וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילן בן דב בדרך לאבד את פרטנר

מיכאל רוכוורגר ואמיר טייג

30.1.2012 / 8:08

חובות של 3 מיליארדים, צניחה של 56% בבורסה ב-12 חודשים, ואג"ח שנסחרות בתשואות זבל של 10%-20% מביאות את סקיילקס של אילן בן דב להתכונן ככל הנראה למכירת ההחזקות בפרטנר

מניית פרטנר מרכזת עניין רב בימים האחרונים, ואתמול איבדה 4% נוספים במחזור גדול בבורסה המקומית. ביום שישי ירדה מניית החברה ב-2% בנאסד"ק, וריכזה מחזור חריג. לקראת הנעילה מכרה קרן סל זרה חבילה גדולה של מניות בהיקף של כ-140 מיליון שקל (4.5 מיליון מניות), שהן יותר מ-3% מהון המניות של פרטנר. בשלב זה לא ידועה זהות הקונים.

עסקות אלה בוצעו על רקע הערכות בשבוע שעבר כי בן דב יקבע השבוע את זהות שני הבנקים שיובילו את תהליך המכירה של חלק ממניותיו בפרטנר או את מלוא המניות - וכן יטפלו בתהליך המימון לעסקה.

כפי שמסתמן, בן דב יצטרך לבחור שניים מבין הבנקים לאזארד, מריל לינץ', קרדיט סוויס ומורגן סטנלי. לאחר שייבחרו הבנקים יותנע התהליך שבמסגרתו אחד הבנקים הנבחרים יצטרך להכין את כל המסמכים הנדרשים לצורך העסקה, וינהל מגעים עם רוכשים פוטנציאליים, כשהבנק השני יטפל במתן מימון לעסקה.

מי שעוקב אחר הנעשה בענף התקשורת לא יכול היה להתעלם בחודשים האחרונים מהאווירה של החלפת בעלות בחברת התקשורת פרטנר, הנשלטת כיום על ידי סקיילקס (44.5%) של בן דב. אפשרות המכירה ריחפה באוויר זה חודשים ארוכים, אך בשבועות הקרובים התהליך צובר תאוצה.

סקיילקס נאלצת לממש את אחזקותיה בפרטנר בשל ירידה ברווחיות החברה, וכתוצאה מכך בהיקף הדיווידנדים שהיא מחלקת. בנוסף לכך, האג"ח של סקיילקס נסחרות בתשואות זבל של 10%-20% שאינן מאפשרות לחברה למחזר את חובותיה.

מצבה של פרטנר מציב בסימן שאלה את יכולתה של סקיילקס לעמוד במועד המקורי של פירעון מלוא החובות הכבדים שרובצים עליה, בהיקף של 3 מיליארד שקל. 2 מיליארד שקל מתוכם הם התחייבות לבעלי האג"ח, וכמיליארד שקל - הלוואת מוכר לבעלת השליטה הקודמת האצ'יסון ההונג-קונגית שאמורה להיפרע ב-2014.

על רקע ההמלצות השליליות למניות התקשורת שפירסם בשבוע שעבר סיטי בנק, וכן על רקע פערי ארביטראז' שליליים מארה"ב, מניית פרטנר המשלימה אתמול צניחה של 56% ב-12 החודשים האחרונים. המחיר הנוכחי של מניית פרטנר, 29 שקל, משקף לחברה שווי שוק של 4.6 מיליארד שקל בלבד, כך שבן דב מופסד דרך סקיילקס יותר ממיליארד שקל על הנייר.

ערן יעקובי: "השוק מריח עסקה"

"ייתכן שמי שקנה ומכר את מניות פרטנר ביום שישי היו ספקולנטים, שכן השוק מריח עסקה גדולה בפתח, וכנראה שמדובר בחדשות טובות לשוק התקשורת הישראלי", טוען ערן יעקובי, סמנכ"ל מחקר בדש ברוקראז'.

"אין ספק שקיימת חשיבות לא מבוטלת לזהות הבעלים, אך היא רק נגזרת שנייה כשמדברים על יצירת ערך לטווח ארוך", אומר צחי אברהם, אנליסט התקשורת של כלל פיננסים ברוקראז', המוחזקת בחלקה בשרשור על ידי קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, בעלת השליטה בחברת סלקום - המתחרה הגדולה של פרטנר.

אברהם לא מסכים לגמרי עם הקביעה של האנליסטים של סיטי כי 2012 תהיה שנת טרגדיה לשוק הסלולר הישראלי. בכלל פיננסים קצת יותר אופטימיים מסיטי, כשהם מותירים המלצת "תשואת שוק" לפרטנר, אך לא מתעלמים מהאתגרים הצפויים לחברות התקשורת השנה. בבית ההשקעות טוענים כי ברבעון הראשון, וכנראה במהלך 2012, החברות בענף יציגו תוצאות חלשות.

אברהם מונה כמה אתגרים מהותיים שיעיבו על פרטנר, סלקום וחברות תקשורת אחרות הפועלות בענף. בהם: שחיקה עקבית בהכנסות מלקוח, הערכה לקיטון במכירת ציוד קצה, וכניסה של שחקנים חדשים כמו מירס וגולן טלקום, הצפויים להוריד מחירים כדי לתפוס נתח שוק.

לגבי המכירה הצפויה של פרטנר אומר אברהם: "לא ברור איזה פרמיה בן דב יצליח להשיג בעסקת המכירה. מה שמעניין בפרטנר הוא שהיא שייכת למגזר שכבר חטף מכה חזקה שמתבטאת גם במחירי המניות. הגוף שיקנה מניות בפרטנר יצטרך להסתכל מעבר ל-2012 ואפילו 2013, והוא לא יהסס לקצץ בהוצאות, מה שבן דב לא עשה מספיק".

לדבריו, "פרטנר גם צריכה להוריד את שיעור הדיווידנד השנתי של 80% מהרווחים שהיא מחלקת כדי לשמור על מאזן סולידי. במצב כזה צריך קונה עם אורך נשימה, בניגוד לבן דב שצריך להחזיר חובות ומסתכל כל פעם בגיליונות אקסל שבנה אם תוכנית המימון עובדת או לא. סביר להניח שקונה כזה יעדיף שהשליטה תהיה אצלו - ללא בן דב - וכך הוא יוכל ליישם את תוכניותיו בצורה יעילה יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully