וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע המסחר באחד העם נפתח בירידות שערים

ערן אזרן

29.1.2012 / 16:47

על רקע החששות מהנתונים באירופה ובארה"ב התנהל המסחר בבורסה התל אביבית במגמת ירידה. ת"א 25 ירד ב-0.8% ואילו מדד ת"א 100 איבד 0.9%

ירידות שערים נרשמו היום עם פתיחת שבוע המסחר בתל אביב, על רקע המשך החששות בנוגע לחדלות פירעון ביוון שממשיכה להתמודד עם משבר החובות. הורדת הדירוג לתשע מדינות באירופה בסוף השבוע ונתוני הצמיחה בארה"ב שהיו נמוכים מהצפוי - תמכו בסנטימנט השלילי.

בסיכום יומי, מדד ת"א 25 ירד ב-0.8%, מדד ת"א 100 השיל 0.9%, ומדד הנדל"ן נחלש ב-0.6%. ת"א בנקים ננעל ביציבות. בלטו במסחר מניות התקשורת שהמשיכו בירידות מיום חמישי, על רקע הורדת מחיר היעד על ידי בנק סיטי, והדיווחים על מכירת מניותיו של אילן בן-דב בחברת התקשרות פרטנר. סלקום צנחה במהלך המסחר בכ-4.6%, פרטנר איבדה 4%, ואילו מדד התקשורת צנח ב-3.2%.

עוד בלטו לשלילה מניות בי קומיוניקיישנס ואינטרנט זהב - שתי חברות האחזקה של שאול אלוביץ - שירדו ב-5.3% וב-5% בהתאמה. בזק, בשליטתו של אלוביץ', איבדה 3%. מחזור המסחר הכולל בבורסה היה נמוך במיוחד והסתכם ב-520 מיליון שקל.

מדד איגרות החוב הקונצרניות, תל בונד 20,40,60 ותל בונד שקלי נסחרו בירידות של עד 0.2%. בלטו במסחר איגרות החוב של דלק נדל"ן , שירדו עד 3.3% על רקע הדיווחים כי בעל השליטה בחברה, יצחק תשובה, נסוג מההבנות שהושגו עם נציגות בעלי החוב; ואג"ח סדרה ו' של דיסקונט השקעות, שאיבדו 2.3% כשהתשואה עולה ל-7.4%.

איגרות החוב הממשלתיות, השחרים (איגרות חוב שקליות בריבית קבועה) נסחרו בעליות קלות. אג"ח מסוג שחר בעלת מח"מ של 10 שנים, עלתה ב-0.15% והתשואה עליה ירדה ל-4.95%. אג"ח מסוג גליל (צמודה בריבית קבועה) במח"מ דומה נסחרה בעליות של 0.22%, בתשואה של 2.20%.

"המצב באירופה ימשיך להיות קשה"

"אני מאוד לא אופטימי, והעליות שראינו מתחילת השנה, וגם הירידות היום, הם במחזורים מאוד בעייתיים", אמר אייל כהן, מנהל חדר מסחר בבנק מרכנתיל דיסקונט. "כרגע הבורסה מושפעת בעיקר מהמסחר בארה"ב ביום שישי. יש פער ארביטראז' של 0.5%, והירידות היום הן תגובה מיידית לזה".

"מעבר לכך, בהיבט המקרו, סוכנות הדירוג פיץ' הורידה את הדירוג לחמש מדינות באירופה, וגם נתוני הצמיחה בארה"ב היו פחות טובים מהצפוי. מלבד אלה, עדיין עומד החשש שאיראן תחסום את מייצרי הורמוז למעבר נפט. מהלך שכזה, אם יקרה, עשוי להביא לפשיטת רגל מיידית של יוון ועוד כמה מדינות באירופה שתלויות בנפט האיראני.

"יחד עם זאת, אם בסופו של דבר יוון תגיע להסכמה עם הנושים הפרטיים לגילוח של 70% מהחוב אז התגובה הראשונית יכולה להיות עליות בשווקים, אבל יהיה מדובר בעליות זמניות בלבד. המדינה אמורה לקבל עכשיו כספי סיוע של 100 מיליארד דולר, אך היא חייבת עוד 300-400 מיליארד דולר.

"מלבד זאת, אסור לשכוח שמדובר בחילוץ רביעי. בטווח הארוך המצב שם יהיה הרבה יותר קשה. צריך לשים לב לטרמינולוגיה - מדברים הרבה, אך בפועל המצב לא יותר טוב, ובוודאי אם לוקחים בחשבון את המצב של איטליה וספרד", הסביר כהן.

"יוון: לא להתערבות בתקציב המדינה"

ובינתיים, ממשלת גרמניה מנצלת את מצבה של יוון להידוק הפיקוח הפיסקאלי על הכלכלה המקומית. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה בסוף השבוע כי גרמניה מעוניינת לאלץ את יוון להעביר את השליטה על תקציבה למוסדות האירופים כחלק מהתנאים לקבלת חבילת חילוץ בסך 130 מיליארד יורו. לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", גרמניה מעוניינת במפקח תקציבי חדש לגוש היורו, שיוכל להטיל וטו על החלטות שמתקבלות ביוון אם הן אינן מתאימות למטרות המלווים החיצוניים.

היום הגיבו בזעם בכירים ביוון על ההצעה לפיקוח התקציבי ודחו אותה. ממשלת יוון אמרה כי היא חייבת להיות בעלת השליטה על תקציבה.

בו בזמן, יוון עדיין לא הצליחה להגיע להסכמה עם הנושים הפרטיים שלה. המדינה השרויה במשבר החובות חייבת להגיע להסכם על מנת שתוכל לקבל את תשלום החילוץ הבא, או שתגיע לחדלות פירעון במארס הקרוב. לפי דיווחים בשבוע שעבר, בעלי האג"ח הפרטיים של יוון הגישו הצעה נוספת במסגרת המגעים להסדר חובות עם המדינה. לפי הדיווחים, בעלי האג"ח הסכימו לקבל ריבית ממוצעת של 3.75% על אג"ח חדשות, ארוכות טווח, שהם אמורים לקבל במסגרת ההסדר תמורת אחזקותיהם באג"ח הקיימות של יוון.

נוסף לאי הוודאות ביוון, סוכנות הדירוג פיץ' הורידה ביום שישי את דירוג האשראי של איטליה, ספרד ושלוש מדינות נוספות בגוש היורו, והזהירה כי למדינות אין את הגמישות הפיננסית הנדרשת כדי להתמודד עם משבר החוב באירופה. הסוכנות הורידה את הדירוג של איטליה, הכלכלה השלישית בגודלה בגוש היורו, בשתי דרגות מדרגת A פלוס לדרגת A מינוס. דירוג האשראי של ספרד אף הוא קוצץ בשתי דרגות, מדרגת AA מינוס לדרגת A. פיץ' גם הורידה את דירוג האשראי של בלגיה, סלובניה וקפריסין, אך הותירה ללא שינוי את הדירוג של אירלנד.

מניות בולטות במסחר

אילן בן דב יחליט השבוע על זהות שני הבנקים שיובילו את תהליך המכירה של חלק ממניותיו בחברת התקשורת פרטנר , וכן יטפלו במימון העסקה לרוכש שייקבע. כפי שמסתמן, בן דב יצטרך לבחור שניים מתוך ארבעת הבנקים הבאים: לאזארד, מריל לינץ', קרדיט סוויס ומורגן סטנלי. את המכירה של פרטנר מבצע בן דב באמצעות חברת סקיילקס , המחזיקה ב-44.54% מפרטנר.

יצרנית מוצרי הנייר והחיתולים, חברת נייר חדרה , הנשלטת על ידי כלל תעשיות (60%) מקבוצת אי.די.בי, הודיעה היום כי צפוי צמצום באספקת הגז הטבעי משדה ים תטיס ובתגובה, היא שוקלת אלטרנטיבות כגון שימוש בסולר העלול לייקר את העלויות התפעוליו.

שאול אלוביץ, בעל השליטה בתאגיד התקשורת יורוקום השולט בבזק , נחוש למחוק מהמסחר את מניותיה של החברה הבת סאטקום . הבוקר שיפרה יורוקום את הצעת הרכש לרכישת אחזקות הציבור (20.04%) והעלתה את מחיר הרכישה ב-66% ל-3 שקלים למניה. מניית החברה, שפתחה את המסחר הבוקר במחיר של 1.8 שקל בהתאם למחיר בהצעת הרכש הקודמת, רושמת בשעה זו עליות שערים של 60% כשהיא סוגרת את הפער בין הצעות הרכש.

אייס דיפו שבשליטת גאון-זבידה (90%), פירסמה הבוקר (א') הזמנה לרכוש את מניות החברה או פעילותה של רשת חנויות אייס ואוטו דיפו. ההליך נעשה במסגרת החלטת בית המשפט המחוזי בת"א מסוף השבוע שעבר להארכת צו הקפאת ההליכים. לא מדובר בהצעת רכש לציבור הרחב ולא על מכרז, אלא באיתור קונה פוטנציאלי אחר עמו תוכל החברה לנהל משא ומתן והתמחרות.

בכירי חברת כיל מימשו לאחרונה אופציות למניות ומכרו אותם בסכום כולל של 5 מיליון שקל. אבי דויטשמן, סמנכ"ל הכספים של כיל, מימש 119 אלף אופציות שהוקצו לו ל-69 אלף מניות ומכר אותן תמורת 2.7 מיליון שקל. האופציות הוקצו לדויטשמן בינואר 2007 במסגרת תכנית אופציות לבכירי החברה. דני חן מנכ"ל כיל דשנים מימש 67 אלף אופציות שהוקצו לו ל-27 אלף מניות ומכר אותן תמורת 1.1 מיליון שקל.

התקדמות נוספת נרשמה בסוף השבוע האחרון בעסקה למכירת השליטה בכלל תעשיות (40%) על ידי קבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר לידי ויולה שבניהולו של הראל בית-און ושותפיה. במסגרת העסקה, תעניק אי.די.בי לויולה הלוואת מוכר של כ-800-700 מיליון שקל.

עוד בקבוצת אי.די.בי: בסוף השבוע החולף הגיש ורדן בית השקעות תביעה בסך 5.4 מיליון שקל כנגד כלל פיננסים, שבאחזקת כלל ביטוח . ורדן, משווק פרטי שעמו עבד כלל פיננסים בשמונה השנים האחרונות, טוען כי בסוף 2010, במהלך פגישת היכרות עם יורם נווה שנכנס אז לתפקיד מנכ"ל חבר הבורסה של כלל פיננסים, הוצגה דרישה לפתוח את ההסכם הקיים בין הצדדים ולעדכנו.

חברת אפריקה ישראל מגורים , מקבוצת אפריקה ישראל של לב לבייב, ממשיכה לתור אחר עסקות חדשות כדי לנצל את מצבה הפיננסי האיתן. אפריקה מגורים, המנוהלת בידי אורן הוד, דיווחה בסוף השבוע החולף כי היא מצויה בשלבים מתקדמים של משאים ומתנים לרכישת קרקעות בשתי עסקות נפרדות.

GPM חברה בארה"ב בשליטת ארקו אחזקות הודיעה היום כי במהלך סופשבוע חתמה הסכם עם ספק דלק אמריקאי לתקופה של עשר שנים. במסגרת ההסכם תרכוש GPM כשני מיליארד גאלוני דלק לתקופה של 10 שנים. סכום הרכישה מוערך בכ- 7 מיליארד דולר. מניית ארקו ירדה במסחר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

עוד באירועי היום בבורסה

מלבד האירועים באירופה, בבורסה בתל אביב ימשיכו השבוע להתמודד גם עם גל הסדרי החוב במשק והיקלעותם של לא מעט חברות לקשיי מימון.

קמן אחזקות של רוני אלרואי, חתנו של יצחק תשובה, הנמצאת בימים אלה במגעים להסדר חובותיה מול הבנקים ומול בעלי איגרות החוב, הודיעה ביום שישי כי בעל השליטה שוקל להזרים עוד 20 מיליון שקל לחברה, בנוסף להזרמה של 30 מיליון שקל שכבר הודיע עליה באוגוסט שנה שעברה (במסגרת המו"מ עם בעלי האג"ח של החברה). ההזרמה, על פי ההודעה, נועדה לחיזוק התזרים, כחלק מניסיונה לגבש הסדר אשראי חדש עם הבנקים הממנים.

קשיים גם במשא ומתן סביב הסדר החוב בין נציגות איגרות החוב לבין בעל השליטה בדלק נדל"ן יצחק תשובה. לאחר שבשוע שעבר הגישו נציגויות בעלי האג"ח מסדרות ד' ו- ה' לבעלי החברה את ההצעה המעודכנת להסדר חוב, לא הושגו הסכמות בפגישה שהתקיימה ביום חמישי, לאחר שהובהר למחזיקי האג"ח שתשובה מתנגד לחלק מן הסעיפים בהסדר שהגישו.

ועל רקע המגעים להסדרי החוב, לא מעט חברות מנסות לנצל את המומנטום החיובי שנרשם בבורסה מתחילת השנה וינסו לצאת לגיוסי אשראי.

חברת הביטוח הפניקס , שבשליטת יצחק תשובה, תגייס 40 מיליון שקל במסגרת הרחבה פרטית של איגרות חוב (סדרה א'). החברה תנפיק אג"ח צמודות בערך נקוב של כ-32 מיליון שקל לגוף מוסדי גדול. איגרות החוב נושאות תשואה של 2.62% במח"מ (זמן ממוצע של החזר החוב) של 4.16 שנים – בדומה לתנאיה השוק.

השלב הציבורי של הנפקת קבוצת הנדל"ן דורי בנייה צפוי להתקיים השבוע ובו יגויסו כ-80 מיליון שקל. גם דיסקונט השקעות , שבשליטת אי.די.בי , בוחנת לצאת השבוע לגיוס של עד 400 מיליון שקל בריבית גבוהה של 10%-9%. מחר יתקיים גם השלב הצירוי של הנפקת אלון חיפושי גז שבשליטת דודי וייסמן.

ביום חמישי השלימה אפריקה תעשיות, זרוע תעשייתית של קבוצת אפריקה (76%) שבשליטת לב לבייב, הנפיקה למשקעים מוסדיים אגרות חוב מסדרה א' בהיקף של 80 מיליון שקל. אג"ח הונפקו במחיר של 118 אגורות ליחידה אחת, כלומר בהנחה של 1.5% על מחירה בשוק נכון לתחילת היום.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully