וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: מינוי אשר לרשות המסים - לאישור הממשלה

מוטי בסוק והילה רז

29.1.2012 / 10:56

בפסק דין תקדימי קבעו שופטי בג"ץ כי שר האוצר יובל שטייניץ לא סיפק הסבר מניח את הדעת לסירובו למנות את משה אשר למנהל רשות המסים והורו להביא את מועמדותו לאישור הממשלה

שופטי בג"ץ, בפסק דין תקדימי, הורו הבוקר לשר האוצר, יובל שטייניץ, להביא לאישור הממשלה את המינוי של רו"ח ועו"ד משה אשר למנהל רשות המסים.

משה אשר נבחר ע"י ועדת איתור, שמינה שר האוצר, כמועמדה המועדף לתפקיד מנהל רשות המסים. אשר הוא פקיד שומה מפעלים גדולים (פשמ"ג). שר האוצר סירב למנותו לתפקיד הבכיר בטענה שאין לו כישורים מנהיגותיים. שופטי בג"ץ דחו את טענת השר והורו לו להביא את מועמדות אשר לאישור הממשלה.

הממשלה סוברנית להחליט אם למנות את אשר לתפקיד או לא. בעבר לא ידוע על מקרה שבו בית משפט הורה לשר להביא לאישור הממשלה מועמדות של בכיר, שהשר אינו מעוניין במינויו.

לפני כחודש הודיע שטייניץ לבג"ץ כי הוא מבקש להתחיל את הליך איתור מנהל הרשות מחדש, ולהפחית במידה מסוימת את תנאי הסף שלפיהם נדרש לתפקיד מועמד בעל נסיון של 10 שנים לפחות בתחום המסים. במהלך דיון שהתקיים בבג"ץ לפני כשלושה שבועות ניסה השר לשכנע את השופטים בנחיצות פתיחת ההליך מחדש, אולם השופטים רמזו לו במהלך הדיון במשפטים ברורים כי עתיד עמדתו להידחות.

כעת חזר ריבלין על עמדתו כפי שהובעה בדיון אז. השופט ריבלין ציין כי לשיטתו העקרונית ראוי שבית המשפט העליון ינהג ריסון עצמי של ממש בהפעלת ביקורת שיפוטית על מינויים שהם בסמכותה של הממשלה ושריה, אלא שלדעתו המקרה של אשר התקיים מקבץ חריג של נסיבות שחייבו את התערבות בית המשפט. בין היתר, המדינה לא נתנה הסבר מיוחד מדוע החליט שטייניץ לסטות מהמלצת ועדת איתור שמצאה כי לאשר יש תכונות מקצועיות ואישיות מן המעלה הראשונה.

ריבלין ציין כי כוונת השר לשנות את תנאי הסף למינוי - תוך כדי הליך המינוי - יש בה משום שינוי כללי המשחק תוך כדי המשחק. כל אלה חייבו, לדעת השופט ריבלין, התערבות בהחלטת השר. השופטים כולם הניחו כי שיקוליו של שר האוצר, במקרה זה, היו ענייניים. השופט ריבלין ציין עם זאת כי לא היה במשקל עמדתו העניינית של השר כדי לגבור על הנזק הכרוך באיון פעולתה של ועדת האיתור.

השופט רובינשטיין ציין כי ביסודו של רעיון ועדות האיתור עמדה מחשבה אחת: מצד אחד החשש מפוליטיזציה, ומאידך גיסא הרצון ליצור מנגנון הגון אך גם יעיל שיאפשר גמישות שאינה מצויה בדיני המכרזים הרגילים. הוא הוסיף כי יהיה זה המעשה הנכון והאחראי, בנסיבות המקרה, להציע לממשלה את מועמדות אשר.

השופט פוגלמן ציין כי מוטל נטל כבד על הגורם הממנה - בבואו לסטות מהמלצותיה של ועדת איתור. להמלצה יש לייחס משקל רב, כמעט מכריע. הוא הבהיר כי הכוונה להוריד את רף המינימום למילוי תפקיד ראש רשות המסים והעמדתו על שש שנות ניסיון בתחום המסים חורגת, כשלעצמה, ממתחם הסבירות.

בתגובה, אמר שר האוצר: "על כולנו לפעול עפ"י החוק, והסמכות העליונה לפרשנות החוק היא בית המשפט העליון. לפיכך, אפעל עפ"י ההחלטה ואביא את הצעת ועדת האיתור להכרעת הממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully