וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין הסדר בדלק נדל"ן; בעתיד נדרוש חלק מרווחי הגז"

מיכאל רוכוורגר

26.1.2012 / 12:10

בישיבת בעלי האג"ח של דלק נדל"ן קראו בעלי האג"ח ליצחק תשובה להחזיר החוב. "תשובה צריך להבין שהדרך היחידה לפתרון היא שיתוף מחזיקי האג"ח של דלק נדל"ן בעסקי האנרגיה"

נציגויות מחזיקי האג"ח מסדרות ד' ו-ה' של דלק נדל"ן שבשליטת יצחק תשובה הגישו הלילה לדלק נדל"ן ולתשובה את ההצעה המעודכנת שלהם להסדר חוב. דלק נדל"ן חייבת בסך הכל למחזיקי האג"ח כ-2.2 מיליארד שקל - מתוך סכום זה כ-1.4 מיליארד שקל למחזיקי ה' וכ-200 מיליון שקל למחזיקי אג"ח ד'.

בשעה זו נמשכת אסיפת בעלי האג"ח. עו"ד גיסין, המייצג את בעלי האג"ח, אמר בישיבה כי "בחודשים האחרונים, ככל שנכנסים יותר יותר חברות להליכי הסדר ופירוק, אני רואה דברים שלא ראיתי ב-20 השנה האחרונות בעבודתי כעורך דין. אתמול פורסם כי יש כוונה להגיש כתב אישום לאחר שימוע נגד בעלי המשרה בדלק נדל”ן , ויש לי תחושה שזה לא סוף פסוק. משהו צריך לתת את התשובות - מי ידע מה, עשה מי עומד מאחורי זה ומי צריך לתת את הדין.

"הליך של בדיקה דרך בית משפט, בין שביוזמת החברה ובין שעל ידי צדדים אחרים כדוגמאת המחזיקים, הוא הליך שיביא לבירור של הנקודות הללו. אני לא מוניתי להביא צדק. אנחנו לא חברי כנסת ולא מנסים לתקן את העולם. המשימה שלנו ברורה - להביא את הכספים חזרה למחזיקים, להביא את הפתרון האולטמטיבי הטוב ביותר שאפשר. המקצוע שלי הוא לא להיכנס לתספורות אך בסופו של דבר יש מרכיב של סיכון ואנחנו יודעים שיהיה מחיר של סיכון כזה או אחר. אם בסופו של דבר עד 31 בינואר או לאחר הארכה שיבקשו נציגי תשובה לא יביאו פתרון, האופציה של בית משפט היא לא אופציה שחוששים ממנה. אנחנו חושבים שזה יקח הרבה יותר זמן. עורכי הדין יתפרנסו ממנה יותר ממה שצריכים על חשבון המחזיקים.

"יש כאן ימים אחרונים, אנחנו נבוא ונדבר וננסה להגיע לפתרון כלכלי. אם נצטרך להגיע לתאריך הבא לאחר ה-31 בינואר, נצטרך לדון באפשרויות האחרונות. לתשובה יש שתי התחייבויות שפוקעות ב-31 בינואר. אנחנו לא מתכוונים לפעול כן בהליכים נגד תשובה או החברה. לאחר מכן, נזמן אסיפה ונפרט את הצעדים. אנחנו לא מוציאים שום דבר לתקשורת לגבי הסכמות למשא ומתן לפני שנגיע אליהם. מזה שישה ימים אנחנו במשא ומתן עם תשובה ואנשיו ואני מקווה שאכן נגיע להסכמה".

עו"ד גיסין הכחיש כי הושגה הסכמה עם החברה: "אנחנו מנסים למנוע הליך של הפרד ומשול .אנחנו מנסים להגיע להסכמה שתכלול את כל בעלי אג"ח". גיסין נשאל האם יש כוונה לדרוש מתשובה את עסקי האנרגיה, והשיב: "כרגע אנחנו לא מבקשים בטחונות ממאגרי הגז ואין סיבה שהוא ייתן לנו. אם תשובה ירוויח הרבה כסף בעתיד, נדרוש שחלק מהרווח יבוא לפתחי המחזיקים. אנחנו לא נציג כרגע את הנוסחה לחישוב".

דוארד קלר, ממחזיקי האג"ח, אמר לגיסין: "אנחנו נמצאים במצב מאוד מורכב, תשובה לא מסתובב עם צ'ק של מילארד שקל מבנק הפועלים וכרגע הנזילות של תשובה לא בשיאה. לדעתי, זה פתרון יצירתי, מחוץ לקופסא. אם לאורך שנים הוא ירוויח לפי היקפים שיוגדרו בהסכם, אנחנו נבקש חלק משמעותי מהרווחים".

"איך אפשר לשים את היד על עסקים שנמצאים תחת קבוצת דלק שתשובה לא מחזיק בהם ישירות", שאלו מחזיקי אג"ח פרטיים. קלר השיב להם: "תשובה יצטרך להסכים, אנחנו לא כופים".

עו"ד גיסין הוסיף כי "העיקרון אומר שבסיטואציה של הסדר חוב, יש נקודת זמן מסויימת שיש קושי מסויים ומבקשים מבעלי אג"ח להסכים לדחייה, תספורת וכדומה. הסיטואציה לא מגונה לא יכול להיות שביום שזה קורה אין לי כסף לשלם אך בשלב הבא כשכל הנכסים קופצים ומשהו מרוויח מעסקיו ויש לו מאיפה לתמוך ולהביא את הכסף, הוא ישאר עם האפסייד הזה ומחזיקי אג"ח לא יראו את הכסף. המנגנון שלנו הוא שתשובה יתן כלי שאם יהיה אפסייד בעסקיך האחרים תקטין את התספורת לחלוטין".

יצחק שטויר, המוביל את הקמפיין למען מחזיקי אג"ח הפרטיים, אמר באסיפה: "הגענו למבוי סתום מול תשובה, מדובר בדרך ללא מוצא. לדעתי, עדיין אפשר למצוא את השביל הנכון לצאת ממנו. אנחנו מקווים להזיז את תשובה מעמדתו כדי שיקשיב לנו. האזרחים המשקיעים באיגרות חוב, ישירות או דרך גופים מוסדיים, מממנים את הפעילות הכלכלית בארץ ואין להם קול ואף אחד לא מקשיב להם אין להם מילה אשר תקבע או נציגות אשר תאגד לאינטרסים שלהם. זה גורם לכך שאנחנו מידרדרים לעדיפות אחרונה בכל ההסכמים מול בעלי השליטה.

"ניתן לשאול האם האג"ח וההלוואות של הבנקים ושל המוסדיים טובים יותר, כחולים יותר מאשר ציבור האזרחים שמשקיע ותורם לכלכלה. אנחנו החלטתנו לא לשבת בשקט יותר והתחלנו קמפיין של מודעות ואנחנו מתאגדים. נוסף לאלה שכבר פועלים איתנו אנחנו מבקשים מהציבור להצטרף כדי שנוכל לפעול למען האינטרסים המשותפים שלנו. אם התהליך הזה של אי עמידה במחוייבויות יימשך כנורמה בארץ, מהר מאוד נתגלגל לחוסר אמון מוחלט לבין החברות הכלכליות ואפילו לכיוון הכנסת והממשלה.

"אנחנו רוצים לשרוד ולשים את הכספים שאגרנו במקום בטוח. אנחנו לא שותפים להחלטות של הניהול של תשובה, איזה נכסים לקנות מתי באיזה כסף כמה מזומנים יש בקופה . אנחנו רצינו לקנות איגרות חוב יציבות ולא איגרות חוב זבל של חברה רצינית ושמנו את תשובה כבן אדם ישר שאפשר לסמוך עליו ולא יוליך אותנו שולל. מעל תשובה עומדות איגרות החוב הממשלתיות. אנחנו נגיע למצב של יוון אם אנחנו ניתן לו להתחמק מהחובות. אנחנו נמצא את עצמנו במצב שבו אין לנו אמון באג"חים הממשלתים . זרע הפורענות יושב כאן איתנו ומדאיג שהמערכת רדומה.

אהוד כהן, עוד אחד ממחזיקי האג”ח הפרטיים, פנה לתשובה ואמר: "חובות צריך לשלם. תחזיר את כל הדיבידנדים שקיבלת מחברת דלק נדל"ן, תמכור חלק מהחברות שאתה מחזיק. תחזיר את חובותיך - אומנם תהיה פחות עשיר אך תהיה אציל. אתה תבנה את האמון של ישראל באג"ח הקונצרני".

אדוארד קלר, משתתף אחר בישיבה, אמר: "אנחנו לא יכולים לתמוך בהצעה של מחזיקי אג"ח האחרים שאינם כ"ה. מדובר בהצעה נמוכה מ-75% מהפארי. סדרה כה' הודיעה שאנחנו לא מתכוונים לוותר על החוב. זאת אינה דרכנו. אנחנו דורשים לקבל לידנו את כל החוב. ההצעה של ד' וה' היא בסיס מעניין למשא ומתן. בשולי הדברים שיתוף הפעולה בין סדרה ד' שקיבלה תשלום מכובד וסדרה ה' שאמורה לקבל תשלום על הקרן בעוד שנה בניגוד אלינו שדחינו את הקרן ואנחנו אמורים לקבל אותה בעוד ימים ספורים שונה.

"הימים עוברים והמשא ומתן עומד להסתיים - הגענו לשלב ההכרעה. תשובה הוא לא האויב שלנו, הוא הפרטנר שלנו למשא ומתן. תשובה לדעתי רוצה הסדר הוא מעוניין בהסדר. העקרון יומרני וחדשני מדי, אי אפשר לתת תשובה לסוגיה מורכבת בכלים הקונבנציונאלים של אג"ח וריביות. צריך לחשוב מחוץ לקופסא וזה הפתרון ההולם. תשובה צריך להבין שהדרך היחידה לפתרון הוא שיתוף מחזיקי האג"ח של דלק נדל"ן בעסקי האנרגיה. רק כך מחזיקי אג"ח יוכלו לראות בחזרה את החלק הארי של השקעתם. כנתנייני לנתנייתי, אני מבקש ממך לקבל את ההחלטה הנכונה, ואני מאמין שהמחזיקים יתנו לך עוד כמה ימים בשביל לקבל החלטה נכונה".

במסגרת ההצעה של סדרה ד' וסדרה ה' , מדובר על הרכבת 2 סדרות חדשות שייפרעו החל מבעוד כ-3-5 שנים (תשלומי הקרן), כשסדרה אחת תהיה בהיקף של כ-875 מיליון שקל, וכנגדה יקבלו בעלי האג"ח שעבוד שני על מניות של חברות הבנות של דלק נדל"ן- DGRE (דלק גלובל ריאל אסטייטס המרכזת את הפעילות בחו"ל) ושל אלעד ישראל מגורים, כשהיקף השעבוד ילך ויגדל ככל שישתחררו השעבודים הראשונים מן המניות הללו מידי הבנקים וחברה האחות הפניקס.

כמו כן, תורכב הסדרה השנייה בהיקף של כ-400 מיליון שקל, שכנגדה יהיה שעבוד שני על כ-8% ממניות קבוצת דלק המוחזקות ע"י חברות פרטיות של תשובה, כך שאם דלק נדל"ן לא תפרע את החוב בסדרה זו, לתשובה יהיו 2 חלופות: חלופה ראשונה לפרוע בעצמו ב-8 תשלומים את סכום זה או לחלופין יחולטו מניות דלק.

בנוסף לכך תשובה יעמיד ב-5 שנים הקרובות לדלק נדל"ן כ-250 מיליון שקל בתשלומים שווים וכן יתחייב מבעלי האג"ח לרכוש מניות דלק נדל"ן בעתיד בכ-205 מיליון שקל, כלומר הוא נוטל על עצמו התחייבויות של כ-800- 900 מיליון שקל מתוך חוב של כ-2.2 מיליארד שקל, המשקף נכון להיום תספורת של עשרות אחוזים.

עם זאת, הצעה זו עדיין לא מקובלת על מחזיקי סדרות ד' ו-ה'' והם דורשים להכניס שינויים כמו תוספת תשלום במזומן ע"י תשובה של כ-80 מיליון שקל, ויותר מכך להפוך את כל ההתחייבויות של תשובה - תשלומים במזומן והבטוחות לצמודות למדד - דבר שיחייב את תשובה לשאת בהוצאות נוספות שעשויות להגיע לכמה מאות מיליוני שקלים.

עדכון: 9:10

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully