחברת הבנייה ב. יאיר שזכתה במרכזים לבניית דירות בבית שמש, מצליח ומודיעין החל בפברואר 2010, "עד היום לא התחלנו לשווק את הדירות. אנחנו מקווים שנקבל בקרוב היתרים לשיווק בבית שמש. לגבי המכרזים האחרים, אנחנו מקווים שנקבל היתר עד סוף 2012".

"מרבית מכרזי הקרקעות שמוציא משרד הבינוי והשיכון נתקעים, ולוקח יותר משנה עד שהיזם מתחיל את השיווק בפועל", אומר חנן מור, מבעלי השליטה בקבוצת חנן מור. לפני כשנתיים וחצי זכתה הקבוצה במכרז של המשרד לבניית 82 דירות ביישוב מצליח, אך רק לפני כשנה החלה בשיווקן. "היתה לנו בעיה בתקצוב בניית המחלף שהיה אמור לחבר את השכונה לרמלה. ראש העירייה סירב להוציא היתרי בנייה ללא פתרון הבעיה, מה שדחה את השיווק.

"חוסר הוודאות מתגלגל לבסוף על רוכשי הדירה, וכל דחיית שיווק פירושה תוספת של 10-25 אלף שקל למחיר הדירה. במכרזים שמוציא המשרד יש לא אחת התנגדות של ראשי הערים או חסמים בפיתוח תשתיות - גורמים שמעכבים במידה רבה את שיווק הפרויקטים".

ישראל ביתנו מתנגדת לקריטריונים; לא תיזום משבר קואליציוני

ישראל ביתנו הודיעה על התנגדותה של לקריטריונים שהציג אטיאס. יו"ר ישראל ביתנו שר החוץ אביגדור ליברמן אמר היום כי "מדובר בהחלטה שעומדת בניגוד להבטחות ולסיכומים שהושגו עם הליכוד בעת אישור דו"ח טרכטנברג בממשלה".

ליברמן הודיע על כך ש"ישראל ביתנו תעמוד על כך שיש לכבד התחייבויות, ובטח כשמדובר בהתחייבות כתובה של הליכוד".

"אין לנו עניין במשבר קואליציוני, אבל נפעל בממשלה ובכנסת כדי שהסיכום עם 'ישראל ביתנו' ייצא אל הפועל", הוסיף ליברמן. "מעבר לעניין העקרוני של הפרת סיכום כתוב, הפרת ההבטחה היא התנערות של הליכוד מאחריות למשפחות שבן 2 בני הזוג עובדים, משלמים מסים, משרתים בצבא, ותורמים למדינה".

שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב פנה הבוקר במכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בשם סיעתו והפציר בו שלא לאשר את הקריטריונים הסקטוריאלים שהציג אטיאס לזכאות לדיור בר השגה אלא לעמוד על קיום תנאים של מיצוי כושר ההשתכרות כתנאי הסף לזכות - זאת בהתאם להמלצת ועדת טרכטנברג.

מיסז'ניקוב ציין כי "באוקטובר, טרם הדיון בממשלה אודות אימוץ דו"ח טרכטנברג, נחתם הסכם הבנות בין סיעת 'ישראל ביתנו', לבין ראש הממשלה, ולבין שר האוצר, אשר על פיו שר האוצר לא יחתום על החלטות מועצת מנהל מקרקעי ישראל שעניינן תנאי הזכאות לדיור במסגרת מכרזי מחיר למשתכן ושכירות מוזלת, בטרם תקבל הממשלה החלטה מפורטת בעניין".

הוא הוסיף כי "אין לנו ספק שגם אתה קשוב לאוכלוסיות אשר משתתפות בנטל הכלכלי ובמאמץ הלאומי. על כן, לא תאפשר לכרסם בעקרון העדפת אוכלוסיות אלו בזכאות לדיור בר השגה. על פי עקרון זה, הניסיונות האחרונים של שר השיכון לתת משקל משמעותי לקריטריון השירות הצבאי הינם מבורכים אך אינם מספיקים ואינם משרתים את צרכיה הכלכליים והחברתיים של מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully