וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גופרית וטרטזין - מה באמת מכילים פירות יבשים?

עדיה פיטרמן

31.1.2012 / 9:30

הפירות היבשים נהנים מתדמית בריאותית אך בדיקה תזונתית מראה כי לא תמיד התדמית הזו מוצדקת. איזה פירות לקנות ומה כדאי לבדוק לפני האכילה? מדריך

ט"ו בשבט יגיע רק בעוד שבוע, אבל חגיגת הפירות היבשים בעיצומה. לצד הפירות המסורתיים - תמרים, משמשים וצימוקים - אפשר למצוא בשנים האחרונות מגוון פירות טרופיים מיובשים, כמו אננס, פפאיה ומנגו שמעטרים את הדוכנים בשווקים, בחנויות הטבע וברשתות השיווק בשלל צבעים.

לפי הערכות משווקת המזון ליימן שליסל, צריכת הפירות היבשים לקראת ט"ו בשבט עולה בכ-30% לעומת יתר חודשי השנה, ו-90% מהשוק מורכב מקטגוריית הפירות היבשים המסורתיים. השוק כולו מגלגל 2 מיליארד שקל בשנה, לפי הערכות רשת עדן טבע מרקט.

מעבר להיותם מאכל חג מסורתי, נהנים הפירות היבשים גם מתדמית בריאותית, שמבוססת על אמיתות מסוימות, אך אינה לגמרי מוצדקת. "הפירות המיובשים אמנם מכילים ויטמינים ומינרלים חיונים, כמו סידן, ברזל ואשלגן, וכן תכולה גבוהה של סיבים תזונתיים שמסייעים לעיכול, אך ריכוז הסוכרים והערך הקלורי שלהם גבוה", אומרת הדיאטנית עינת מזור. "ריכוז הסוכרים הגבוה נגרם עקב ייבוש כמות גדולה של נוזל, שמעלה באופן יחסי את ריכוז הפחמימות, כך שתכולת הקלוריות בפרי יבש היא פי ארבעה-חמישה מבטרי. בנוסף, תהליכי הייבוש התעשייתיים מערבים טיפולים בחום ותוספות של כימיקלים, שמשנות את הערכים התזונתיים של הפירות".

לדברי מזור, אוכלוסיות השומרות על משקל או סובלות מסוכרת ושומנים בדם צריכות לנהוג בזהירות. "יש נטייה לאכול מהפירות היבשים כמויות גדולות, מאחר שהם מצומקים - אבל כדאי לזכור כי שני פירות יבשים נחשבים כמנת פרי", אומרת הדיאטנית מיכל סוקמן. מזור מוסיפה: "מדובר בסוג של ממתק, אמנם כזה שעדיף על שוקולד, אך הוא יותר ממתק מפרי".

כדי לבדוק אילו פירות מיובשים מומלצים יותר ואילו פחות מבחינה תזונתית, בחרנו מגוון אריזות, של חברות שונות, והעברנו את רשימת הרכיבים והערכים התזונתיים שלהם לשתי הדיאטניות - מזור משירותי בריאות כללית וסוקמן ממכבי שירותי בריאות. המידע עבר אליהן ללא שמות המוצרים והחברות. הדיאטניות הצביעו על כמה נקודות חשובות שאליהן כדאי לשים לב לפני שבוחרים.

ביחרו במוצרים עם פחות תוספים

"חשוב לבדוק את רשימת הרכיבים ולחפש אם יש בה חומרים משמרים ותוספים, שכמויות גדולות של חלקם עלולות לגרום לתופעות לוואי", אומרת מזור. לדוגמה היא מציינת את הסולפיט, שנמצא במרבית המוצרים שבדקנו. "הוא אמנם בטוח עבור רוב האנשים, אבל לאחוז קטן מהאוכלוסייה הוא עלול לגרום לקוצר נשימה, בחילות ושלשולים".

סוקמן מדגישה כי יש מי שאלרגיים לחומרים מסוימים, כמו סולפיט או גופרית דו-חמצנית, שגם היא נמצאה בהרבה מהמוצרים בבדיקה. "מלבד מי שאלרגי, כמו במקרה של חומרים משמרים בכלל - אנחנו לא יודעים על נזק מיידי או ארוך טווח, אך מי שלא מעוניין בחומרים אלה בתזונה שלו, מומלץ שיבחר במוצרים אורגנים".

חומר נוסף שמצאנו במרבית המוצרים הוא חומר הזגה, שהוא סוג של שמן או שעווה. "החומר הזה מספק את הצבע המבריק לפירות, וככל הידוע אין הגבלת שימוש עליו", אומרת מזור, "לעומת זאת צבעי המאכל בפפאיה לא נחשבים בריאים. צבע הטרטרזין שקיים בפפאיה לא אמור להיות בשימוש".

ביחרו פירות שלא הוסיפו להם סוכר מלאכותי

בחלק מהמוצרים שבדקנו, כמו אננס, בננה ופפאיה, נמצאה ברשימת המרכיבים תוספת סוכר; בתמרים של פיצוחי חממה, למשל, נמצאה גלוקוזה. "האננס או הפפאיה הם יותר סוכר מפרי. גם בלי תוספת סוכר, עומס הפחמימות במוצרים אלה כבר גדול מאוד", אומרת סוקמן.

"גם אם לא כתוב על המוצר שהוא מסוכר, אלא רק מיובש, חשוב לבדוק את רשימת הרכיבים ולבחור את אלה שאין בהם תוספת סוכר", מסבירה סוקמן. מזור מציינת גם כי יש לשים לב למקרים שבהם מצוין בטבלת הערכים מרכיב תחת השם הכללי "סוכרים" - כמו בתאנים המיובשות של צנובר - מאחר שלא ברור אם מדובר בסוכרים נוספים או בחלק מהפחמימות.

רעלים בפירות יבשים. TheMarker
רעלים בפירות יבשים/TheMarker

בחלק מהמוצרים שנבדקו, כמות הפחמימות והקלוריות העלתה חשד להוספת סוכר, אף שהדבר לא צוין ברשימת הרכיבים. הדבר היה מובחן בעיקר בפירות האורגניים, שברובם לא פורטו כל הרכיבים על האריזה.

המוצרים האורגנים מתחייבים כי הם נקיים מכימיקלים, ולכן נחשבים לבריאים יותר. הדיאטניות שבדקו עבורנו את המוצרים הופתעו לגלות כי בחלק מהמקרים הערכים התזונתיים שלהם אינם עולים על אלה של הפירות המיובשים הרגילים. כך למשל, במשמשים, בצימוקים ובתמרים האורגניים שבדקנו כמות הקלוריות, הפחמימות והשומנים היתה גבוהה מבפירות מהמיובשים הרגילים. "קשה לדעת אם צורת הייבוש בפירות האורגניים גרמה לעליית הקלוריות, או שפשוט הוסיפו להם סוכרים, מאחר שלא כתוב שום דבר ברשימת הרכיבים", אומרת סוקמן.

העדיפו פירות יבשים ללא תוספת שמנים

בשני מקרים נתקלנו בהוספת שמן לפירות - בצימוקים האורגניים של אדמה ובבננות המיובשות של שופרסל. "אין שום צורך להוסיף שמן לפירות יבשים", אומרת סוקמן, "בצימוקים כנראה הוסיפו אותו כדי להפוך אותם ליותר מבריקים, מאחר שלא מוסיפים חומרים מלאכותיים שעושים זאת, אבל גם זו תוספת לא בריאה".

לדברי מזור, כמות השומן הגבוהה במשמשים האורגניים - 6 גרם לעומת 0.5 גרם באופן טבעי, ובשאר המשמשים שנבדקו - יכולה לרמז על הוספת שמן, אף שאין פירוט של המרכיבים. לבננות, למשל, הוסף שמן דקלים, שנחשב ללא בריא. "זהו שמן רווי מהצומח, שעדיף לצרוך כמה שפחות ממנו", אומרת סוקמן.

תגובות החברות

מתבואות מוצרי מזון אורגניים טבעיים נמסר כי "החברה משווקת אך ורק פירות יבשים אורגניים, ללא תוספים וללא סוכר. ברשימת הרכיבים נפלו טעויות: 82 גרם פחמימות במקום 62 גרם, וב-0.6 גרם האפס הושמט. נתקן את הטעויות במיידי".

מחברת זורגניקה שמשווקים על ידי חברת אדמה נמסר כי "התמרים שהחברה מגדלת הם אורגניים טבעיים וללא שום תוספות, ולכן אין רשימת רכיבים. הערך התזונתי של התמר משתנה בהתאם לכמה פרמטרים כמו לחות התמר, סוג הקרקע והאקלים. בצימוקים קיים שמן צמחי אורגני כדי לקבל צימוקים מופרדים ומבוררים".

משופרסל נמסר: "מדובר בחטיף מעובד מיובא מהפיליפינים ולא בפירות מיובשים. ככזה הוא עובר תהליך הכנה הכולל גם טיגון. בימים אלה משנים את הרכבו ושמן הדקלים יוחלף בשמן קוקוס".

מקליית יוסי נמסר כי "אנו עובדים לפי תקנות משרד הבריאות ושירותי בריאות המזון ועל פיהם, הטרטרזין והסנסט יילו מותרים לשימוש בפירות מסוכרים בכמות המותרת".

-

חומר הזגה - חומר שמשתמשים בו על פני השטח החיצוני של המזון כדי להקנות לו מראה מבריק או כציפוי מגן למוצר

-

גופרית דו-חמצנית וסולפיט - חומרים משמרים ומעכבי חמצון שמסייעים להארכת חיי המדף של מוצרי מזון - שומרים על המזון בפני קלקול מיקרוביאלי וקלקול הנגרם מחמצון

-

טרטזין וסנסט יילו - צבעי מאכל. נאסרו לשימוש במדינות מסוימות בעולם, מאחר שהם נחשבים חומרים שעלולים לגרום לתופעת כמו היפראקטיביות, אסתמה ובעיות עור

זול יותר לקנות בתפזורת

כדי לברר איך הכי משתלם לקנות פירות מיובשים, בדקנו מוצרים ארוזים של מגוון חברות, וכן מחירים של פירות מיובשים לפי משקל ברשתות הגדולות - שופרסל דיל, מגה בול, וברשתות הטבע הגדולות - עדן טבע מרקט וניצת הדובדבן.

מהבדיקה עולה כי מחירי הפירות לפי משקל נמוכים בעשרות עד מאות אחוזים מהמחירים של הפירות הארוזים. במשמשים המיובשים לדוגמה מצאנו פער של 100%-150% בין המחיר ל-100 גרם בקנייה בתפזורת ברשת ניצת הדובדבן לבין המוצרים הארוזים של צנובר או של מגה. בתמר מג'הול מצאנו פער ממוצע של כ-40% בין המחירים ל-100 גרם בקנייה בתפזורת במגה בול, שופרסל דיל ועדן טבע מרקט, לבין מחירי המוצרים הארוזים שבדקנו.

כשאין דרך לדעת את הרכיבים והערכים התזונתיים, אומרות הדיאטניות, כדאי להעדיף פירות שעליהם מצוין כי הם ללא סוכר, ואת האורגניים. "האורגני מומלץ יותר מאחר וסביר להניח שגם בתפזורת אין בו חומרים משמרים. בכל מקרה קנייה בתפזורת עדיפה לאנשים ללא בעיות בריאות או רגישות לחומרים משמרים - שרצוי שיוכלו לבדוק את תכולת המזון שהם רוכשים", מדגישה מזור.

כשבדקנו את מחירי הפירות ללא תוספת סוכר אל מול המסוכרים מצאנו פערי מחירים גדולים, אפילו במסגרת קנייה בתפזורת. האננס ללא תוספת סוכר שנמכר בתפזורת בעדן טבע מרקט יקר ב-200% מהאננס המסוכר הנמכר בתפזורת באותה רשת. גם בניצת הדובדבן האננס ללא סוכר יקר בכ-150% מהמסוכר, שניהם בתפזורת. במגה בול קיים פער של 70% בין האננס המיובש המסוכר למיובש טבעי, הנמכרים במחיר לפי שקילה. נראה כי על בריאות צריך לשלם יותר, וכשציפינו למצוא פערי מחירים דומים בין המוצרים הרגילים לאורגנים, הופתענו לראות שבמרבית המקרים לא כך הדבר. למעט שני מקרים המוצרים האורגנים היו באותה רמת מחירים של המוצרים הרגילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully