וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המינהל צפוי לאשר הקריטריונם של מחיר למשתכן

רנית נחום-הלוי

30.1.2012 / 10:24

מועצת מינהל מקרקעי ישראל תתכנס על מנת לאשר את הקריטריונים שהציג שר השיכון אריאל אטיאס לזכאים לדיור "מחיר למשתכן". האישור: בניגוד לעמדת משרד ראש הממשלה

למרות ההתנגדויות לאישור תוכנית שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, לקביעת קריטריונים למתן עדיפות דיור לזכאים במכרזים של מחיר למשתכן, תתכנס היום מועצת מינהל מקרקעי ישראל לאשר את הקריטריונים עצמם. הדיון והאישור הצפוי ייעשו בניגוד לעמדת משרד ראש הממשלה. במשרד טוענים כי התוכנית לא הוצגה במלואה בפני ראש הממשלה, בנימין נתניהו, "ובמקרה הטוב ייעשו בה התאמות".

במשרד הבינוי והשיכון הפנימו את ההתנגדויות הרבות לתוכנית שהוצגה, ונערכים בהתאם לשינויים שיידרשו לערוך בתוכנית. מחוץ למשרדי מינהל מקרקעי ישראל בירושלים, צפויה להתקיים הפגנה של סטודנטים מהאוניברסיטה העברית. במקביל להפגנה המתוכננת, מאיימים אנשי תנועת הצעירים הירושלמית התעוררות ועמותת חדו"ש (לחופש דת ושוויון) לעתור לבג"ץ אם יאושרו הקריטריונים כפי שהם.

מהקריטריונים שהציג שר הבינוי והשיכון לפני כשבוע עולה כי 20% מהדירות שישווקו במחירים מוזלים יינתנו ליחידים מעל גיל 35 או למשפחות ללא ילדים, 35% מהדירות יינתנו למשפחות שלהן ילד אחד או שניים ו-45% מהדירות יינתנו למשפחות שלהן שלושה ילדים או יותר. כמו כן, עד 80 נקודות יינתנו בגין שנות נישואין או עלייה לישראל, לפי 8 נקודות זיכוי לכל שנה. למשפחות שבהן אחד מבני הזוג שירת בצבא או בשירות מילואים תינתן עדיפות רק ב-50% מהמכרזים, בהיקף של 15 נקודות. עוד 5 נקודות יינתנו למשרתי מילואים.

לתוכנית התקבלו התנגדויות רבות, בין היתר מאגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית, אגודות תנועות צעירים, הקואליציה לדיור בר השגה ואף מפרופ' מנואל טרכטנברג, שעמד בראש הוועדה לשינוי כלכלי חברתי בישראל. ההתנגדות היא בעיקר להתעלמות מסעיף מיצוי כושר ההשתכרות, והעדיפות שניתנה לוותק בשנות הנישואים.

הקואליציה לדיור בר השגה, שבה חברים כעשרה ארגונים, סבורה שהקריטריונים מפלים, ולא רק לטובת האוכלוסייה חרדית. לגישתה, קריטריון לשריון 45% מהדירות למשפחות מרובות ילדים הוא מפלה. כך גם הקריטריון לתוספת נקודות בגין שנות נישואים, וכן הקריטריון לשירות צבאי - שעלול לפגוע באוכלוסיות מיעוטים. במקום זאת, מציעה הקואליציה לבחון הצהרת הון של מועמד ומיצוי כושר השתכרות.

מעמותת חדו"ש נמסר כי עשרה ארגונים הצטרפו לעצומה נגד הקריטריונים של אטיאס, ועד אתמול בצהריים חתמו קרוב ל-2,000 איש. מנכ"ל חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב, קורא לנתניהו "לאמץ את קריטריון מיצוי כושר ההשתכרות בהטבות לדיור למרות התנגדות אטיאס, ולקחת ממנו את התיק אם יסרב". לדברי רגב, "הקריטריונים שמציע אטיאס מעניקים העדפה ברורה למשפחות מרובות ילדים. אטיאס מתנהג כאילו לא קרה פה כלום בקיץ האחרון. במקום צדק חברתי הוא מציע דירות לבוחרים".

איתי גוטלר, יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית, אמר: "הצעירים לא ישתקו בזמן ששר השיכון מורח את מסקנות ועדת טרכטנברג, ומקדם אינטרסים סקטוריאליים על חשבון טובת הציבור. על שר האוצר וראש הממשלה לנקוט מיידית בצעדים אקטיביים שיחייבו מתן מענה בתחום הדיור גם לציבור העובד, לצד טיפול שורשי בבעיות הספציפיות של המגזרים החלשים ומחוסרי הדיור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully