וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפילת די מדיקל - היה שימוש במידע פנים?

צחי כהן

26.1.2012 / 16:14

מפרשת נפילת מניית די מדיקל עולה חשד שנעשה שימוש במידע פנימי לצורך הפקת רווחים על חשבון המשקיעים שלא היו מודעים לו. עו"ד צחי כהן סבור שעל רשות ניירות ערך לבדוק זאת

ביום שני 16.01.12 הודיעה חברת די מדיקל הנסחרת בת"א ובוול סטריט (ארביטארז') על גיוס הון בהיקף של 5 מיליון שקל במחיר של 3.61 שקל למניה. מחיר נמוך ב-26% ממחיר המניה ביום ראשון שנע סביב 4.95 שקל. את המסחר ביום שלישי, לאחר ההודעה, סיימה המניה בצלילה של 23% למחיר של 3.77 שקל. ברור שכל מחזיקי המניה ביום שלישי קיבלו מקלחת מים צוננים כקרח והפסידו כסף גדול.

היו משקיעים שניצלו מההפסד ומכרו את די מדיקל בימים שלפני ההודעה על ההנפקה. בשבוע המסחר עד 17.01.12 איבדה המניה כ-30% ממחיר של 5.33 לרמה של 3.71 שקל. מחזור מסחר כספי ממוצע יומי בשנה החולפת במניה עמד על 282,000 שקל לפי נתוני הבורסה. שימו לב למחזורים ב-10.01- 562,000 שקל, ב-11.01המחזור מזנק לכ- 2.2 מיליון שקל, ב- 12.01 1.47 מיליון שקל. בארבעת הימים, טרם הודעת ההנפקה המחזור הכספי במניה הגיע ל- 4.51 מיליון שקל ,כאשר ההנפקה כולה כזכור עמדה על 5 מיליון שקל בלבד.

סכרת בניו יורק?

די מדיקל עוסקת במכשור בתחום הסכרת והיא חברה דואלית הנסחרת באחד העם ובוול סטריט. ההנפקה בוול סטריט בוצעה לפי תמחור של 7 $ למניה שנסחרת כיום סביב דולר בודד . מי שהשקיע במניה בהנפקה ומחזיק בה עד היום מרגיש אומלל.

אחת מההשערות שעלו בשוק ההון היא שגורם גדול אשר ידע על ההנפקה ועיתויה דאג למכור את המניה במחיר גבוה סביב 5.15 -4.95 שקל לערך ורכש בחזרה את המניה בשער נמוך של 3.61 עד 3.88 והפיק רווח יפה. לתהליך הזה קוראים מכירה בשורט (בחסר) ויש לו שני צדדים- מוכר ומשאיל. המוכר אינו יכול לבצע מכירת מניות ללא כיסוי ולכן הוא צריך להשאיל אותן ממחזיק מניות. מסחר מקובל מאוד בוול סטריט שהגיע גם לת"א. לכאורה אין בעיה חוקית עם מכירות שורט רק שבמקרה שלפנינו למישהו הייתה ידיעה ברורה על ההנפקה והוא ניצל מידע פנימי.

תמימים ופתאים

תמים יהיה לחשוב שגלי המכירות בדי מדיקל התבצעו פתאום ללא סיבה. לא סביר שגורמים שונים המחזקים במניה החליטו למכור יחדיו ללא תיאום שיגרום נזק למעורבים. קשה לתאם מכירה מאורגנת כשכל מוכר רוצה את מיטב הרווח. לפיכך עולה חשד שמישהו "עשה קופה" או "סיבוב" בעגת הבורסה על חשבון קונים שלא ידעו על ההנפקה. בימים של שוק עולה, אלו בדיוק הימים שדי מדיקל צללה, משקיעים רואים מניה יורדת וקונים מתוך תקווה שתתאושש. חיזוק לכך בדי מדיקל היה בהודעת החברה על קבלת אישור נוסף מרשויות בריאות לערכת הסוכר שלה יומיים לפני הודעת ההנפקה. אישור שמשמעותו שקיים סיכוי כי המניה עשויה להתאושש אחרי ירידות.

בכל מקרה מבחינת תקינות חוקית של פעילות שוק ההון המקרה של די מדיקל מחייב בירור מידי. היו מוכרים שניצלו מידע פנים וקונים שלא ידעו מאומה. שוק ההון מתוקן חייב לאפשר מסחר זהה לפעילים ולשם כך נאסר השימוש במידע פנים. העונש על שימוש וניצול מידע פנים יכול להגיע למאסר של שנים.

צדק צריך להראות עכשיו

מקרה חשוד כפי שהתרחש במסחר במניות די מדיקל, מחייב את רשות ניירות ערך בראשות פרופ' שמואל האוזר, לבחון את שהתרחש. האמצעים הטכניים שקיימים במחשוב המתקדם מאפשרים לרשות לקבל ולהציג תמונת מצב ברורה ומהירה.
אם היה שימוש במידע פנים, או הייתה השאלת ניירות ערך ואולי מכירה בשורט, חובה לדעת תוך זמן קצר ולא בעוד שנים.

הרתעה אפקטיבית מעבירות ני"ע מושגת כשהחשיפה והמשפט מתבצעים מיד ולא בעוד שנים כשהזיכרון מעומעם.

עו"ד צחי כהן, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה. מומחה בדיני ני"ע.

  • עוד באותו נושא:
  • די מדיקל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully