וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין שוקל לאסור נוכחות לוביסטים בוועדות

צבי זרחיה

29.1.2012 / 8:53

בישיבה שיכנס בהשתתפות ראשי הוועדות בכנסת צפוי יו"ר הכנסת ראובן ריבלין להציע לאסור נוכחות לוביסטים בוועדות במהלך הצבעות. בשנים האחרונות חל זינוק במספר הלוביסטים

יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין (הליכוד), שוקל לאסור נוכחות של לוביסטים בעת עריכתן של הצבעות בוועדות הכנסת - כך נודע ל-TheMarker. ריבלין יכנס מחרתיים ישיבה בהשתתפות ראשי הוועדות בכנסת שבה יעלה בפניהם את הצעתו. לאחר מכן תכנס הנהלת הכנסת את מנהלי הוועדות לצורך גיבוש נהלים לגבי נוכחות לוביסטים בוועדות.

ריבלין אמר כי "אציע ליו"ר הוועדות לצמצם את תופעת השפעת ההון על השלטון. באחרונה גוברות התלונות בדבר מעורבותם של לוביסטים בקבלת ההחלטות של חברי הכנסת. בין אם התלונות נכונות ובין אם לאו - מראית העין חשובה, לא פחות מהחובה המוטלת על חבר כנסת לפעול על פי מיטב מצפונו".

ריבלין הוסיף כי "שמה של הכנסת מוכפש ברבים עקב התנהלותם של גורמים המורשים להיכנס ולהשתתף בישיבות הכנסת כמו הלוביסטים. מעמדו של השדלן נקבע לצורך מתן אפשרות לחברי הכנסת לשאוב מידע רב ככל האפשר כדי לגבש את עמדתו, אבל בשום אופן איננו בא כדי להשפיע עליו בצורה בלתי הוגנת".

באחרונה הודיע ריבלין שהוא שוקל לפרסם הנחיה שלפיה רק לוביסט אחד מכל גוף יורשה להשתתף מטעמו בדיוני הוועדות.

גורמים בכנסת ציינו כי לעתים בזמן הצבעות בוועדות נוכחים בבמקום לוביסטים הפונים אל הח"כים במטרה להשפיע עליהם. בשנים האחרונות קרה לא אחת שמספר הלוביסטים שנכחו בישיבות ועדת הכספים והכלכלה היה גבוה ממספרם של חברי הכנסת.

כמה ח"כים קבלו על נוכחותם הבולטת והגוברת של הלוביסטים בוועדות. חבר ועדת הכספים, ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי), אמר ביום חמישי בכנס השנתי של האיגוד הישראלי ליחסי ציבור כי "הלוביסטים הורגים אותנו".

מלבד הלוביסטים הרשמיים, נמצאים בכנסת פעילים פוליטים שהם למעשה "לוביסטים סמויים" המייצגים אילי הון וחברות כלכליות, בלי שהם רשומים כלוביסטים באתר הכנסת. כניסתם למשכן מתאפשרת בעיקר בשל קבלת היתר כניסה מחברי הכנסת או הסיעות.

כפי שפורסם, מ-2006 חל זינוק של 400% במספרם של הלוביסטים בכנסת. ב-2006 פעלו בכנסת 42 לוביסטים וכיום ישנם 210 לוביסטים בעלי היתר כניסה לכנסת, מחציתם בעלי היתר קבוע. משרדי הלובינג הגדולים מייצגים את עיקר החברות הגדולות במשק. הלוביסטים קיימו באחרונה התייעצויות בנושא היוזמות להגבלת נוכחותם ופעילותם במשכן הכנסת. הלוביסטים מחויבים לענוד תג המציין את היותם לוביסטים, אבל רבים מהם לא נוהגים לענוד את התג באופן קבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully