וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק התספורות" של זהבה גלאון עבר בקריאה טרומית

צבי זרחיה

25.1.2012 / 17:12

לפי הצעת חוק כל הסדר חוב הכולל "תספורת" בגובה של יותר מ-10% מהחוב יחוייב להיות מלווה במינוי נאמן שיפקח עליו. גלאון: "שמחה שהממשלה תומכת בהצעת החוק"

מליאת הכנסת אישרה בצהריים בקריאה טרומית את "חוק התספורות", הקובע חובת מינוי נאמן מטעם בית המשפט על כל הסדר חוב הכולל "תספורת" בגובה של יותר מ-10% מהחוב. אישור הסדרי חוב כאלה ייעשה בפיקוח הנאמן, ויאושר בתיאום עם הממונה על שוק ההון, והרשות לניירות ערך. בעד הצעת החוק הצביעו 25 ח"כים ולא היו מתנגדים או נמנעים.

הצעת החוק הוגשה על ידי הח"כים זהבה גלאון (מרצ) ויצחק וקנין (ש"ס). גלאון רתמה את וקנין להצטרף להצעת החוק על מנת להגביר את הסיכויים להעברתה במליאה. הממשלה הודיעה על תמיכתה בהצעת החוק לאחר שגלאון תיאמה את הגשתה עם משרד האוצר ומשרד המשפטים שעימם ניהלה מו"מ בחודש האחרון.

גלאון פנתה לעו"ד דידי לחמן מסר, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שסייעה לה בניסוח ההצעה לנוכח ניסיונה העשיר בדיני החברות.

גלאון אמרה כי היא "שמחה שהממשלה תומכת בהצעת החוק. מדובר בנקודת ציון דרמטית במאבק נגד הריכוזיות. החוק משמעותי, כי עד כה כשעשו הסדרי חוב הדברים נסגרו בין אותו אדם שנזקק להסדר לבין הגופים המוסדיים, והפקירו את האינטרסים של הציבור. הגופים המוסדיים מעלו באמונו של הציבור".

היא הוסיפה כי "המחאה החברתית בקיץ האחרון אחראית למהפך התודעתי בציבור הישראלי. רבים הבינו את הקשר הישיר והמיידי בין הפגיעה בחסכונות לפנסיה לבין ההתנהגות של הטייקונים. גם הציבור וגם מקבלי ההחלטות הפנימו שגלגול חובות והסדרי חוב שנחשבו בעבר לבעיות ערטילאיות של שוק ההון פוגע בנו, החוסכים לפנסיה, וכי נותנים לגיטמציה והכשר להתנגדות חסרת אחריות לבעלי הון ולמי שמהל את החסכונות שלנו".

שר המשפטים יעקב נאמן אמר כי "תכליתה של הצעת החוק להתמודד עם העלייה בהיקף הסדרי החוב בין חברות בקשיים למחזיקי אג"ח. הסדרי חוב כוללים במקרים רבים הקטנת משמעותית או דחייה בתשלומים שאותם מחוייבת החברה לשלם לבעלי האג"ח. יש בהסדרים אלה פגיעה במשקיעים ובחוסכים שלא תמיד יכולים להיות שותפים לקבלת ההחלטות לגבי הסדר החוב על ידי הגופים המוסדיים שמנהלים את כספם".

"בעקבות הסדרי החוב האחרונים בשוק עולה השאלה אם הסדרי החוב במתכונתם הנוכחי מספקים. אנו רואים שני כשלים מרכזיים: האחד - מועד עריכת הסדר החוב. במקרים רבים מגיעות החברות להסדרי בשלב מאוחר מדי, כאשר הקשיים הפיננסים לא מאפשרים הסדר חוב ללא תספורת משמעותית. הקושי השני נוגע לכך שאין נציג במו"מ מול החברות להסדר החוב ולכן קיים חשש שהחוסכים אינם מקבלים הגנה מספקת על זכויותיהם. דרוש פיתרון שיעניק כלים למחזיקי האג"ח בהיבט של בעיית הנציג והפתרון המוצע אינו נקי מקשיים. ההצעה אינה ברורה בנוגע למהות תפקידו של בעל התפקיד, מגבילה את המינוח רק אם הסדר החוב כולל תספורת ואמת מידה זו לא מתאימה ואף מעלה קשיים. ההצעה לא מתמודדת עם שאלת העיתוי בפתיחת הליכי הסדרי החוב".

נאמן גילה כי בימים אלה נערכת במשרד במשפטים עבודה להכנת חוק ממשלתית מפורטת בנושא הסדרי החוב. "מדובר בבעיה קשה בסוגיה אקטואליות. הממשלה תומכת בתנאי שלא תקודם, אלא בתיאום מלא עם משרד המשפטים, האוצר, משרד התמ"ת ורשות ני"ע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully