וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת החשמל תדון מחדש בהסכם עם תמר

איתי טרילניק

26.1.2012 / 8:40

הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה הסתייג ממתווה ההסכם שאושר בין חברת החשמל לשותפות תמר והדירקטוריון ידון בו מחדש. החשש הוא לפגיעה ביצרני החשמל הפרטיים

דירקטוריון חברת החשמל יתכנס היום כדי לדון מחדש בפרטי ההסכם לרכישת גז ממאגר תמר. הסיבה לישיבה המחודשת היא הסתייגות הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, ממתווה ההסכם שאושר. המתווה הכולל שני סעיפים שדרש הדירקטוריון: סעיף המבטיח לחברת החשמל את המחיר הזול ביותר מבין לקוחותיה של תמר, וסעיף המבטיח לחברת החשמל כי אם ייכנס הגז לפיקוח, יירד מחיר הגז למחיר המפוקח. בדיון היום עתידים הדירקטורים להחליט כיצד להמשיך במו"מ עם תמר.

הסעיפים המדוברים עוררו סערה בענף, בשל החשש כי יפגעו ביצרני החשמל הפרטיים, ויקבעו מחיר רצפה לכל שוק הגז. עם זאת, בחברת החשמל טענו כי בתור חברה ממשלתית, המספקת חשמל לאזרחים, ראוי להבטיח לה את מחיר הגז הנמוך ביותר בשוק. "לא ייתכן כי תחנות הכוח של הטייקונים יקבלו מחירים נמוכים יותר משלנו, ויימכרו לחברות הגדולות חשמל זול יותר מהחשמל של הצרכן הקטן", אמרו אז גורמים בחברה.

להסכם עם תמר נדרש אישור מצד רשות חשמל, וכן מהממונה על ההגבלים העסקיים. רשות החשמל עשויה שלא להכיר לחברת החשמל בעלויות ברכש הגז מעבר למחיר, שלדעתה היה נקבע בשוק החופשי. כעת מתברר כי גילה מסתייג מההסכם שאושר, הכולל את הסעיפים המבטיחים לחברת החשמל יתרון על יצרני החשמל הפרטיים.

בישיבת הדירקטוריון היום, יידונו סעיפי ההסכם מחדש, לאור אי שביעות רצונו של גילה מההסכם במתכונתו הנוכחית. בפני הדירקטוריון עומדות כמה אפשרויות להמשך פעולה. ראשית, הוא יוכל לאשר את ההסכם בלי הסעיפים הבעייתיים, דבר שאינו סביר לאור ההתעקשות להכליל אותם בסיבוב הקודם, גם נוכח הסבירות הגבוהה לפסילתם על ידי הרגולטורים.

שנית, ייתכן כי החוזה יקוצר לחמש שנים כדי לא לכבול את החברה להסכם ארוך עם מונופול הגז הקיים, ובתקווה שבפרק זמן זה יחלו לפעול ספקי גז נוספים. כמו כן החברה עלולה להתעקש על תחנות יציאה מהחוזה. עם זאת, צפוי כי קיצור החוזה יעלה את המחיר שתדרוש שותפות תמר לכל יחידת גז.

בדצמבר האחרון אישר דירקטוריון חברת החשמל את ההסכם ל-15 שנה עם השותפות במאגר תמר, שבשליטת נובל אנרג'י (36%), קבוצת דלק (31.2%), ישראמקו (28.7%) ודורגז (4%). בהסכם נקבע מחיר של 5.2-5.3 דולר למיליון BTU, הגבוה בכ-10%-15% מהמחיר עליו סיכמו הצדדים בהסכם עקרונות ב-2009.

בחברת החשמל טוענים כי העלייה הנומינלית במחיר אינה משקפת עלייה ריאלית. הנתונים שהתפרסמו עוררו חשש כי השותפות בתמר מנצלות את כוחן בתור ספק גז יחיד בשנים הקרובות, על רקע השיבוש באספקת הגז המצרי והיעדר ספקי גז ישראלים אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully